Jag har nyligen strypt värmen helt i sovrummet för bättre sömn, tycker det är väldigt behagligt. Värmer huset med en LVVP. Man har ju alltid hört att alla radiatorer skall vara helt öppna när man har värmepump, men att det är okej att vrida ned i något enstaka rum. Men vad får det egentligen för effekt på prestandan? I detta fall ligger sovrummet i anslutning till en stor öppen yta på cirka 60 kvm beståendes av hall, kök och vardagsrum. Denna värms upp av tre radiatorer. Ett par ytterligare angränsande uppvärmda rum finns också. Tänker jag fel när jag tänker att det blir tuffare för pumpen att värma ytan när ett angränsande rum är kallt (14-15 grader), eller finns det någonstans det uppvärmda vattnet i systemet som inte används i sovrummet kan ”ta vägen” och kompensera, om ni förstår vad jag menar? Svårt att avgöra om förbrukningen går upp när det i nuläget är lite extra kallt ute, jag har svårt att avgöra vad uppvärmningen borde dra i kWh.
 
Det gör inget om något enstaka radiator stängs av.
Totala energiförbrukningen bör gå ner, men det under förutsättning att totala medeltemperaturen sänks, å det gör det normalt om ett rum blir svalare och de andra rummen behåller sin temperatur.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Stäng inte av helt genom att vrida av till snöflinesymbil eller vad den visar.
Ha på 1an det ska vara cirkulation genom elementet.
Vrider själv ned till 1an när jag går och lägger mig och vrider upp dem till max när jag vaknar.
 
  • Gilla
Carlheinz
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Stäng inte av helt genom att vrida av till snöflinesymbil eller vad den visar.
Ha på 1an det ska vara cirkulation genom elementet.
Vrider själv ned till 1an när jag går och lägger mig och vrider upp dem till max när jag vaknar.
Varför ska det vara cirkulation genom radiatorn?
 
  • Gilla
jonas_da och 1 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Stäng inte av helt genom att vrida av till snöflinesymbil eller vad den visar.
Ha på 1an det ska vara cirkulation genom elementet.
Vrider själv ned till 1an när jag går och lägger mig och vrider upp dem till max när jag vaknar.
Lägsta läget är en frostskydds nivå så det släpper fram flöde även där när det blir ordentligt kallt. Flödet stoppar däremot helt även med en måttlig sänkning om om termostaten reglerade temperaturen.

Ditt inlägg hänger inte ihop.
 
  • Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Lägsta läget är en frostskydds nivå så det släpper fram flöde även där när det blir ordentligt kallt. Flödet stoppar däremot helt även med en måttlig sänkning om om termostaten reglerade temperaturen.

Ditt inlägg hänger inte ihop.
Nej det stämmer inte alltid.
Då det går att skruva bort elementet om det vrids i botten.
Att det alltid är flöde, säg det till grannarna som stängde av innan sommaren och åkte iväg.
Elementen frös i februari av friskluftsventilen bakom.

Upptäcktes av grannen under som såg att det rann lägst taket.
När dom öppnade dörren så var den vatten upp till tröskeln.

Men man gör som man vill.
 
Om lägsta läget på en radiatortermostat betyder helt avstängd ventil eller om det betyder frostskydd beror på hur termostaten är konfigurerad.

Har termostaten "snöflinga" mellan "0" och "1" så betyder "snöflingan" frostskydd och då betyder "0" helt avstängd ventil.

"Termostat Evosense
Evosense är en självverkande ställbar termostat för att ge bästa möjliga rumsreglering. Inställt värde visas i ett fönster på termostaten, den finns som standard 0-28°C, men kan levereras max- eller minbegränsad från fabrik.

Symbolen * skyddar mot frostskada i exempelvis rum som inte används. Ventilen stängs för flöde när termostaten är inställd på siffran 0. Vid service/underhåll rekommenderar vi att anslutande ledning proppas.
MMA’s beteckningar avser stängtemperaturer, då termostaten är helt stängd. Rumstemperaturen blir ca 2°C lägre."
https://www.purmo.com/sv-se/produkt...ring/termostater/termostat/termostat-evosense

Denna har 7⁰ som lägsta temperatur,
https://store.danfoss.com/se/sv/Cli...Inbyggd-givare,-7-°C---28-°C,-RAVL/p/015G4550

Denna har 5⁰ som lägsta temperatur,
https://store.danfoss.com/se/sv/Cli...Inbyggd-givare,-5-°C---26-°C,-RAVL/p/013G2950
 
A-man skrev ”Stäng inte av helt genom att vrida av till snöflinesymbil eller vad den visar.”
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.