Öppen spisinsats med aska och sot efter användning, omgiven av bronsfärgad ram och vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av slitet och smutsigt objekt, möjligen maskindel, med aska och damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I min Cronspis välter vänstra Vermiculitsidan inåt i spisen. Verkar som om fästanordningen bakom släppt på något vis.
Den högra sidan sitter stabilt. Vart vänder man sig för att få hit en reparatör? Vågar inte ens gissa hur jag ska få eländet på plats själv. Antagligen har jag kommit åt den med någon för stor vedklabbe och rubbat den på något vis. På bilden står den upp av egen kraft men den välter inåt om jag rör vid den.
 
Är det inte så att det bara är plåtvinkeln som pressar skivan på plats?

Ta ut skivan och bänd upp plåten lite så klämmer den bättre mot kaminen.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Är det inte så att det bara är plåtvinkeln som pressar skivan på plats?

Ta ut skivan och bänd upp plåten lite så klämmer den bättre mot kaminen.
Jag trodde det - jag har inte försökt bända med jättemtcket vårl iochförsig - men då såg jag också att det ”låg grejjer” bakom o då blev jag nervös på riktigt. Bild visar en närbild av något slags slitet och smutsigt svart objekt eller maskindel med en del brötskor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart gummiyta med slitage, sannolikt ett bildäck närbild, skitiga och slitna texturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ser det ut på andra sida? Jag har en likadan insats från 2012 i vår gamla Cronspis från 80-talet. Den där sista plåten har jag inte alls.
 
K Kicki50 skrev:
Jag trodde det - jag har inte försökt bända med jättemtcket vårl iochförsig - men då såg jag också att det ”låg grejjer” bakom o då blev jag nervös på riktigt.[bild][bild]
Jag tycker det ser ut att behöva sotas. Eldar du nått annat än torr ved?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Sotaren var här i september i år och både var på taket och sedan dammsög han genom sidan på ugnen.
Eldar bara torr ved - brukar vara nåt år gamla inköp av småsäckarna på byggvaruhus så svindyrt o eldar bara ett par-tre gånger per eldningssäsong.
 
R Runnis skrev:
Hur ser det ut på andra sida? Jag har en likadan insats från 2012 i vår gamla Cronspis från 80-talet. Den där sista plåten har jag inte alls.
R Runnis skrev:
Hur ser det ut på andra sida? Jag har en likadan insats från 2012 i vår gamla Cronspis från 80-talet. Den där sista plåten har jag inte alls.
Det finns lika dana saker men de sitter spegelvänt med plåtbiten in löngre in i hörnet och pinnen inåtvänd bakom den bakre vermulitstenen. Jag misstänker att nör sotaren förde in och ned dammsugarslangen från hålet på vänstersida - det sitter närmare taket med ett lock - så kanske han petade till delarna på vänstra sidan så de flyttade runt lite. Vet inte om det är meningen att pinndelen ska sitta i spänn mot något man inte ser bakom vermuliten men…
Det är ju luftigt innanför vermuliten så jag tänker att det är väl så det ser ut i sådan här spisar - luften är det som värma upp och cirkulerar där inne?
 
A atomlab skrev:
Är det inte så att det bara är plåtvinkeln som pressar skivan på plats?

Ta ut skivan och bänd upp plåten lite så klämmer den bättre mot kaminen.
Gjorde så och nu sitter den lika stabilt som den högra.
Tog bort den högra för att se hur det såg ut innanför där för att spåra de där två delarna som jag hade bilder på i ett inlägg.
Nu sitter bägge sidorna ok.
Så - tack för hjälpen.
Du kanske vet också - det är en liten spricka i den bakre vermuliten. Är det någon fara att elda så? En smutsig spis med sotiga väggar och en figur som liknar ett spöke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kicki50 skrev:
Gjorde så och nu sitter den lika stabilt som den högra.
Tog bort den högra för att se hur det såg ut innanför där för att spåra de där två delarna som jag hade bilder på i ett inlägg.
Nu sitter bägge sidorna ok.
Så - tack för hjälpen.
Du kanske vet också - det är en liten spricka i den bakre vermuliten. Är det någon fara att elda så?[bild]
Ingen fara att elda. Vermekuliten ökar temperaturen i förbränningskammaren.
// Niclas
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.