Kompisar!
Nyinstallerad fjärrvärme och golvvärme i tvättstugan/badrum. Hur får jag igång värmen till golvet? Har testat att ta bort de 2 blå plupparna och skickat igång cirkulationspumpen, men ingen värme ännu. Ska jag öppna något? Lufta? Tips?
Nyinstallerad fjärrvärme och golvvärme i tvättstugan/badrum. Hur får jag igång värmen till golvet? Har testat att ta bort de 2 blå plupparna och skickat igång cirkulationspumpen, men ingen värme ännu. Ska jag öppna något? Lufta? Tips?
Hur länge behöver jag vänta tills rören ska bli varma? Dom röda ska bli varma va?
Vad har du för utetemp? Det vi ser är väl bara en shunt för golvvärmen?
Ofta stoppar ju värmen i din reglercenttal vid 16-17 grader, då kommer inte golvvärmen få någon värme. Och även om den är igång är förmodligen framtemperaturen så låg att det kan vara svårt att avgöra.
Ofta stoppar ju värmen i din reglercenttal vid 16-17 grader, då kommer inte golvvärmen få någon värme. Och även om den är igång är förmodligen framtemperaturen så låg att det kan vara svårt att avgöra.
Max-(/regler-)termostaten står på "1", det är lågt, kan tillfälligt skruva upp den till max.
Sen sitter det avstängningsventiler (returventiler) på tillopp & retur till gv-shunten.
Sen har gv-shunten en inställning för injustering samt eventuellt en inställning för växla mellan enrör- & tvårörsystem.
Hela värmesystemet bör injusteras så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje radiator/gv-shunt samt över varje gv-slinga.
Sen sitter det avstängningsventiler (returventiler) på tillopp & retur till gv-shunten.
Sen har gv-shunten en inställning för injustering samt eventuellt en inställning för växla mellan enrör- & tvårörsystem.
Hela värmesystemet bör injusteras så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje radiator/gv-shunt samt över varje gv-slinga.
Den är igång nu. Var bara ström till den så fungerade det👍
Klicka här för att svara
