Hej.
Jag har en vattenmantlad kokspanna i köket som vi eldar briketter i, märkplåten är lite svår att tyda men jag tror att det är en Norrahammar från 1948.
Den funkar bra och jag har hittat en bra inställning av primär/sekundärluft, men jag har lite funderingar kring sotningen.
Eldstaden sotar jag genom luckorna på framsidan och under en stor spisplatta på ovansidan, till vänster om den stora spisplattan finns en mindre rektangulär platta och under denna finns tre luckor där man kommer åt att sota tre rökgasvägar rakt ner mot golvet. Men det vore ju kul att få upp allt sot man river loss när man sotar dessa kanaler..
I fronten på pannan, längst ner till vänster, finns en välvd lucka som sitter fast med en mutter
Min fråga är nu.. Vad kommer jag att hitta om jag skruvar bort denna lucka?
Ytterligare ett utrymme att sota, en syndaflod av radiatorvatten eller finns där kanske en kruka med guld?
Jag har en vattenmantlad kokspanna i köket som vi eldar briketter i, märkplåten är lite svår att tyda men jag tror att det är en Norrahammar från 1948.
Den funkar bra och jag har hittat en bra inställning av primär/sekundärluft, men jag har lite funderingar kring sotningen.
Eldstaden sotar jag genom luckorna på framsidan och under en stor spisplatta på ovansidan, till vänster om den stora spisplattan finns en mindre rektangulär platta och under denna finns tre luckor där man kommer åt att sota tre rökgasvägar rakt ner mot golvet. Men det vore ju kul att få upp allt sot man river loss när man sotar dessa kanaler..
I fronten på pannan, längst ner till vänster, finns en välvd lucka som sitter fast med en mutter
Min fråga är nu.. Vad kommer jag att hitta om jag skruvar bort denna lucka?
Ytterligare ett utrymme att sota, en syndaflod av radiatorvatten eller finns där kanske en kruka med guld?
Tyvär så kommer du bara att hitta en massa sot där, beroende på hur länge sedan den var öppnad 
Hej alla
Med överförbrännings typ av ved kamin / kökspanna eller värmepanna typ Viadrus mm.
Tips som är värt att prova! GÄLLER ENBART ÖVERFÖRBRÄNNINGS PANNOR !
Lägg in grövre ved i botten upp till 1/3 del och lite klenare ved ovanpå att tända upp pannan / kaminen / kökspanna med.
När förbränningen tagit fart och temeraturen är runt 850 i förbränningen här stryps primär luften sekundär till luften skall alltid vara helt öppen.
Vem vänder och tänder ett stearin ljus i veken i botten ?
samma gäller all ved eldning vid överförbränning, tänd veden ovanpå vedinlägget!
När det brunnit ut helt går den att laddas om med ved på samma sätt igen,
men vill man underhålls elda så gäller det bara två till 4 vedträ åt gången som läggs in ovan på glöden.
Mvh
Ruben
Med överförbrännings typ av ved kamin / kökspanna eller värmepanna typ Viadrus mm.
Tips som är värt att prova! GÄLLER ENBART ÖVERFÖRBRÄNNINGS PANNOR !
Lägg in grövre ved i botten upp till 1/3 del och lite klenare ved ovanpå att tända upp pannan / kaminen / kökspanna med.
När förbränningen tagit fart och temeraturen är runt 850 i förbränningen här stryps primär luften sekundär till luften skall alltid vara helt öppen.
Vem vänder och tänder ett stearin ljus i veken i botten ?
samma gäller all ved eldning vid överförbränning, tänd veden ovanpå vedinlägget!
När det brunnit ut helt går den att laddas om med ved på samma sätt igen,
men vill man underhålls elda så gäller det bara två till 4 vedträ åt gången som läggs in ovan på glöden.
Mvh
Ruben
Redigerat:
Du ville få ut all sot skrev du. Bakom luckan längst ner finns asklådan och tar du ut denna så hittar du en lucka bakom den längst in. Detta är sotluckan. Har den inte varit borttagen på länge kan den va lite trög att få bort. Jag brukar raka ur det mesta ända inifrån och bakom spjället som finns halvvägs ungefär. Denna kanal är ju här som röken går ut genom skorstenen så detta är viktig rengöring annars blir det stopp och dålig förbränning.S SCB skrev:Hej.
Jag har en vattenmantlad kokspanna i köket som vi eldar briketter i, märkplåten är lite svår att tyda men jag tror att det är en Norrahammar från 1948.
Den funkar bra och jag har hittat en bra inställning av primär/sekundärluft, men jag har lite funderingar kring sotningen.
Eldstaden sotar jag genom luckorna på framsidan och under en stor spisplatta på ovansidan, till vänster om den stora spisplattan finns en mindre rektangulär platta och under denna finns tre luckor där man kommer åt att sota tre rökgasvägar rakt ner mot golvet. Men det vore ju kul att få upp allt sot man river loss när man sotar dessa kanaler..
I fronten på pannan, längst ner till vänster, finns en välvd lucka som sitter fast med en mutter
Min fråga är nu.. Vad kommer jag att hitta om jag skruvar bort denna lucka?
Ytterligare ett utrymme att sota, en syndaflod av radiatorvatten eller finns där kanske en kruka med guld?![]()
Klicka här för att svara
