Ska ha 2 oljefyllda radiatorer i "hundhuset" som är rätt stort. Nån kom med idén att sätta upp en plåt bakom för att reflektera ut värmen i rummet. Funkar det?

Nej, hur skulle värmen kunna reflekteras genom elementet ?

Några procent möjligen, hur stort är utrymmet och hur tjockt med isolering har ni i väggen?

K
Jag hade samma tanke för ett tag sedan men efter lite research verkade det som att värmestrålningen från ett vattenfyllt element var mer eller mindre försumbar. Både det som går in i väggen och det som går ut i rummet. Det som var viktigt var tydligen att få en bra luftgenomströmning genom elementet.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Några procent möjligen, hur stort är utrymmet och hur tjockt med isolering har ni i väggen?
Ca 2,80 m x 2,80 stort. Har just tilläggsisolerat insidan med 45 mm isover. Väggarna var innan dåligt isolerade med isover och den isoleringen är kvar.

Så totalt 90mm eller vad ? Väldigt liten yta. Takhöjd ? Behöver du 2 radiatorer ?

Så totalt 90mm eller vad ? Väldigt liten yta. Takhöjd ? Behöver du 2 radiatorer ?
Nja, fan vet om den gamla isoleringen är i vettigt dkick. Takhöjd 2,10. Jo behöver 2, då hundarna har 2 olika "boxar". Nu hoppas jag ju med nya isoleringen att det ska räcka. I vintras kunde dom inte va där, gör det hade blitt för dyrt att värma upp.

Taket då, har du mycket isolering där ?

Taket då, har du mycket isolering där ?
Vet inte hur det ser ut, för det isolerade vi inte nu. Funderar på nån självhäftande typ av isolering för att va lite enkel.

HusabergMia HusabergMia skrev:
Vet inte hur det ser ut, för det isolerade vi inte nu. Funderar på nån självhäftande typ av isolering för att va lite enkel.
Isolering i taket ger mest effekt, sparar mest pengar.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Isolering i taket ger mest effekt, sparar mest pengar.
Jo, jag vet ju det. Men varken tid eller möjlighet fanns nu. Väggarna var prio. Som sagt, köper nog nåt självhäftande och sätter upp tills vidare.

Jo, jag vet ju det. Men varken tid eller möjlighet fanns nu. Väggarna var prio. Som sagt, köper nog nåt självhäftande och sätter upp tills vidare.
Det gäller att prioritera eller betala dyr elräkning, jag vet vad jag hade gjort och ni började tyvärr innan ni frågade här på forumet :)

Det gäller att prioritera eller betala dyr elräkning, jag vet vad jag hade gjort och ni började tyvärr innan ni frågade här på forumet :)
🙄Väggarna var prio för DET FANNS INGET ATT SKRUVA I. Så nåt tak hade man inte heller fått upp. När man inte vet alla omständigheter kan man nöja sig med att svara på frågan, alternativt skrolla vidare..🤔

🙄Väggarna var prio för DET FANNS INGET ATT SKRUVA I. Så nåt tak hade man inte heller fått upp. När man inte vet alla omständigheter kan man nöja sig med att svara på frågan, alternativt skrolla vidare..🤔
Ursäkta, jag visste inte att det inte fanns ett tak när du gjorde väggarna, hade jag vetat det hade du fått helt andra råd. Önskar dig lycka till med projektet!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.