Byggahus.se

Elda i vedspis

1. Husköpare 8
    Medlem · 515 inlägg
    Jag har en vedspis av märket Huskvarna 1927.
    Flyttade nyligen in i huset och har eldat varje dag. Förra ägarna eldade också en hel del,så detta är en vedspis som används kontinuerligt. Sotarn gör regelbundna besök och har även gjort brandskyddskontroll. Så vedspisen ska vara helt ok att elda i.

Nu har det plötsligt blivit något knas.

Vedspisen har börjat sota igen inuti och jag har tagit bort så mycket jag kommer åt med en raka.
    Såhär mycket sot blev det inte i början när jag eldade.Det luktar även rök i köket och den röken sticker i halsen.

När man öppnar luckan till vedinkastet ser man även att lågorna är blåaktiga och veden är sotig och svart.

Antar att det betyder att förbränningen inte är vad den bör vara,men hur löser jag detta?
    Draget verkar det inte vara något fel på,då det inte ryker in. Känner "bara" en röklukt i köket.

Har googlat massor om vad jag kan göra för fel,men hittar bara info om riskerna med pyreldning....den infon hjälper inte mycket i mitt läge:confused:

2. P
    Medlem · Dalarna · 3 303 inlägg
    Hej!
    Det är alltid trist med kaminer, spisar som ryker in.

Det man kan göra själv i felsökningsväg om man inte har viska, kula till skorstenen är att först kontrollera fukthalten i veden.

Om veden är kall, fuktig eller för stora bitar till vedspis så sotar plattorna igen, se till att de är rena på undersidan.

Rökgången som ligger på sidan, värmer ugnen, se till att den är ren från sotrester.

Många eldar för stora bitar ved i vedspis, de bör inte överskrida ett par centimeter i diameter, eldar själv större hos oss men man skall inte göra det.

Har du fullt drag på tilluft, annars bör du börja med det, förbränningen går fortare och kräver mera ved men sotar inte igen lika fort.

Eldar du björk eller blandved då kan problemet vara att det kolar för mycket, byt till fura och granved ett tag och se om det blir bättre.
    Hur torr ved använder du, viktigaste frågan!
    Veden bör ligga under 18% och över 10% för att få bra förbränning.
    Elda små stickor och se om det blir någon skillnad.
    Om problemet kvarstår är det dåligt drag i skorsten samt dålig tilluft.

Tänk på att även om sotaren nyss varit där kan det bli stopp bara på några "feleldningar"

Mvh P-A

Redigerat 22 okt 2017 11:04
  3. P
    Kom precis på att om du vridit plattorna hamnar rökgenomströmmningen fel, titta om de ligger rätt, de skall ligga så att de är fria höger till vänster, gör ren flensarna på en gång, sotet gör att spisplattorna inte blir varma.
    Ta bort sotet som ligger på lerbädden också, den under plattorna.
    Cisternjärnet kan vara sönderbränt, är alla skyddsdelar hela?

Redigerat 22 okt 2017 11:47
  4. A
    Medlem · Stockholms län · 9 445 inlägg

Avemo

Medlem
    Det kan ju vara något som bromsar röken i en kanal. Har du förvärmt skorstenspipan genom att elda en tidningssida i sotluckan? Jag har råkat ut för att den delvis förbrända tidningssidan sögs ut i skorstenen och försämrade draget. Den brann inte upp utan jag var tvungen att peta ut den med en sotraka.

Sot på insidan av spisen indikerar att det brunnit för långsamt. Det kan bero på att man försöker elda långsamt eller att man lägger i för lite / för stor eller för fuktig ved. Det kan också bero på att något begränsar flödet i skorstenen. Att det ryker in talar möjligen för det senare.

5. Husköpare 8
    Medlem · 515 inlägg
    Tänkte köpa en fuktmätare till veden,men har inte blivit tid till det ännu.
    Jag har gratis ved,hela vedboden full,och jag har förstås ingen aning om hur länge eller kort tid,den legat där. Hur påverkar jag torrheten i veden? Vi säger att det är veden som är för fuktig,hur gör jag den torr? Det är rätt mycket ved ute i vedboden....hur får jag all den veden torr?

Och storleken på veden kan jaq väl inte heller påverka? Det blir till att köpa ny ved isåfall.

Det jag tycker är rätt retligt är att ägarna som bodde här innan,jag bjöd in dom för att få lite hjälp med spisen,och när dom eldar så går det hur bra som helst! Det blir ingen sotbildning alls,och elden brinner så bra.

Jag har börjat tro att det inte är fel på varken vedspis eller veden,utan det kan vara att jag inte har lärt känna denna skapelse ännu,helt enkelt. Och att det måste få ta tid. Frustrerande bara att det hinner sota igen innan jag kommer på hur jag ska elda på rätt sätt.:oops:

Frågan är bara vad jag gör för fel?

Vart tar jag tilluften ifrån? Är det spjället som ska stängas till lite när elden kommit igång?

6. Husköpare 8
    Medlem · 515 inlägg
    Detta förstod jag inte. Hur vet jag om plattorna ligger rätt? Vad menas med "fria höger till vänster"? Vad är "siter som ligger på lerbädden"?

7. Husköpare 8
    Medlem · 515 inlägg
    Fast ryker in gör det inte. Det är "bara" att jag känner lukten av rök i köket.

Förra ägarna sa att jag inte behövde elda i sotluckan för det hade dom redan gjort. Ska det göras flera gånger efter varann eller bara en gång?

8. P
    Har du en lucka till att förvärma/få drag i skorstenen innan du skall tända eld i eldstaden skall den eldas i först, det skall tuffa på rejält ljudmässigt.
    Eldstaden skall då vara stängd.
    När eldstaden fylls första gången skall bara små stickor användas, snabb förbränning, få upp temperatur i skorstenen snabbt.
    Luckan till föreldning måste vara stängd innan eldstaden tänds, annars ryker det in.
    Tilluften fullt öppen, reglaget på eldstaden, titta först så den är öppen, roster/gallret skall vara helt öppet, se till det innan tändning.

Fyll eldstaden med stickor, tänd eld, om spjället är öppet ryker det inte in.
    Om föregående ägare klarar av att elda utan att det ryker in så gör du fel.

Klart att du kan påverka veden, klyv den i mindre bitar, låt den torka inomhus innan du eldar med den, minst tre, fyra dagar.

Du lär dig snart.
    Lycka till!

Mvh P-A

9. P
    Elda i sotluckan innan varje nytändning om det brunnit ur, alltså vid nystart, morgon, kväll.... Inte om du fyller på med ved.
    Om du öppnar sotluckan ryker det in om det brinner i spisen, det blir baksug, röken tar närmaste väg ut, i detta fall, in i huset.

10. P
    Lyft upp plattorna när spisen är kall, tills under plattorna, vänd dem upp och ner.
    Om du har en undersida på plattorna som ser ut som liggande "S" skall du tänka att röken vill gå mellan S-en alltså skall de ligga som ett "=" tecken inte "ll" detta håll.

Det är en lerbädd under plattorna, på ovansidan av ugnen, den skall vara fri från sot.
    Röken går från eldstaden, mot plattorna, igenom undersidan av plattorna, ner i rökgången på sidan, ut i skorstenen.

siter= sotet. Auto korrekt ville annorlunda....

11. A
    Medlem · Stockholms län · 9 445 inlägg

Avemo

Medlem
    .
    Det låter som en motsägelse. Luktar det rök så har det kommit in rök. Kommer den in utifrån? Kommer det in lite när du tänder? Det kanske inte är ditt största problem.
    Om du kan tända spisen utan att det ryker in utan att använda sotluckan så är allt bra. Den används för att underlätta tändningsförloppet, men påverkar inte hur det brinner sedan.

Titta på röken när det brinner. Är röken tjock och grå så skall du öka tilluften. "Spjället som skall stängas till lite" skall antagligen inte stängas till så mycket. Elda för vidöppet spjäll lite längre innan du stänger. Gå ut och titta på röken efter att du stängt. Är den tjock så öppna igen.

• Laddar…
  12. H
    Medlem · Österbotten · 6 592 inlägg

heimlaga

Medlem
    Storleken på veden kan du påverka på samma vis som man påverkar storleken på all ved. Man klyver den. Kortved klyver man normalt med en klyvyxa på en huggkubbe. Om man har riktigt stora mängder ved eller skraltig hälsa kan man använda någon sorts vedklyvare.
    Är veden för lång så den inte går in i spisen kapar man den kortare. Med bågasåg eller motorsåg eller vedkap beroende på hur stora mängder som skall kapas.
    Att "köpa ny ved" är befängt.

Många (men inte alla) spisplattor har räfflor på undersidan. De ökar ytan som värms av elden och därmed ökar också effekten på plattan. Räfflorna skall peka i samma riktning som röken strömmar så att röken strömmar mellan dem.
    Plattorna ligger lösa i hål i locket på spisen. Då du lyfter upp dem ser du att röken från eldstaden på vänster sida skall strömma till höger ovanpå lerbruket som ligger ovanpå ugnen. I höger sida finns på de flesta spisar (på 1927an är det vredet där bak ovanpå spisen) ett litet spjäll som när det är öppet låter röken svänga direkt tillbaka till mitten bakpå spisen och ut i skorstened. Då det lilla spjället är stängt tvingas röken nedåt mellan ugnen och spisens högra sidoplatta och så svänger den under ugnen och upp tillbaka och till skorstenen. Då det lilla spjället är stängt får du alltså undervärme i ugnen. Då blir maten i ugnen jämt gräddad. Det lilla spjället skall vara öppet tills du har eldat en stund så skorstenen har blivit varm. Sedan kan du välja om du vill ha spisen inställd för kokning eller för ugnsstekning.

Nedanför ugnsluckan finns en liten liten sotlucka. Där öppnar man och krassar ut sot och aska som har samlats under ugnen. Resten av spisen sotar man uppifrån med de lösa plattorna borttagna.

Under eldstaden finns askrumet och sotluckan. I sotluckan finns en reglerbar dragöppning som alltid skall vara öppen då du eldar. Om draget är mycket bra kan man stänga den litet grann när elden har tagit sig.
    Askrumet skall tömas emellanåt så det alltid finns gott om luft under rosten (gallret under elden). Om askan når upp till rosten försämras draget och rosten blir utan kylning och förstörs på sikt.

Framför allt skall du se till att skorstenen är öppen. Att inte kajorna byggde bo i den i somras. Om man måste sota skorstenen och inte kan få tag i sotare och inte har sotarborste och kula kan man binda en sten som vikt i toppen på en unggran och binda ett rep i rotändan och sota nödtorftigt med den.
    Du skall naturligtvis också öppna spjället i skorstenen innan du börjar elda och låta det vara helt öppet tills elden har brunnit ut helt.
    Skjuter du spjället med litet eld eller glöd kvar i spisen belönas du med evig vila 2 meter under mark i sällskap med många andra som sköt spjället för tidigt. Det var en vanlig dödsorsak förr.

Du behöver ingen fuktätare för att veta om veden är torr.
    Normalt skall veden klyvas eller randbarkas och penas utomhus och täckas bara ovanpå och sedan får den torka där i ett eller två år innan man tar in den i vedboden. Då är den så torr som den behöver vara.
    Normalt brukar man ha veden i enmeters längder så den är lätt att pena och så vinden blåser igenom de meterbreda penorna. Då man tar in den i vedboden kapar man den till längd enligt eldstaden.
    Om du är osäker på om förra ägaren fuskade med torkningen kan du ta in litet ved och låta den torka ett par veckor inomhus och så ser du om den brinner mycket bättre än veden i vedboden.

Det är mycket att lära sig men eftersom vi är så många som har kunnat lära oss så kan du säkert det du också.
    Skäms inte för att fråga och var inte rädd att prova på nya saker.

Lycka till!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.