Hej på er alla amatörer och proffs!
Jag har två vattenburna radiatorer i ett rum som färdigställdes 2021.
Jag har dock problem med en av radiatorerna. På den bifogade bilden har jag noterat temperaturer som jag uppmätt på radiatorn. Problemet är att det "varma" vattnet verkar inte komma vidare efter kopplingen närmast golvet.
Jag har luftat radiatorn och det kommer klart kallt vatten direkt så inget luft i systemet. Har även motionerat termostaten och upplever inte att problematiken beror på det.
Så nu behöver jag hjälp av er och all er samlade kunskap. Vad kan felet vara och vad behöver jag göra? Är det så att lösningen är för komplex så kommer VVS'are kontaktas.
Tusen tack på förhand för all hjälp!
Jag har två vattenburna radiatorer i ett rum som färdigställdes 2021.
Jag har dock problem med en av radiatorerna. På den bifogade bilden har jag noterat temperaturer som jag uppmätt på radiatorn. Problemet är att det "varma" vattnet verkar inte komma vidare efter kopplingen närmast golvet.
Jag har luftat radiatorn och det kommer klart kallt vatten direkt så inget luft i systemet. Har även motionerat termostaten och upplever inte att problematiken beror på det.
Så nu behöver jag hjälp av er och all er samlade kunskap. Vad kan felet vara och vad behöver jag göra? Är det så att lösningen är för komplex så kommer VVS'are kontaktas.
Tusen tack på förhand för all hjälp!
Hej Demmpa!Demmpa skrev:
Det vänstra röret i bilden är det som håller 58grader det andra röret är ca 30grader varmt.
Just denna radiator har haft detta problem sedan start.
Hej Violina! Var precis och mätte temperaturen på rören på radiatorn som som sitter i samma rum och fungerar enligt mig och där verkar det vara det yttre röret som är varmare... Kan detta betyda att den radiatorn med problem är fel kopplad?Violina skrev:
Det är felkopplat... Det ser du om du läser nere på kopplingen också, där det är markerat hur flödet ska gå... Tillopp till höger upp till ventilen, och returnen till vänster.F Forllin skrev:
Det ser ut att vara tvåraders radiator, där du har skrivit 21⁰ är mellan 2:a & 3:e kanalen upp, kontrollera temperaturen på första kanalerna upp, den lär vara högre än temperaturen i toppen.F Forllin skrev:
Det är högst troligt felkopplat, du behöver en korskoppling,
https://www.purmo.com/sv-se/produkt...anslutningar-samt-kopplingar/korskoppling-m22
Hej Cerb! Aha ser det nu när jag detalj synar kopplingen...C Cerb skrev:
Är det alltså dessa streck som påvisar hur flödet skall vara kopplat?
Då är ju er analys helt korrekt för den bifogade är från den radiatorn som inte fungerar och där är det vänstra röret varmast (58grader).
Tack för all hjälp!
Man blir grymt imponerad av Byggahus medlemmar ibland alltså 👍
Stämmer bra...F Forllin skrev:
Så koppla om rören på matande stam om möjligt alt. skaffa en korskoppling och installera denna precis innan kopplet på bilden.
Korskoppling är nog lättast, men det ser lite fult ut.
Man sätter denna artikeln mellan anslutande rör och själva kopplet.
Du måste givetvis höja radiatorn om du anslutande rör går att trycka ner.
Ingen gängtätning behövs, bara "plug and play".
RSK: 4819300
Finns hos alla internetbutiker, tex rinkaby:
https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-korskpl-x-22-m22x15/
Man sätter denna artikeln mellan anslutande rör och själva kopplet.
Du måste givetvis höja radiatorn om du anslutande rör går att trycka ner.
Ingen gängtätning behövs, bara "plug and play".
RSK: 4819300
Finns hos alla internetbutiker, tex rinkaby:
https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-korskpl-x-22-m22x15/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "gängtätning"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Stort tack till alla som engagerat sig och håller med @Vardagsrum till 100%.
Blir ett samtal till VVS'aren som är vänt till familjen och upplysa honom om att det blev lite tokigt vid installationen så får han komma hit och fixa till det!
Ha en kanon fin helg allihopa!
Blir ett samtal till VVS'aren som är vänt till familjen och upplysa honom om att det blev lite tokigt vid installationen så får han komma hit och fixa till det!
Ha en kanon fin helg allihopa!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

