Har en sju år gammal IVT luft/vatten värmepump med en 290A/W elpanna. I denna sitter cirkulationspumpen för radiatorsystemet. Under de senaste ett-två åren har jag noterat ett ökande oljud som fortplantar sig i radiatorsystemet. Oljudet härstammar från cirkulationspumpen och jag uppfattar det som vibrationer från den samma. Det rör sig alltså inte om något brusande eller susande ljud utan små vibrationer som man lätt kan uppfatta om man lägger handen på rören i anslutning till pumpen.

Antar att man kan utesluta kaviation och att det är ett rent mekaniskt ljud från pumpen, rätt eller fel? Då det dessutom blivit tydligare senaste året funderar jag på om pumpen är sliten. Kan man på något vis åtgärda detta (trixa med pumpen) eller är det byte som gäller för att bli kvitt ljudet?

Kanske så att en stump stålomspunnen slang mellan tur/retur radiatorsystemet och pumpen räcker?

Bump?

Pumpaxel, lager.. Låtor som ett pumpbyte fixart

Jag upplever också ett "oljud" från circulationspumpen i vårt radiatorsystem. Lite av ett brummande som fortplantar sig i närliggande radiatorer. Då jag bara bott i huset sedan mitten av oktober så vet jag dock inte om det är normalt eller inte. Ljudet är detsamma oavsett om jag kör pumpen på läge I, II eller III.

Känns lite som om det är samma typ av ljud som du upplever. Jag vet dock inte hur man ska åtgärda det, kan det vara så illa att man måste byta ut pumpen?

Krilleman
Jag har lite av samma "sus" i mitt eget system, dock har jag skaffat mig en Wilo Stratos PICO som ska vara "tystare"
Saxat:
Energiklass A = låg driftskostnad. Reglerar elekroniskt kapaciteten efter anläggningens behov. Detta innebär minskad energiförbrukning och att eventuella oljud i systemet minimeras. Anslutning 40R.

http://productfinder.wilo.com/repo/Graphics/00454121_0.pdf'

Rapport om ljudnivå efter PICO-byte kommer

Man kan ju fråga sig varför jag inte bytt sen jag köpte huset, men är det inte så att "skomakarens son har sämst skor"? :p

Redigerat:
Kanske fånigt förslag, men du har testat att lufta pumpen va? Verkar inte så troligt att det är det som är problemet men det vore ju onödigt om du inte provat när det är så lätt, bara att öppna pluggen med spårskruv lite och släppa ut luften.

Nej det har jag inte gjort. Läste någonstans om luftning av cirkulationspump men hittade exakt nada i manualerna och installationsbeskrivningarna till IVT-pannan så jag ignorerade det hela. Är det alltså spårskruven i centrum på pumphuset man lättar på precis som när man luftar övriga värmesystemet?

Jepp, du behöver inte vara försiktig för drivlinans innerdel är ju inte i direktkontakt med värmesystemet så det kommer bara rinna lite vatten även om du skulle råka lossa hela pluggen. Du kan ju även se hur pumpen roterar när du tagit bort spårskruven.
Det låter som något annat är fel men det skadar ju inte att kolla, luft kan ställa till med mycket konstiga problem.

Avluftning av cirkulationspumpen hjälpte tyvärr föga, där var ingen luft att tala om :(

Spännande upplösning på problemet. Efter att ha kollat luft i pumpen kollade jag om det var luft i värmevattentanken i elpannan. Mycket riktigt, där var luft. Löjligt mycket luft. I samband med partiell tömning av radiatorsystemet för ungefär ett år sedan luftade jag ur hela systemet inklusive tanken. Uppenbarligen har där samlats mycket luft efter det.

Efter luftning av värmevattentanken fick jag fylla på en del radiatorvatten, därefter har systemet varit tyst så när som på det vanliga susandet från vatten i rörelse.

• Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
Där ser man, bra! Då var jag inte helt fel ute.

Jag brukar säga att det går inte att ha för rejäla avluftningsventiler (helst sån som flödet går rakt igenom!) och ska man dra nya rör är det inte fel att dra svagt lutande i stället för horisontellt i pannrummet så man får avluftning.

phl skrev:
Spännande upplösning på problemet. Efter att ha kollat luft i pumpen kollade jag om det var luft i värmevattentanken i elpannan. Mycket riktigt, där var luft. Löjligt mycket luft. I samband med partiell tömning av radiatorsystemet för ungefär ett år sedan luftade jag ur hela systemet inklusive tanken. Uppenbarligen har där samlats mycket luft efter det.

Efter luftning av värmevattentanken fick jag fylla på en del radiatorvatten, därefter har systemet varit tyst så när som på det vanliga susandet från vatten i rörelse.
Jag har luftat tanken på min 290A/W flera gånger. Det hörs ett tydligt skvalande ljud från tanken när VP:n producerar varmvatten om inte vattennivån i Ackumulatortanken är tillräckligt hög.

Det verkar ta flera månader upp till ett år att helt bli av med luften. Eller så kommer det hela tiden in lite grann.

Se där, jag har definitivt noterat det ljudet vid VV-produktion! Nu fick det sin förklaring :)

Ska hålla koll på luft i tanken framöver. Brukar normalt ha lite koll på trycket i systemet då jag vid ett par tillfällen efter modifieringar i systemet med följande luftningar av radiatorer fått för lågt tryck vilket resulterar i att det det hamnar lite luft i en cirkulationspump/shunt till ett värmegolv på ovanvåningen. Den pumpen får då fnatt och börjar yla och må allmänt dåligt.

mersault skrev:
Kanske fånigt förslag, men du har testat att lufta pumpen va? Verkar inte så troligt att det är det som är problemet men det vore ju onödigt om du inte provat när det är så lätt, bara att öppna pluggen med spårskruv lite och släppa ut luften.
Vill bara framföra ett varmt tack. Dessa inlägg ocharita ditt svar löste mina problem med. Tack!

phl phl skrev:

11 år efter dig har jag liknande problem på likadan enhet.
Hur gjorde du för att lufta värmvattentanken? Jag lyckas inte lista ut det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.