12 368 läst ·
40 svar
12k läst
40 svar
Äldre hus med energiklass B - Omöjligt?
Om du har originalglas alternativt nya kulturglas, hur uppfattar du känslan av dem med energiglaset? Har du munblåst eller maskindraget? Jag vet att det av den anledningen är att föredra montering på innerbågen.Bromma1927 skrev:
Nu har vinden aldrig varit så kall, tror jag aldrig sett lägre temperatur än 16-17 grader. Jag har använt vinden som kontor tills för någon månad sedan, oftast var det 18-20 grader i den (lätt uppvärmda) halvan där jag satt. Andra halvan av vinden är närmare trappan ner och får nog en större del av den varma luft som sipprar uppåt. Denna del används som förråd.
Ellevio uppskattar idag förbrukningen för 2023 till 14400kWh, dvs lägre än för 2022 trots att mars, oktober och november 2023 varit märkbart kallare än 2022. De här energiglasen (i innerbågen) kanske inte var en så dum idé.
Bra fråga. Radonfläkt finns inte med i listan...E sthlm01 skrev:
https://www.boverket.se/contentassets/835858adfa9b442e823bd7414c4cf682/gransdragningslista.pdf
Bromma1927 skrev:
Huset har en blandning av kopplade tvåglas (originalfönster, nu med 4mm energiglas i innerrutan), treglas isolerfönster (diverse tillbyggnader och renoveringar - fönsterkupor, inredd vind, större källarfönster - av tidigare ägare) och tvåglas isolerglas/energiglas (vinterträdgård med fasta fönster som vi byggt). Originalfönster har mest munblåsta glas (vackert!) men genom åren har en del rutor gått sönder och då ersatts med planglas. Alla dessa planglas bytte vi mot nya (maskindragna?) kulturglas i samband med att vi satte in energiglasen. Det blev inte så bra som jag hade hoppats med dessa nya kulturglas, borde försökt hitta kulturglas som bättre efterliknar de munblåsta. Jag hade hoppats att några av innerglasen skulle gå att rädda (och ersätta planglasen) men fönstren hade troligen inte kittats om sedan huset byggdes, kittet hade stelnat till cement och alla rutor gick sönder när de togs bort. Tråkigt.E sthlm01 skrev:
Energiglas på insidan och munblåsta glas på utsidan är fortfarande väldigt fint. Mycket vackrare än de isolerfönster vi har (med fuskspröjs). Jag rekommenderar denna metod att energieffektivisera. Försök rädda och återanvända de gamla innerglasen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Din kommentar på citeringen verkar lite kort.Bromma1927 skrev:
Huset har en blandning av kopplade tvåglas (originalfönster, nu med 4mm energiglas i innerrutan), treglas isolerfönster (diverse tillbyggnader och renoveringar - fönsterkupor, inredd vind, större källarfönster - av tidigare ägare) och tvåglas isolerglas/energiglas (vinterträdgård med fasta fönster som vi byggt). Originalfönster har mest munblåsta glas (vackert!) men genom åren har en del rutor gått sönder och då ersatts med planglas. Alla dessa planglas bytte vi mot nya (maskindragna?) kulturglas i samband med att vi satte in energiglasen. Det blev inte så bra som jag hade hoppats med dessa nya kulturglas, borde försökt hitta kulturglas som bättre efterliknar de munblåsta. Jag hade hoppats att några av innerglasen skulle gå att rädda (och ersätta planglasen) men fönstren hade troligen inte kittats om sedan huset byggdes, kittet hade stelnat till cement och alla rutor gick sönder när de togs bort. Tråkigt.
Energiglas på insidan och munblåsta glas på utsidan är fortfarande väldigt fint. Mycket vackrare än de isolerfönster vi har (med fuskspröjs). Jag rekommenderar denna metod att energieffektivisera. Försök rädda och återanvända de gamla innerglasen.
Ibland är en fönsterrenovering inte dum, var initialt inne på det men en del av karmarna är dåliga samt att jag vill komma åt bättre ljudisolering, landsvägen utanför ser betydligt mer och snabbare trafik idag än på 70-talet, och de pivåhängda fönsterna kommer aldrig gå att få täta.
Vi har maskinvalsade glas på de kopplade men alla altandörrar samt det stora fönsterpartiet i vardagsrummet är tvåglaskasetter med floatglas så förlusten blir nog inte så stor förlust för oss.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Vad är ”munblåsta” fönsterglas idag? Det jag känner till är de gamla litet småbuckliga glasen som är valsade, de moderna absolut plana är gjorda enligt floatglassprocessen. Sant munblåsta fönsterglas torde vara ytterligt ovanligt men visst det kanske finns att uppbringa nytillverkat?
Ja det blir ju enkel matematik men som sagt... det säger ju ingenting om husets beskaffenheter. Själv får jag ju ihop siffror som ser fantastiska ut för ett gammalt (dåligt isolerat) timmerhus. Ca 60Kwh/kvm och år.useless skrev:
Så komplicerat är det inte... I princip summerar man nuvarande elförbrukning för värme, varmvatten, ventilation och belysning, Delar med en geografisk korrektionsfaktor (1,0 för Stockholm) och multiplicerar med en viktningsfaktor (1,8 för elektrisk värme dit värmepumpar räknas). Sen delar man allt med boarean.
Så i TS fall blir det ca (8500 * 1,8) / 200 = 75-80 kWh/m2 beroende på felmarginalen i siffrorna.
Man blir alltså tvingad att trixa med omständigheter för att få ekvationen att gå ihop.
Det är tydlig skillnad mellan originalglasen (huset är från 1927) som jag misstänker är munblåsta och de moderna kulturglasen som är valsade.H Harald Blåtumme skrev:
Våra originalglas ser ut ungefär som de här (1850-1930) från Gysinge: https://www.gysinge.com/products/2777/fönsterglas-1850-1930-vitt
De valsade kulturglasen ger inte alls samma optiska effekter men är bättre än planglasen. Dock hade jag föredragit glas som är ännu mera buckliga men som vi ser på Gysinges sajt så är de ganska dyra. Jag har dock tidigare köpt några buckliga kulturglas från Ängby Glasmästeri som är svåra att skilja från originalglasen.
Tror att de dyra glasen jag köpte från Ängby Glasmästeri är av typen "rest-over" (kommer ihåg namnet). Läs mer här: https://www.fogen.se/renovering-fonster-med-kulturglas/Bromma1927 skrev:
Det är tydlig skillnad mellan originalglasen (huset är från 1927) som jag misstänker är munblåsta och de moderna kulturglasen som är valsade.
Våra originalglas ser ut ungefär som de här (1850-1930) från Gysinge: [länk]
De valsade kulturglasen ger inte alls samma optiska effekter men är bättre än planglasen. Dock hade jag föredragit glas som är ännu mera buckliga men som vi ser på Gysinges sajt så är de ganska dyra. Jag har dock tidigare köpt några buckliga kulturglas från Ängby Glasmästeri som är svåra att skilja från originalglasen.
Redigerat:
Nja, el till kylskåp, spis, tvätt och disk mm räknas också till hushållsel. I Finland också till den obligatoriska bastun.E sthlm01 skrev:
Radonfäkt är fastighetsel och belastar primärenergitalet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden