8 211 läst ·
65 svar
8k läst
65 svar
Problem med värme på övervåning
OK bra med info. Lite lurigt då med att ställa in kopplet men ska nog gå. Sen det med ev fel väg på flödet, verkar som att allt är fel väg. Det blir att skifta vid värmekällan för att få en rak matning på rätt rör.Demmpa skrev:
Blir till att kontakta rörläggaren som får komma och rätta till sitt misstag. Han hade låtit alla koppel vara helt öppna när han var färdig med installationen. Tror jag försöker justera dessa själva efter att han rättar till flödesvägen!
Det har jag koll på men tack ändå!J jonaserik skrev:
Något annat jag ska tänka på med justeringen?
I ena slingan som ska justeras finns 3 radiatorer. Två av samma storlek och ett lite större. Det större sitter i mitten av slingan.
Den andra slingan har två radiatorer. Det första är lite mindre än det största.
Det är de två större radiatorerna jag vill ha varmast då de sitter i ett större vardagsrum. Kan jag strypa radiatorn i mitten på slinga 1 lika mycket som det sista? Det gör inget om det sista rummet blir lite kallare än övriga, men blir det dåligt för flödet att göra så?
Jepp normalt tex 5 element 5 varv på justeringen, så blir 1 varv att öppna på första och 2 varv nästa o.s.v. i ditt fall kanske med de stora 2 varv. men du får prova dig fram där. Den slinga med bara 2 element kan du öppna kanske 0,5 varv och nästa 1 varv. Vad var det för värmekälla du har, en VP så ska den ha så kallt som möjligt till baka. en diff på ca 7-10 C är lagom mellan ut och retur. Även där får du prova dig fram
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden