2 406 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Några frågor om vattenburen golvvärme
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Har du möjlighet att sätta fördelarshunten bredvid FJV-centralen hade jag absolut gjort det. Då har du alla förutsättningar om du vill konvertera andra delar av huset till GV vilket jag ser som den största fördelen. Du får också allt skrot mer samlat i ”pannrummet”. Och risken för att möjliga ljud från cirkulationspumpen stör minskar. Vet inte vilka bredder skåpen görs med men själv har jag ett LK-skåp där det inte hade fått plats med shunt (är nog en fördelare för 7 kretsar).
LKs skåp för 11 kretsar är 1050mm brett. Deras prefabskåp med shunten i skåpet är också 1050mm brett. Dvs det är exakt samma skåp.
Jag tilltalas väl av enkelheten att ha allt installerat och klart i samma skåp. Lägre installationskostnad helt enkelt. Men annars håller jag med. Man vill ha allt skrot samlat nere vid fjärrvärmecentralen.
Fast och andra sidan. Vill jag utöka systemet med slingor även i källarplan så skulle jag ju lika gärna kunna flytta ner shunten då. Man måste ju ändå bygga om med nya rör osv.
Jag tilltalas väl av enkelheten att ha allt installerat och klart i samma skåp. Lägre installationskostnad helt enkelt. Men annars håller jag med. Man vill ha allt skrot samlat nere vid fjärrvärmecentralen.
Fast och andra sidan. Vill jag utöka systemet med slingor även i källarplan så skulle jag ju lika gärna kunna flytta ner shunten då. Man måste ju ändå bygga om med nya rör osv.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Ja det är lite tycke och smak också men det känns som att du har aspekterna ganska klara för dig.
Ekonomiskt vetekatten om det spelar någon roll. Vet inte vad LK tar betalt för att prefabricera. Men shunten är ju i princip en klump man skarvar in på två matande rör så extrajobbet består i att dra två kopplingar samt skruva upp den på väggen.
Ekonomiskt vetekatten om det spelar någon roll. Vet inte vad LK tar betalt för att prefabricera. Men shunten är ju i princip en klump man skarvar in på två matande rör så extrajobbet består i att dra två kopplingar samt skruva upp den på väggen.
Ju mer jag tänker på det, desto mer relevant känns det att sätta shunten i källaren vid fjärrvärmecentralen.
Klicka här för att svara