Hej! Jag har en byggnad som jag funderar på att sätta in nån typ av vedpanna/kamin i.
I den tilltänkta skorstenspipan sitter ett insatsrör de första 3,5 m ifrån toppen, sedan blir en böj och resterande 4,5 m är det en vanlig fyrkantig pipa (ca 200 mm) ned till källaren.
Hur sotar man en sådan pipa? Känns svårt att komma åt nedifrån med en större viska, å trångt om man börjar upptill.
Jag bifogar en skiss så kanske det framgår ungefär vad jag menar😁
I den tilltänkta skorstenspipan sitter ett insatsrör de första 3,5 m ifrån toppen, sedan blir en böj och resterande 4,5 m är det en vanlig fyrkantig pipa (ca 200 mm) ned till källaren.
Hur sotar man en sådan pipa? Känns svårt att komma åt nedifrån med en större viska, å trångt om man börjar upptill.
Jag bifogar en skiss så kanske det framgår ungefär vad jag menar😁
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Du kasnke kan kontaka din sotare: den anläggninen måste ju ändå godkännas och skall sotas regelbundet av dom, så dom borde veta om det är ok och isf hur man sotar den ?vedtony skrev:
Hej! Jag har en byggnad som jag funderar på att sätta in nån typ av vedpanna/kamin i.
I den tilltänkta skorstenspipan sitter ett insatsrör de första 3,5 m ifrån toppen, sedan blir en böj och resterande 4,5 m är det en vanlig fyrkantig pipa (ca 200 mm) ned till källaren.
Hur sotar man en sådan pipa? Känns svårt att komma åt nedifrån med en större viska, å trångt om man börjar upptill.
Jag bifogar en skiss så kanske det framgår ungefär vad jag menar😁
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Oavsett vem som sotar så är det ju en dum konstruktion och man behöver nog rimligen möjligheter till öppning där röret tar slut. Att få ner en viska som tar dubbla diametern (efter 4 meter kanske) i ett 100 mm insatsrör blir nog svårt.
Klicka här för att svara
