Noterade att jag inte fick varmvatten i duschen idag. Börvärdet är normalt ~55, men pannan höll bara 40 grader. På bilden nedanför har jag slagit på Extra VV, men det gör ingen skillnad. VPn går igång och nedre pannan blir ljummen, men övre pannan förblir som spikad kring 40 grader. .

- inga larm i menyn
- huvudsäkringar är hela
- automatsäkringarna för VP är OK
- säkringarna på elpannan är OK

Vad gör jag nu?

CTC EcoEl 1550/1800 med EcoAir 107 som utedel.

Display på värmepump med driftinformation: Ute 20°, Rum 20°, Framledn 42°(77), nedre panna 26°(27), övre panna 50°(55).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
Har du kollat så att det inte är överhettningsskydd som löst ut ? :thinking:

ulfben ulfben skrev:
Noterade att jag inte fick varmvatten i duschen idag. Börvärdet är normalt ~55, men pannan höll bara 40 grader. På bilden nedanför har jag slagit på Extra VV, men det gör ingen skillnad. VPn går igång och nedre pannan blir ljummen, men övre pannan förblir som spikad kring 40 grader. .

- inga larm i menyn
- huvudsäkringar är hela
- automatsäkringarna för VP är OK
- säkringarna på elpannan är OK

Vad gör jag nu?

CTC EcoEl 1550/1800 med EcoAir 107 som utedel.

[bild]

Var och hur gör jag det? Kollade manualen men det framgår inte.

Redigerat:

Bästa svaret

T
trycka in den röda "knappen" på elskåpet bakom fronten.

ulfben ulfben skrev:
Var och hur gör jag det?

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
T tobbetk skrev:
Det verkar ha hjälpt! 55 grader i pannan nu.

Jag kan inte hitta någonting om den här knappen i manualen. Vet du var jag kan läsa mer om vad exakt det är för något, och varför det här problemet kan ha utlöst?

T tobbetk skrev:
Sedan någon månad tillbaka så har vi tvingats trycka till den där röda knappen (återställning av överhettningskyddet?) ett par gånger i veckan för att få Extra VV att sparka igång.

Ett elektriskt kopplingsskåp med varningsskylt för högspänning och en röd stoppknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur går jag tillväga för att felsöka och åtgärda detta?

Kan vara problem med gamla utslitna kontaktorer som klibbar fast och inte släpper för än överhettningsskyddet löser ut.

Okej. Men hur felsöker jag och eventuellt åtgärdar? Finns det lämplig reservdel?

Felsökning är svårt om felet bara är tillfälligt. Har de låst fast i draget läge går det ju lätt att mäta upp. Man kan behöva testa med att bara byta. Vilket år och vecka är din EcoEl tillverkad?

ulfben ulfben skrev:
Okej. Men hur felsöker jag och eventuellt åtgärdar? Finns det lämplig reservdel?
Det är nog maxtermostat (överhettningsskyddet) som strular o isåfall byter man ut den mot ny
https://www.eldkraft.se/kategori/CTC-EcoEl

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.