4 915 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Kan man reflektera värme från element?
Sida 1 av 2
Jag hade samma tanke för ett tag sedan men efter lite research verkade det som att värmestrålningen från ett vattenfyllt element var mer eller mindre försumbar. Både det som går in i väggen och det som går ut i rummet. Det som var viktigt var tydligen att få en bra luftgenomströmning genom elementet.
Har man en dåligt isolerad yttervägg bakom radiatorn så gör det absolut nytta. Särskilt om radiatorn blir ordentlig varm och strålar ut mycket värme. Finns reflektorfolie att köpa. https://www.amazon.se/tesa-55157-00...ocphy=1012227&hvtargid=pla-613740379112&psc=1
Ca 2,80 m x 2,80 stort. Har just tilläggsisolerat insidan med 45 mm isover. Väggarna var innan dåligt isolerade med isover och den isoleringen är kvar.Jonatan79 skrev:
Jonatan79 skrev:
Nja, fan vet om den gamla isoleringen är i vettigt dkick. Takhöjd 2,10. Jo behöver 2, då hundarna har 2 olika "boxar". Nu hoppas jag ju med nya isoleringen att det ska räcka. I vintras kunde dom inte va där, gör det hade blitt för dyrt att värma upp.Jonatan79 skrev:
Det gäller att prioritera eller betala dyr elräkning, jag vet vad jag hade gjort och ni började tyvärr innan ni frågade här på forumetHusabergMia skrev:
🙄Väggarna var prio för DET FANNS INGET ATT SKRUVA I. Så nåt tak hade man inte heller fått upp. När man inte vet alla omständigheter kan man nöja sig med att svara på frågan, alternativt skrolla vidare..🤔Jonatan79 skrev:
Ursäkta, jag visste inte att det inte fanns ett tak när du gjorde väggarna, hade jag vetat det hade du fått helt andra råd. Önskar dig lycka till med projektet!HusabergMia skrev: