Hej!

Har gjort om vårat värmesystem i höstas så vi har golvvärme på nedervåningen ca 80m2 och radiatorer på övervåningen. Men jag lyckas inte få till någon värme på nedervåningen, rumstermostaterna är inställda på 22 grader, men kommer bara upp i 19-20,5 grader på nedervåningen, övervåningen är det varmt och skönt.
Nytt bjälklag med 20cm lösull. 7mm trä parkett som golv.
Systemet matas med en Thermia diplomat duo 6.

Känns som att något är fel justerat, firman som installerade fördelarshunten hade dålig kunskap om shunten och smacka bara dit den i höstas för att få igång värmen. Har pratat med LK som gav mig lite tips som jag provat, b.l.a skruva in V2 några varv, är uppe i 7 varv nu😅 innan det låg vi på max 19 grader så det vart bättre efter det men är endå inte nöjd.
Vet inte om det snurrar på för fort eller för sakta?

Pumpen på shunten står på konstant läge 2.
TEMP: 2an (max 37grader)
VF: max öppen
V2: 7 varv, enligt tabell Kv-värde 2,6(?)

Framledningstemp: 40
Ut på golven: 32
Retur på golven: 29

Bifogar bilder på dom olika temperaturerna som jag har.
Bor i Bollnäs, Hälsingland så inte kallaste delarna av landet.

Hoppas på att någon med god kunskap om detta kan hjälpa mig😊

• Rörsystem med manometrar, ventiler och isolering mot trävägg, troligtvis del av VVS-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med rör, ventiler och etiketter. Tryckmätare på kopparrör, installationsdetaljer synliga.
    Skapa konto
  • Teknisk illustration och instruktion för LK Fördelarshunt VS2, etiketterade komponenter och anslutningspunkter.
    Skapa konto
  • Digital display visar uppvärmningskurvor, knappar för inställningar nedanför, eventuellt en värmestyrningsenhet.
    Skapa konto
  • Digital display visar temperaturer, uppmärkta knappar, text "Diplomat", blå bakgrundsbelysning.
    Skapa konto
Difftemperaturen på golvvärmeslingor ligger bra, bör vara 3-5⁰.

Har förinställningen på radiatorerna injusterats efter att golvvärmen installerades?

Vilken grovlek är det på rören från värmepumpen till gv-shunten?
Hur långa är rören?
Vilken grovlek är det på rören till radiatorerna, samt på stammen? Samt längd?

Vad står 13 tempbegränsaren på ? När jag hittade den ratten blev det varmt för mig

Demmpa Demmpa skrev:

Har förinställningen på radiatorerna injusterats efter att golvvärmen installerades?

Hur långa är rören?
Okej, va bra då😊

Inte vad jag vet, antar att de är en annan justering än att justera termostaterna, och hur gör man det isf? Röris som gäller då kanske😊

Matningen till gv-shunten är de 22mm rör (mätt med tumstock)
Ca 4m långa från där dom skarvats in, total 5-5,5m till pumpen.
Radiatorerna har en grovlek på 21mm
Matningen upp är rejäl, ca 40mm
Längd kan jag inte svara på exakt, men uppskattningsvis är det väl kanske 6-8 upp till golv övervåning från källaren där pannan står

E egge80 skrev:
Vad står 13 tempbegränsaren på ? När jag hittade den ratten blev det varmt för mig
Den står på läge 2 vilket skall ge max 37 grader, han på LK rekommendera mig att inte vrida på den mer p.g.a att vi har trägolv, men kanske är värt att prova endå

G Gurrew skrev:
Den står på läge 2 vilket skall ge max 37 grader, han på LK rekommendera mig att inte vrida på den mer p.g.a att vi har trägolv, men kanske är värt att prova endå
Ja det tycker jag om du inte gjort det

E egge80 skrev:
Givetvis blir det varmare om man höjer maxtermostaten men då under förutsättning att det är den som begränsar.

Vad har du för temperatur på gv-framledningen?
Golvytans temperatur får/bör ej överstiga 27⁰.

I TS fall är den ställd på 37⁰ (enligt inlägget) samt att aktuella temperaturen är 32⁰.

E egge80 skrev:
Ja det tycker jag om du inte gjort det
Nej inte provat det, men är endå lite inne på spåret som andra medlemmen är inne på, det bör inte vara den eftersom jag har 5 grader kvar tills den skall börja begränsa😊

Demmpa Demmpa skrev:

Hur långa är rören?
Skall tilläggas att det tydligen är någon typ av "fall" system enligt röris som varit här, som har förklarade det för mig så går de en grov ledning upp, därifrån fördelas de ut på elementen sen "faller" vattnet ner till radiatorerna som fanns för på nedervåningen. Vet inte om det spelar någon roll nu egentligen då vattnet bara går tillbaka till pannan från övervåningen nu.
Tydligen gammalt vis att göra radiatorsystem på.

G Gurrew skrev:
Okej, va bra då😊

Inte vad jag vet, antar att de är en annan justering än att justera termostaterna, och hur gör man det isf? Röris som gäller då kanske😊

Matningen till gv-shunten är de 22mm rör (mätt med tumstock)
Ca 4m långa från där dom skarvats in, total 5-5,5m till pumpen.
Radiatorerna har en grovlek på 21mm
Matningen upp är rejäl, ca 40mm
Längd kan jag inte svara på exakt, men uppskattningsvis är det väl kanske 6-8 upp till golv övervåning från källaren där pannan står
Stammen upp är grov, troligen gjord för att klara självcirkulation.

Hur injusteringen görs beror bl.a. på vilka termostatventiler det är.

Demmpa Demmpa skrev:
Stammen upp är grov, troligen gjord för att klara självcirkulation.

Hur injusteringen görs beror bl.a. på vilka termostatventiler det är.
Okej👍
Gamla hederliga termostater, bifogar en bild😊

• Vitt värmeelement, termostatventil, vägg med blommigt mönster, mörk interiör, trägolv.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.