710 läst ·
4 svar
710 läst
4 svar
Blir lack på bimetalltermostater
Är nu inne på min tredje termostat med bimetall som inte funkar. Jag har en liten verkstad med kamin som jag försöker hålla grundvärme på när jag inte eldar. Hade en elektronisk termostat för växthus som tyvärr heldog för mig och jag fick leta fram en gammal mekanisk termostat för att driva ett billigt element och en biltema 2 kw fläkt. Tyvärr verkar denna termostat funka lika dåligt som de inbyggda i värmekällorna. Hur varmt det än är i verkstaden så slår den till i några minuter innan den slår ifrån igen. Ser på min Elnaapp att kurvan går ungefär lika när de ska hålla grundvärmen. Varför gör de såhär och är det något som går att fixa mån tro?
Har/var är termostaten monterad i förhållande till radiatorn och värmefläkten?
Hur går luftströmmarna/värmen?
Kan det vara så att termostaten kyls av snabbare/mer än vad rummet egentligen gör samt att den värms upp snabbt?
Hur går luftströmmarna/värmen?
Kan det vara så att termostaten kyls av snabbare/mer än vad rummet egentligen gör samt att den värms upp snabbt?
En elektronisk termostat med extern sensor, typ en sån här?Hennke85 skrev:
Är nu inne på min tredje termostat med bimetall som inte funkar. Jag har en liten verkstad med kamin som jag försöker hålla grundvärme på när jag inte eldar. Hade en elektronisk termostat för växthus som tyvärr heldog för mig och jag fick leta fram en gammal mekanisk termostat för att driva ett billigt element och en biltema 2 kw fläkt. Tyvärr verkar denna termostat funka lika dåligt som de inbyggda i värmekällorna. Hur varmt det än är i verkstaden så slår den till i några minuter innan den slår ifrån igen. Ser på min Elnaapp att kurvan går ungefär lika när de ska hålla grundvärmen. Varför gör de såhär och är det något som går att fixa mån tro?
https://www.amazon.se/KETOTEK-Tempe...Temperaturstyrt-Termostatplugg/dp/B085Q5BFJ8/
Den sitter vid sidan av ett innerdörrshål. Fläkten blåser in i rummet bredvid och radiatorn värmer rummet den sitter i. Tycker det känns märkligt att man får samma fenomen när det är 18 grader i rummet med termostaten som när det är 8 grader. Och detta inte bara på denna utan på en Biltema fläkt och på den billiga radoatorn.Demmpa skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden