6 886 läst ·
18 svar
7k läst
18 svar
Vilken är den bästa kaminen
Jag har läst på och kontaktat tillverkaren och det här verkar super. Blir nog en sån om jag kan få huset att svara på den med bjälklag, rördragning o sånt.E Einh skrev:
Jag föreslog en gjutjärnskamin som pga sin speciella konstruktion med katalysator kan hålla eld och därmed varmt över natten med rimliga utsläpp.B Byggsnyggen skrev:
Kllarar Arvika kaminen samma sak bör den ju vara ett vettigt svenskt alternativ, kanske till lägre kostnad.
Ja definitivt bättre än en vanlig kamin men kollar in kakelugnspannan nu där man även kan få varmvatten (den är ju vattenmantlad) och kopplas upp till vattenburna elementen med en verkningsgrad på runt 80% på veden och det är mycket. Kostar betydligt mer (dubbelt) jfr med katalysatorugn men tror jag sparar in det rätt fort, veden är gratis. Och ska räcka med en brasa per dag. I teorin verkar det väldigt bra sen ska det funka med huset också. Väger mellan 650-1000 kg så jag måste gjuta fundament i så fall så det blir ju en helt annan grej jfrtmed vad jag tänkte i morse.
Klicka här för att svara