Första inlägget för att visa min dumhet 
Har ett enplanshus med källare, IVT Greenline HQ 8 bvp med fyra enrörsslingor fördelade på 2 per plan. Tunna plåtelement i hela huset från oljepanna-tiden, som bör bytas i framtiden då de knappt avger någon värme innan de blir kalla. Funkar dock att hålla någorlunda värme med högre framledning, men med (för) många start/stopp på pumpen. Lagom skoj med 44 graders framledning vid +2 som idag.
Fick i veckan en fläktkonvektor installerad i källaren av IVT. På den slingan konvektorn sitter på finns endast två radiatorer, varav konvektorn är den sista.
Nu till ”problemet”. Sedan installationen av konvektorn verkar det som slingan den sitter på tar en enormt hög andel av det totala flödet i systemet, med snabb avkylning av returen som följd och fler start/stopp av kompressorn. Värmen på övervåningen påverkas negativt pga detta och vi har nu svårt att hålla temp alls där uppe.
Förstår att konvektorn är törstig och det visste jag innan installationen, men kanske inte att det skulle bli så jäkligt.
Installatören var ju bra på att installera, men att reglera något överhuvudtaget var inte hans forte.
Har nu lite funderingar på hur jag ska kunna lösa detta temporärt innan nya radiatorer och eventuell arbetstank till våren…
Jag har möjlighet att strypa flödet till konvektorn via ballofixventil på tillopp eller retur på slingan vid pumpen, men även via monterade ballofixer på konvektorn. Är det något att rekommendera?
Om jag istället sänker termostaten på konvektorn, vad händer då med ”flödet” i sig förutom att returen blir varmare då fläkten stoppar tidigare? Kommer övriga systemet får högre flöde då eller kan detta endast regleras via strypning/ventil?
Vidare; har en vattenburen handdukstork i badrummet där jag upptäckte att man strypt bypassen i ventilen vilket kortslöt radiatorn efter (sista). Nu öppnad, men blir inte riktigt klok på hur det funkar med bypass och returventilen… finns även möjlighet att strypa returen till torken. Se bilder (bypass nedre, retur övre på kopplet).
Känner fortfarande att radiatorn efter får riktigt dålig värme, skiljer ungefär 9 grader mot övriga radiatorer. När bypassen är helt öppen, behöver man även då justera flödet till torken med returventilen?
Helt novis på det här, så ber om ursäkt för typ det mesta…
Har ett enplanshus med källare, IVT Greenline HQ 8 bvp med fyra enrörsslingor fördelade på 2 per plan. Tunna plåtelement i hela huset från oljepanna-tiden, som bör bytas i framtiden då de knappt avger någon värme innan de blir kalla. Funkar dock att hålla någorlunda värme med högre framledning, men med (för) många start/stopp på pumpen. Lagom skoj med 44 graders framledning vid +2 som idag.
Fick i veckan en fläktkonvektor installerad i källaren av IVT. På den slingan konvektorn sitter på finns endast två radiatorer, varav konvektorn är den sista.
Nu till ”problemet”. Sedan installationen av konvektorn verkar det som slingan den sitter på tar en enormt hög andel av det totala flödet i systemet, med snabb avkylning av returen som följd och fler start/stopp av kompressorn. Värmen på övervåningen påverkas negativt pga detta och vi har nu svårt att hålla temp alls där uppe.
Förstår att konvektorn är törstig och det visste jag innan installationen, men kanske inte att det skulle bli så jäkligt.
Installatören var ju bra på att installera, men att reglera något överhuvudtaget var inte hans forte.
Har nu lite funderingar på hur jag ska kunna lösa detta temporärt innan nya radiatorer och eventuell arbetstank till våren…
Jag har möjlighet att strypa flödet till konvektorn via ballofixventil på tillopp eller retur på slingan vid pumpen, men även via monterade ballofixer på konvektorn. Är det något att rekommendera?
Om jag istället sänker termostaten på konvektorn, vad händer då med ”flödet” i sig förutom att returen blir varmare då fläkten stoppar tidigare? Kommer övriga systemet får högre flöde då eller kan detta endast regleras via strypning/ventil?
Vidare; har en vattenburen handdukstork i badrummet där jag upptäckte att man strypt bypassen i ventilen vilket kortslöt radiatorn efter (sista). Nu öppnad, men blir inte riktigt klok på hur det funkar med bypass och returventilen… finns även möjlighet att strypa returen till torken. Se bilder (bypass nedre, retur övre på kopplet).
Känner fortfarande att radiatorn efter får riktigt dålig värme, skiljer ungefär 9 grader mot övriga radiatorer. När bypassen är helt öppen, behöver man även då justera flödet till torken med returventilen?
Helt novis på det här, så ber om ursäkt för typ det mesta…
Hur är konvektorn inkopplat? Den borde har nån form av ett rörs inkoppling.
vet du fabrikat på ventilen på handdukstorken?
Sitter en enförsfördelare, typ h-stycke, innan konvektorn. Finns även möjlighet att reglera flödet på den ser jag.L lostinsweden skrev:
Nordhem-ventil på torken. https://www.studionord.se/handdukst...E6JvHJRGlTamKjcQ9rbsCJJ9NgnsWCNsaAiR_EALw_wcB
Det med H-torken, för ett tag sen på BH så var det en som hade lika, 1-rörs och den som kopplade in den bara gjorde rakt av. Med påföljd att när termostaten stängdes ner så ströps allt flöde till dom andra radiatorerna helt. Hen fick öppna helt på H-torken för att få varmt längre bort. Hur är rören kopplade i källaren, är dom direkt på stammen som går till dom övriga radiatorerna, då kan flödet gå lättare i källardelen och det blir mindre till det övriga. Kan du öka farten på cirkpumpen. Det går nog att strypa lite på radiatorerna i källaren, blir lite mer till konvektorn då och returen kanske varmare, stryp lite på den. Det gäller att få upp flödet och pumptrycket. så det stämmer med ditt behov av värme högre upp.
Ja den där jäkla handdukstorken gör mig vansinnig. Hur jag än vänder och vrider på det får jag inte bypassen i ventilen att funka. Enligt produktbladet ska insexhuvudet skruvas ut i linje med ventilkroppen, men trots det kortsluts radiatorn efter om jag stänger termostaten. Tycker inte heller det gör någon skillnad om returen är minimalt eller fullt öppen. Hade en fundering på om rörisen vänt på tillopp och retur när han installerade för tio år sedan, men det kanske inte gör ngn skillnad för flödet.J jonaserik skrev:Det med H-torken, för ett tag sen på BH så var det en som hade lika, 1-rörs och den som kopplade in den bara gjorde rakt av. Med påföljd att när termostaten stängdes ner så ströps allt flöde till dom andra radiatorerna helt. Hen fick öppna helt på H-torken för att få varmt längre bort. Hur är rören kopplade i källaren, är dom direkt på stammen som går till dom övriga radiatorerna, då kan flödet gå lättare i källardelen och det blir mindre till det övriga. Kan du öka farten på cirkpumpen. Det går nog att strypa lite på radiatorerna i källaren, blir lite mer till konvektorn då och returen kanske varmare, stryp lite på den. Det gäller att få upp flödet och pumptrycket. så det stämmer med ditt behov av värme högre upp.
Varmt och gott på toaletten iallafall…
CP styrs i reglersystemet, inte mekaniskt och står på 4 av 15, vilket säger mig ungefär ingenting. Men du menar att jag ska prova strypa slingan i källaren utan konvektorn i pannrummet samt strypa lite på returen på själva konvektorn?
Bifogar bilder på kopplingarna i pannrummet. Ignorera strypningarna, allt är f n fullt öppet.
Om vi börjar med H-torken, har du anvisning till den, annars finns den här. Är liksom lite klurigt med att delarna kommer i rätt possition som syns och sägs. Du får känna på rören vad som in (varmt ) .
https://www.studionord.se/pub_docs/files/Monteringsanvisning/Monteringsanvisning_Viktor_10059.pdf
https://www.studionord.se/pub_docs/files/Monteringsanvisning/Monteringsanvisning_Viktor_10059.pdf
Yes, den har jag kollat igenom. Kollar jag med IR-kamera är röret som går upp till bypassen (retursidan) varmare än det på termostatsidan när kompressorn precis toppat.J jonaserik skrev:
Misstänker att den är fel vänt.
För lite vatten och flöde genom VP, du ska ha en volymtank på 200 litersom VP kan jobba med. det är för lite flöde genom systemet och dålig av kylning, så returen ökar på och då stänger VP av och är nöjd. Vad har du för VP.
Har en IVT Greenline HQ 8kw. Har pratat med IVT om arbetstank, men de kan tydligen bara erbjuda en 100L vilket jag tycker är lite snålt.J jonaserik skrev:
För att fortsatt visa min okunnighet inom området; om jag skulle byta radiatorer mot tjockare med dubbla konvektionsplåtar borde väl de kunna hålla värmen bättre och på så sätt även få ner framledningen? Gråter ju inte floder om man slipper att pumpen drar runt 1,2kwh i timmen vid +3
Redigerat:
Dom blir kalla/svala när VP stannar då. det med IVT och volymtank, glöm det, för dyrt. Går att ha vilken tank som helst min 200 L eller mer är bra. Kolla in på blocket, många säljer sina vid byte till VP. En tank som gått tillsammans med ved/pellets/olja har hafy urkokt vatten i sig och håller säkert i många år till. Hur har du dt nu med VV. Enn VVB på sidan om. Finns tankar med VV-slinga i och går bra att förvärma VV i, innan det går till en VVB. Är billigaste att värma en del med VP.
Får kika på det! Pratar vi volymtank eller arbetstank med separat cp?J jonaserik skrev:Dom blir kalla/svala när VP stannar då. det med IVT och volymtank, glöm det, för dyrt. Går att ha vilken tank som helst min 200 L eller mer är bra. Kolla in på blocket, många säljer sina vid byte till VP. En tank som gått tillsammans med ved/pellets/olja har hafy urkokt vatten i sig och håller säkert i många år till. Hur har du dt nu med VV. Enn VVB på sidan om. Finns tankar med VV-slinga i och går bra att förvärma VV i, innan det går till en VVB. Är billigaste att värma en del med VP.
Ingen VVB som det är nu, men lär väl bli aktuellt med nåt då mina tre småflickor precis börjat se dusch som ett nöje istället för tvång.
Arbetstank egen CP och shunt, tanken som ett magasin, då bör den vara min 750 L. Lite special med koppling och framför allt styrning. Volymtank ska få till större mängd vatten som VP kan jobba med och brukar kopplas 2 rörs. det med i framtiden 3 st damer. OJ vad VV det kommer att gå åt, då ska det vara en tank på min 750 L med VV-slinga. Har VP dum ON/OFF 9 kW + GV, som laddas på ca 3 - 4 timmar och stannar i ca 3 timmar, hålet hinner inte med att kallna då, utan värms upp igen, detta vid ca -10 C ute.