T
tornor: Jag skulle rekommendera en radiator med inbyggd fläkt för att få bra omrörning av luften. Om det är små källarfönster skulle jag inte nödvändigtvis placera radiatorn under fönster utan där finns plats, underfönster kanske lättast. Och framförallt inte lägga trasmattor på ett oisolerat golv, stor risk för att markfukten som tränger upp blöter ned mattan och att den kan börja
6 svar · 2,6k läst
F
fräsigkärra: Lågt flöde genom VP kan ju fungera, gäller att va finkänslig när man ställer kulventilen. Det lutar väl tyvärr åt någon form av justering på rördragningen. Just fallet att shunten fastnar i öppet läge är ju illa och inte orimligt. Jag får nog försöka tvinga hit installatören och be dom förklara hur dom tänkt. Det är lite för dyra prylar att labba med
6 svar · 3,4k läst
·
D
Dublin: [citat] Hur leds ev vatten från övertrycksventilen bort? Om det går direkt till en golvbrunn upptäcker du inte om det är den som släpper ut vatten ibland, isåfall kan du sätta en bunke under och kolla den emellanåt. Ifall övertrycksventilen släpper ut vatten kan det vara att expansionskärlet är underdimensionerat eller trasigt.
7 svar · 1,8k läst
·
J
Josth: Förinställningen kan ändras på eller inuti radiatorventilen om ventilen har förinställning. Finns både med och utan.
10 svar · 8,4k läst
·
H
hakan_975: Ha ! I den ventilen som inte visade rätt saknades gummipackningen ned mot insidan av fördelaren. Nu funkar det som det ska !! Och jag har lärt mig hur man spolar golvvärmeslingor 😆
6 svar · 2,4k läst
·
D
Dublin: [citat] Ah, så klart. Gjorde nog en tankevurpa där.
2 svar · 737 läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Ja, det hade varit trevligt med återkoppling men TS @Lindamyz har inte varit inloggad sedan i maj månad.
6 svar · 2,1k läst
·
N
nicklas_json: Återkopplar! Visade sig vara att cirkulationspumpen var avstängd… Vi har en lite virrig man i huset som gillar att peta på saker men har inte riktigt så bra koll. Vi har tagit tillbaka hans nycklar till rummet där värmesystemet är nu 😅 Så nu börjar det bli varmt!
4 svar · 3,2k läst
·
H
Harald Blåtumme: [citat] Absolut. Mer om man har ett par våningar upp som det ska tryckas som det kan behövas mer än standardtrycket. Som sagt, kolla även expansionskärlet så det fungerar som det ska. Vårt sprang läck efter typ ett decennium (fjv-central), vi var inte riktigt medvetna om hur detta påverkade men vår rörmokare fixade till detta så det blev perfekt värmespridning överallt i kåken via
11 svar · 2,1k läst
·
J
Josth: Ställ alla termostater på max (förutom möjligen någon enstaka) och ställ in en så låg värmekurva som möjligt i frånluftsvärmepumpen som ger den innetemperatur ni vill ha. Om det blir ojämn temperatur i olika rum skall man justera det fasta flödet i respektive slinga för att få rätt temperatur. Inte termostaten. Det beror på värmepumpens arbetssätt. Har värmepumpen en
2 svar · 1,3k läst
A
Antagligenkanske: [citat] Jag har blivit tvingad att dra ner slangar till kakelugnarna, så till kupan som är över bakugnen (röken släpps ut genom den lilla luckan) så är det en bit upp nerdraget ett 150mm rör som förhoppningsvis kommer vara tillräckligt för att få bra drag nog att få all rök att stiga rätt väg. Ska bli spännande att testa elda i den. Lugnt och fint såklart. 🙂
4 svar · 1,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen, https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
5 svar · 1,3k läst
Z
Zedo: [citat] Låter ju kanon! Då får det nog bli en beställning därifrån. Tack för svaret.
5 svar · 2,5k läst
C
cpalm: [citat] Hm, intressant. Man ser ju inte själv hur det ser ut för andra. Kanske skall skriva om det i feedback-avdelningen. Men jag har kontakt med TS nu, så nu skall vi inte kladda ner hans tråd med detta sidospår. 😄
14 svar · 1,7k läst
·
D
Daniel 109: Det kan vara R20, den är i så fall 27mm utvändigt. Inte 20mm.
6 svar · 1,2k läst
·
G
GHGH: Jag hade också trasig utegivare, då ”rusar” pannan och skickar på riktigt varmt oavsett kurva etc. Fick köra temperatursänkning manuell utan kopplingsur och vrida ner -15 på finjustering och därefter ”lagom” på nattsänkning för en rimlig framledningstemp. Fick sedan dagligen kolla väderprognos och justera lite upp eller ner i nåt halvår innan jag orkade ta tag i utegivaren.
22 svar · 5,5k läst
·
J
jonaserik: Yes, that's right, if you have what is called a 1-pipe system, there must be an over-coupling where that element has been sitting. Looks like this. But can differ a little on the make of the element
7 svar · 1,6k läst
·
H
H-Thomasson: Vad säger dom som säljer kulverten att ni ska ha för diameter, det är ganska många meter kulvert. Minst 32 mm ska du ha.
1 svar · 1,4k läst
P
Perplexus: [citat] It's the terror of knowing what this world is about... Det funkade prima! Vi är åter Under Pressure. Får se om det är värt att leta ett nytt plastvred. Var ju enkelt med en skiftnyckel
7 svar · 1,4k läst
·
Maxwells demon
Maxwells demon: [citat] https://www.rockwool.com/se/downloads-tools/berakningsprogram/energiberakning/ Du kan lattja runt där. Väldigt enkelt. Betonghålsten har värmek på ca 0,6. Programmet har inte det som material.
4 svar · 929 läst
Huddingebo
Huddingebo: Idag när jag kom hem så var temperaturen precis under 20°C. Mulet och regn hela dagen och inte allt för varmt ute. Dessutom bortrest hela helgen. Nu är cirkulationspumpen på och elementen börjar bli lite jumma. Någon vecka senare än förra året. Välisolerat hus lönar sig.
48 svar · 11,2k läst
·
J
Josth: Det blir lättast att justera värmesystemet från säg november till februari då solen spelar liten roll och det kanske är ungefär stabil utetemperatur en vecka i taget. Har man en värmepump som arbetar med flytande kondenseringstemperatur så ska alla termostater stå på max och men reglerar temperaturen med inställningarna i värmepumpen. Blir det olika temperatur i olika rum ska man
1 svar · 3,4k läst
·
V
vvsarn: Ingen krage på insidan av konan, se bilder [bild] [bild] Röret kan löpa fritt igenom [bild] Denna konfigurationen tänkte jag använda [bild] Jag kan inte se att det skulle vara något problem att låta röret genomföras lite genom konan. Kopplet är redan köpt i rätt längd för att passa på en 600mm hög radiator så jag blev mest bara intresserad av varför det stod som det gjorde i
4 svar · 2,2k läst
·
H
HEM2121: Är det någon som har Uponor T-55 trådlös termostat till Vattenburen värme. köper gärna 1-2 st.
0 svar · 767 läst
Jenpet
Jenpet: [citat] OM, det är så att den behåller värmen så länge som du skrev är den absolut mer effektiv än en "vanlig öppen spis" då den lagrar värmen i massan och därför är jag också övertygad om att det inte är en vanlig öppen spis. Det du kan göra för att öka effektiviteten ytterligare är att stänga till spjället när brasan slocknat. Inte stänga helt men kanske till 80%. Då
11 svar · 1,3k läst
·
C
CurreOrrell: [citat] Övre delen av elpannan har även en kopparspiral för tappVV, ja. Dessutom sitter anläggningen i ett mindre hyreshus, så vintertid behövs det uppemot 55-60 C för uppvärmningen. Som det funkar idag så blir "tågordningen" i princip så som du beskriver; 109:an tuffar på fram till -15 C då den bryter automatiskt och IVT:n tar över. Om spetsvärme från elpannan behövs p.g.a. låg
9 svar · 1,7k läst
namnbyte
namnbyte: [citat] Vår erfarenhet är att man kan lita lika bra på att Byggmax-personal ger rätt råd, som valfri villaägande anställd på Rusta. Sen finns det undantag såklart, men generellt.
4 svar · 1,2k läst
·
Bo Dahlen
Bo Dahlen: Kanon tackar
17 svar · 4,1k läst
·
Bo Dahlen
17 svar · 4,1k läst
·
J
Josth: Man kan ha manuella handvred istället för automatiska ställdon på de nedre ventilerna. Ser också ut som det går att ställa in flödet med de övre ventilerna med flödesindikator. Bra att titta igenom manualen till din fördelare. Finns på LK's sajt. Läs av modellbeteckningen först.
4 svar · 3,6k läst
·
N
naikon: [citat] [citat] Tack för infon. Det var väl i princip detta jag undrade. Då eldar jag på boningsplanet istället. [citat] Intressant, tack! Visste inte att det var så det fungerade. Kan ta en titt när jag är uppe på taket nästa gång.
10 svar · 5,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.