2 715 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Hur tar man bort en element?
Det sitter en rörbit mellan uppsticken och i den finns en förträngning ( bricka eller annat ) Det som absolut riktigt vid borttag av elementet är att få bort uppstick och rörbiten mellan, då är det fullt flöde genom systemet. Men skulle bli ett stort jobb då allt är med svarta rör och gängade. Jag skulle nog koppla ihop uppsticken för att få så stort flöde som möjligt till andra delarna. Med elementet på plats så är det delflöde över det, tillsammans med matarröret. Fungerar nog med att proppa dom med, men blir ett liiitet flöde mindre.
De här bilderpå de elementer som jag inte tänker att plocka bort. Vill bara visa er värmesystem i huset.
Den första bild är den som jag vill ta bort. Tror ni att det blir ungefär samma under golvet, och det går bra att jag skruva in uppsticken med 2 ändpluggar? Behöver inte förbigångrörs?
Ladda om bilden på den jag vill ta bort.
Den första bild är den som jag vill ta bort. Tror ni att det blir ungefär samma under golvet, och det går bra att jag skruva in uppsticken med 2 ändpluggar? Behöver inte förbigångrörs?
Ladda om bilden på den jag vill ta bort.
Jag tänker faktiskt köpa förbigångrörs eftersom det är ganska smidigt.
Elementet ligger på ovanvåning, kommer det mycket vatten? behöver man tömma hela system eller bara stänger av och koppla in snabbt?
Elementet ligger på ovanvåning, kommer det mycket vatten? behöver man tömma hela system eller bara stänger av och koppla in snabbt?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Det kommer ju komma så mycket vatten som är ovanför den delen du kopplar bort.
Med andra ord kan du med fördel tappa ut den volymen och sedan fylla på den igen. Kolla trycket före och efter. Du kommer få in luft i systemet men det luftar du enkelt ut när du fyllt systemet igen.
Har du cirkulationspump så stäng av den.
Med andra ord kan du med fördel tappa ut den volymen och sedan fylla på den igen. Kolla trycket före och efter. Du kommer få in luft i systemet men det luftar du enkelt ut när du fyllt systemet igen.
Har du cirkulationspump så stäng av den.
HejB Blizzard_NKC skrev:
Du behöver inte något förbigångsrör.
Du behöver bara två radiatorproppar i rätt dimension.
Du måste tappa ur värmesystemet lite grann men inte allt.
Lossa dom två lekande muttrarna på rören upp till radiatorn och montera propparna, fyll upp värmesystemet och lufta ur. Klart!
/ Björkskär
Och samtidigt få ett bortfall på flödets kraft, med förbigång endast så tappar det kraften då elementen även ger flödet genom sig, men lite svalare värme till nästa element. Summa flöde måste vara av en viss storlek genom hela slingan.B Björkskär skrev:
Förbigångsröret kommer inte passa till din modell av radiator.
Muttrarna på din radiator sitter i radiatorn.
På bilden med förbigångsröret sitter muttrarna på rören som kommer ur golvet.
Inte ens säkert att det är rätt gäng. Skulle inte gjort detta själv om jag var du.
Muttrarna på din radiator sitter i radiatorn.
På bilden med förbigångsröret sitter muttrarna på rören som kommer ur golvet.
Inte ens säkert att det är rätt gäng. Skulle inte gjort detta själv om jag var du.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden