4 915 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Kan man reflektera värme från element?
Men ska inte radiatorns värme förhindra att kylan från den ev dåligt isolerade väggen att komma in i rummet? Värmen dras väl normalt mot kyla och blir det då bra med att klä väggen med folie? Men om man bara är ute efter att få in värme i rummet så kan jag förstå fördelen med att klä väggen med folie. Jag frågar e.g inte spec för denna tråd utan undrar mer för att förstå "tänket".J Josth skrev:
mvh
Det är inte kylan som vandrar in i rummet utan det är värmen som vandrar ut från rummet. Det är värdefullt att minska värmeförlusterna och med reflektorfolie får man mer värme från radiatorn att stanna i rummet än att den direkt försvinner ut genom ytterväggen. Satte själv en aluminiumplåt bakom radiatorn i mitt garageförråd och märke en tydlig skillnad på värmeeffekten. Betongplattan är helt oisolerad så på vintern när det var kallt fick radiatorn arbeta väldigt hårt mest hela tiden även för att bara hålla underhållsvärme på ca 10 °C. Numera har jag dock en LLVP som värmer istället.
Ja precis - värmen dras mot kylan och därmed borde väl en nedkylande faktor (den kalla väggen) i huset vara delvis eliminerad? Sen finns det förstås fler nedkylande faktorer ex.vis kallt tak eller kallt golv. Och gällande kallt tak så hade det kanske varit bra att få in så mycket varm luft som möjligt i rummet (med hjälp av en refl bak en radiator) som sen kunde möta upp kylan från taket.J Josth skrev:Det är inte kylan som vandrar in i rummet utan det är värmen som vandrar ut från rummet. Det är värdefullt att minska värmeförlusterna och med reflektorfolie får man mer värme från radiatorn att stanna i rummet än att den direkt försvinner ut genom ytterväggen. Satte själv en aluminiumplåt bakom radiatorn i mitt garageförråd och märke en tydlig skillnad på värmeeffekten. Betongplattan är helt oisolerad så på vintern när det var kallt fick radiatorn arbeta väldigt hårt mest hela tiden även för att bara hålla underhållsvärme på ca 10 °C. Numera har jag dock en LLVP som värmer istället.
mvh
Klicka här för att svara