Hej,

ny här och relativt ny i mitt hus, flyttade in i somras. Huset är från 1983 på 108 kvm,
Det är en el/vedpanna som skickar ut varmvatten till ett vattenburet radiatorsystem.
Det finns även en ackumulatortank där nere i källaren på en kubik.
Igår när jag vaknade var det 16 grader inne, då frös till och med jag. Gick ner till källaren och tände en brasa och eldade från 16:00 till sovdags.
Vred på en ventil i botten av ackumulatortanken så den klättrade upp till 80 grader.
Kollade till det vid 22:30. Ser att elen kikade igång redan vid 00:00. Räcker värmen bara 1,5h eller funkar inte tanken som den ska? Var 58 grader nu på morgonen i tanken. Alltså det som elpannan är inställd på.
Känns som det bara är eldningen som gör att elpatronen stängs av. Gör jag något fel eller hur ska man använda en ackumulatortank egentligen?

Tack för svar
 
Acktanken lagrar ju bara det uppvärmda vattnet. Låter som elpatronen kickar in för tidigt? En kubik uppvärmt vatten borde räcka över natten iaf. Lägg upp lite bilder på din anläggning så blir det lättare att få hjälp.
 
  • Gilla
Korvmos
  • Laddar…
tack för snabb återkoppling! Gör dessa det tydligare?
Elpatronen startar vid 60 grader. Så med andra ord verkade det som att vattnet i tanken börjar värmas med el så fort det är under 60 grader...
 
  • Äldre värmepanna med mätare och rör i tekniskt utrymme, brun, använd utseende, oordnat kablage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeanläggningens kontrollpanel med termostat, mätare, överhettningsskydd och reglage. Text på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallskåp med termometer och informationsetiketter, märkt "TS 500". Sliten yta, industriell miljö, teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt skruvstäd på arbetsbänk, rörinstallation, skrotat trä, ståldörr, industriell miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Affisch för Diom ELoved, en elpanna, med illustration på vedpanna och vedträn. Texten lyder "Nu även för 1/2-metersved".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja, ställer du inte så så fungerar det ju så.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, ställer du inte så så fungerar det ju så.
Va? Har inte rört systemet sedan jag flyttade in. Hur bör jag ställa det menar du?
 
Du kan ju stänga av elpatron om du vill.. om du ändå är hemma och eldar så kan du ju lika gärna köra utan och gå ner och elda när behovet uppstår istället för att brassa på med elvärme
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Vrid ner elpatronen ordentligt eller stäng av den om du avser att värma med ved.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
då skall vi se...
1 du har en acc på 500l, så hälften av vad du tror, så kanske totalt 700l i systemet, pannan och acc.

2 jag tror det vredet skall vara öppet på vintern/när du eldar med pannan, den termostaten du visar är hur varmt det är i toppen av acc. den sticks in så längre ned kan det mkt väl vara 10 grader (skiktning av tanken) så du behöver elda längre tid och ev hårdare för att fylla din tank, + att du helatiden gör uttag till värmesystemet som minskar den sparade värmen...
...
...
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren. Ja där ser man, då hade man bara hälften av volymen.
Har eldat på mer ordentligt idag och nu står tempen på 85 grader efter 1,5h eldande. Men det är alltså toppen av tanken så kan gott elda på ett tag till, för att hela tanken ska bli ordentlig varm?

Elpatronen går som sagt igång/stänger av sig självt vid 60 grader. Antar att det är en ok temp att ställa för att hålla huset varmt? Eller kan jag sänka det så man plockar ut mer värme ur ackumulatortanken eller hur ska jag tänka där? När ska bör jag stänga vredet i botten?
 
K Korvmos skrev:
Tack för svaren. Ja där ser man, då hade man bara hälften av volymen.
Har eldat på mer ordentligt idag och nu står tempen på 85 grader efter 1,5h eldande. Men det är alltså toppen av tanken så kan gott elda på ett tag till, för att hela tanken ska bli ordentlig varm?

Elpatronen går som sagt igång/stänger av sig självt vid 60 grader. Antar att det är en ok temp att ställa för att hålla huset varmt? Eller kan jag sänka det så man plockar ut mer värme ur ackumulatortanken eller hur ska jag tänka där? När ska bör jag stänga vredet i botten?
det är ju en "miss" på den tanken du har om den bara har en termometer i toppen, ev. så har du fler instick där du själv kan sätta termometrar?

det beror ju på hur mkt du skickar ut i systemet (shuntar ut), behöver huset 60 för att det skall vara varmt och mysigt så är det så, räcker det med mindre kan man ställa ner, men en liten buffert är att rekomendera.. om du eldar får du ju upp värmen oavsett, tar bara längre tid..., har du ett laddkoppel laddautomat på pannan(?)
 
ta gärna fler bilder från toppen av acc och kanske rakt framifrån med
 
Så här?
 
  • Gamla uppvärmningssystem: panna och ackumulatortank, rörledningar, tryckmätare, oorganiserad installation, behöver underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar, ventiler och isolering under en betongtak i ett tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar, isoleringstejp, cirkulationspump, termometer, tryckmätare, ventil, värmesystem, värmepanna, installationsdetaljer, textetiketter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är ett laddkoppel laddautomat på pannan(?)
 
K Korvmos skrev:
Vad är ett laddkoppel laddautomat på pannan(?)
Det är den som avgör vilken väg det uppvärmda vattnet tar, om det går in i tanken eller bara cirkulerar. Beroende på termostaten i laddkopplet så öppnar den vid en viss temp och släpper in vattnet i tanken.

Så har du en termostat på 78 grader i kopplet, så måste vattnet upp i 78 grader för att ladda tanken.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Det är den som avgör vilken väg det uppvärmda vattnet tar, om det går in i tanken eller bara cirkulerar. Beroende på termostaten i laddkopplet så öppnar den vid en viss temp och släpper in vattnet i tanken.

Så har du en termostat på 78 grader i kopplet, så måste vattnet upp i 78 grader för att ladda tanken.
Tack, då tror jag inte det, läste genom det bladet om produkten som jag hittat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.