Hej.
Dags att bygga om lite i pannrummet. Kombipannan från 1953 ska ut då den inte används och eftersom all värme går igenom den (luft/vatten nu)(kombipannan är som ett element året om) så vill jag ta bort den, även så jag får mer plats till en 200L VVB.
Både från och till värmepumpen går det 22mm cu rör.
Till och från både över och undervången så går det 33,7mm (1 1/4") rör. En slinga per hushalva. Total uppvärming av 130kvm.
Sen möts de igen innan cirk.pumpen.
Kan jag förminska till R20 så fort det går innan cirkpumpen? Kan jag bussa ner redan vid Unifixerna till R20 och använda bara R20 delar? Byggmått har jag gott om.
Blir ju både billigare och mer lättjobbat. Ska ju ändå ner till 22mm cu strax efter cirkpumpen.
Allt R25 med Unifixer 33,7mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
R25 på liggande och R20 på stående och med Unifixer 33,7mm.
Hade inte delar att bygga även en exempel bild på R20 på den liggande
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Storleks skillnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pumpen ska jag fortsätta använda då den bara är några månader gammal. R40. 180mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder