B
Balzary: [citat] Tack för svar. Så kan man göra :) Jag köpte två nya som funkar som de ska :)
3 svar · 4,5k läst
·
S
snatra: [citat] Tack för tips, jag ringde och de verkar hjälpsamma. Måste dock stå vid enheten för att de ska kunna vägleda mig och hitta ev fel. Får ta det en dag när jag är hemma.
2 svar · 1,6k läst
S
spikar-på-skruvar: [citat] Skulle kunna vara, får skruva upp allt till max och se om det gör skillnad.
9 svar · 1,5k läst
F
f10l: [citat] En liten uppdatering: elementet var kallt igen ikväll , testade att lufta igen och mycket luft kom ut, nu är elementet varmt. Varifrån kommer luften och kan detta orsakas av för lågt vattentryck (0,7 bar) ?
6 svar · 926 läst
·
D
Daniel 109: Tomtom: Det stämmer, jag kör den på proportionellt tryck.
5 svar · 906 läst
J
jalmars: Svarar mig själv. Det är bäst-ventil av precis samma typ som i ROT-boken. Så utbytesinsats bör ju fungera, men det verkar bli ungefär samma pris som att byta till ny MMA-FVR. Några fördelar med att byta till helt nya ventiler? Känns lite lockande att slippa demontering av snart 100 år gamla ventilhus, men det kanske brukar gå smärtfritt?
1 svar · 759 läst
·
J
Josth: Jo precis, det är ringhylsan man skruvar på. Väldigt gamla termostater det där. Förmodligen har de slutat fungera för länge sedan och det är dags att byta till nya.
3 svar · 755 läst
·
T
Tagg: Hej. Jag måste renovera några gamla AGA-ventiler och kommer inte åt att skruva ut själva ventilen. Någon som har ett bra tips på verktyg för att göra detta då jag inte kommer åt att handla verktyget så enkelt. Vore tacksam för snabb hjälp 😊
0 svar · 596 läst
·
total
total: Fick svar fr LK idag: "För att klammra dessa rör behöver du sära på isoleringen och använda dessa t.ex., https://www.lksystems.se/sv/produkter/universal/monteringsdetaljer/klammer/lk-plastklammer-tomror-77760883/ Man kan sedan sätta isolering ovanpå där klammer sitter. Fixering gör du på det nakna röret vid kopplingar med eventuell expansionslyra. Vänliga hälsningar Teknisk support
19 svar · 7,0k läst
·
4
4väggarochtak: @Krilleman eller någon någon annan expert som kan kommentera? Nu är konvektorn nästan färdiginstallerad, men har lite funderingar på flödet. Bör jag passa på att installera en sådan här? Max flöde i konvektor står som 12l/min. Nedan flödesställare finns i 0-8l/min G15 eller 0-16l/min G20. Men eftersom mina rör (inkl konvektorns in/utgående) är 12mm blir väl G20 lite stort,
14 svar · 1,9k läst
·
A
AnnaAnka: Någon finnpajsare som har koll på om Tulikivis fortfarande är värda att ta direkt från Finland istället för Sverige? Mvh
20 svar · 7,3k läst
K
Kalasmacka: Hej, Har bott dryga året i en kåk utanför Västerås byggd 2006. Tidigare ägare (som byggde huset) verkar ha varit tidig på all möjlig teknik. Huset är mycket välskött och allt fungerar (än). För en amatör är det dock lätt att skrämmas av all denna teknik. Jag är glad så länge allt fungerar, men fasar inför dagen så det börjar bli kallt i huset mitt i december. Jag tror det
0 svar · 652 läst
S
Screew: [citat] Ja det där såg inte dumt ut, billiga också. Dessa borde väl funka med vanlig enkla elförzinkade svep som också är billiga. Man blir lite glad när det dyker upp schyssta lösningar som inte kostar massor. Tack för tipset
2 svar · 1,0k läst
·
Olleamatör
Olleamatör: [citat] Tack för bra input!
8 svar · 915 läst
·
C
Anonymiserad 239657: Det tillhör väl väsentligt ändring. Ring sotaren så får du höra ett nej. Byt kamin till en med sidofönster istället :)
2 svar · 664 läst
B
Björkskär: Hej Om du nu ska byta insatsen, vilket är det enklaste så har MMA en utbytesinsats som heter NIA. Om man vill ha möjligheten att justera flödet i radiatorn så monterar man en insats som heter RNT men då behöver man ett specialverktyg. / Björkskär
9 svar · 2,4k läst
·
Bashar elias
Bashar elias: Jag tror inte det för att andra slingan (som kopplat parallell ) fungerar jätte bra
4 svar · 915 läst
·
J
Josth: Frostfritt djup anses vara 1,1 m i Skåne men vad som anses acceptabelt för kulvert kan jag inte säga. Lyssna med någon lokal rörmokare.
5 svar · 873 läst
C
Crille: Inkommande L är brun kabel så tyvärr inte så enkelt. Verkar dock som den ska ladda batteri 15 Tim innan man kan ställa in den.
2 svar · 778 läst
·
E
Emanuel01: Du kan ju prova att höja värmekurvan tillfälligt och känna om rören blir varma vid ventilerna.
5 svar · 731 läst
·
B
BSOD: Ja dra ner elementen där luftvärmepumpen kommer åt att värma. Man behöver ju inte stänga av helt, man kan ju sätta dem lågt så att de öppnar om det t.ex. behövs lite mer värme än vad din LLVP kan ge vid exempelvis -5C. Hur mycket det ger är väl svårt att säga. Men din llvp har säker cop runt 3, och elpanna 1. Så det blir ju bättre ekonomi i alla fall. En llvp på
1 svar · 507 läst
Delgado
Delgado: [citat] Hej, såg denna tråd. Hur ska det vredet vara egentligen? Nu snurrade jag moturs till max. Bör man lämna den så eller ska det vara halvvägs eller nåt?
31 svar · 11,6k läst
·
BengtH
BengtH: [citat] 😂
5 svar · 1,0k läst
·
F
fredmari: Tack alla har fått värme nu i elementet, behövdes bara luftas..
14 svar · 1,1k läst
·
Walle85
Walle85: [citat] Bör gå att ha helt öppet då ifall värmepumpen inte skickar ut för varmt. Har man tex parkett ovanpå golvslingorna så finns det som regel rekommenderad högsta temperatur från tillverkaren.
27 svar · 3,9k läst
·
A
Alexn72: Anledningen till att du blir avrådd är med stor sannolikhet att ingen vill räkna på hur mycket värme som går åt. Dessutom kan du behöva varmare vatten för att kompensera och då blir tex värmepumpen mindre effektiv. Bondförnuft säger att man lägger slingorna närmare varandra där det finns risk att de blir dåligt isolerat tex mot väggar... Risken är att de blir varmt under och
2 svar · 1,6k läst
I
Ingentinggör: Toppen, tack för bra svar.
12 svar · 1,3k läst
G
Gustaf Klahr: Hej, är ny på forumet, men såg genom sökning på nätet att här verkade vara bra ställe att eftersökta uponors t55 radiotermostat. Eftersom de inte finns att få tag i längre. Mvh Gustaf Klahr
0 svar · 481 läst
GK100
GK100: [citat] Det tyder ju på att du bör byta ut den om inte lite motion hjälpte.
9 svar · 2,3k läst
M
Martina789: [citat] Nej jag vet, men den här är i gästrummet så där behöver det inte vara 20 grader mer än när vi har besök. Jag lyckades faktiskt få dit den nu! Krävdes mycket mer precision och finlir är med MMA-termostaterna (finare gäng?). Tack i alla fall!
2 svar · 951 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.