Hej!
Har gjort om vårat värmesystem i höstas så vi har golvvärme på nedervåningen ca 80m2 och radiatorer på övervåningen. Men jag lyckas inte få till någon värme på nedervåningen, rumstermostaterna är inställda på 22 grader, men kommer bara upp i 19-20,5 grader på nedervåningen, övervåningen är det varmt och skönt.
Nytt bjälklag med 20cm lösull. 7mm trä parkett som golv.
Systemet matas med en Thermia diplomat duo 6.
Känns som att något är fel justerat, firman som installerade fördelarshunten hade dålig kunskap om shunten och smacka bara dit den i höstas för att få igång värmen. Har pratat med LK som gav mig lite tips som jag provat, b.l.a skruva in V2 några varv, är uppe i 7 varv nu😅 innan det låg vi på max 19 grader så det vart bättre efter det men är endå inte nöjd.
Vet inte om det snurrar på för fort eller för sakta?
Pumpen på shunten står på konstant läge 2.
TEMP: 2an (max 37grader)
VF: max öppen
V2: 7 varv, enligt tabell Kv-värde 2,6(?)
Framledningstemp: 40
Ut på golven: 32
Retur på golven: 29
Bifogar bilder på dom olika temperaturerna som jag har.
Bor i Bollnäs, Hälsingland så inte kallaste delarna av landet.
Hoppas på att någon med god kunskap om detta kan hjälpa mig😊
Har gjort om vårat värmesystem i höstas så vi har golvvärme på nedervåningen ca 80m2 och radiatorer på övervåningen. Men jag lyckas inte få till någon värme på nedervåningen, rumstermostaterna är inställda på 22 grader, men kommer bara upp i 19-20,5 grader på nedervåningen, övervåningen är det varmt och skönt.
Nytt bjälklag med 20cm lösull. 7mm trä parkett som golv.
Systemet matas med en Thermia diplomat duo 6.
Känns som att något är fel justerat, firman som installerade fördelarshunten hade dålig kunskap om shunten och smacka bara dit den i höstas för att få igång värmen. Har pratat med LK som gav mig lite tips som jag provat, b.l.a skruva in V2 några varv, är uppe i 7 varv nu😅 innan det låg vi på max 19 grader så det vart bättre efter det men är endå inte nöjd.
Vet inte om det snurrar på för fort eller för sakta?
Pumpen på shunten står på konstant läge 2.
TEMP: 2an (max 37grader)
VF: max öppen
V2: 7 varv, enligt tabell Kv-värde 2,6(?)
Framledningstemp: 40
Ut på golven: 32
Retur på golven: 29
Bifogar bilder på dom olika temperaturerna som jag har.
Bor i Bollnäs, Hälsingland så inte kallaste delarna av landet.
Hoppas på att någon med god kunskap om detta kan hjälpa mig😊
Difftemperaturen på golvvärmeslingor ligger bra, bör vara 3-5⁰.
Har förinställningen på radiatorerna injusterats efter att golvvärmen installerades?
Vilken grovlek är det på rören från värmepumpen till gv-shunten?
Hur långa är rören?
Vilken grovlek är det på rören till radiatorerna, samt på stammen? Samt längd?
Har förinställningen på radiatorerna injusterats efter att golvvärmen installerades?
Hur långa är rören?
Okej, va bra då😊Demmpa skrev:
Hur långa är rören?
Inte vad jag vet, antar att de är en annan justering än att justera termostaterna, och hur gör man det isf? Röris som gäller då kanske😊
Matningen till gv-shunten är de 22mm rör (mätt med tumstock)
Ca 4m långa från där dom skarvats in, total 5-5,5m till pumpen.
Radiatorerna har en grovlek på 21mm
Matningen upp är rejäl, ca 40mm
Längd kan jag inte svara på exakt, men uppskattningsvis är det väl kanske 6-8 upp till golv övervåning från källaren där pannan står
Givetvis blir det varmare om man höjer maxtermostaten men då under förutsättning att det är den som begränsar.E egge80 skrev:
Vad har du för temperatur på gv-framledningen?
Golvytans temperatur får/bör ej överstiga 27⁰.
I TS fall är den ställd på 37⁰ (enligt inlägget) samt att aktuella temperaturen är 32⁰.
Skall tilläggas att det tydligen är någon typ av "fall" system enligt röris som varit här, som har förklarade det för mig så går de en grov ledning upp, därifrån fördelas de ut på elementen sen "faller" vattnet ner till radiatorerna som fanns för på nedervåningen. Vet inte om det spelar någon roll nu egentligen då vattnet bara går tillbaka till pannan från övervåningen nu.Demmpa skrev:
Hur långa är rören?
Tydligen gammalt vis att göra radiatorsystem på.
Stammen upp är grov, troligen gjord för att klara självcirkulation.G Gurrew skrev:Okej, va bra då😊
Inte vad jag vet, antar att de är en annan justering än att justera termostaterna, och hur gör man det isf? Röris som gäller då kanske😊
Matningen till gv-shunten är de 22mm rör (mätt med tumstock)
Ca 4m långa från där dom skarvats in, total 5-5,5m till pumpen.
Radiatorerna har en grovlek på 21mm
Matningen upp är rejäl, ca 40mm
Längd kan jag inte svara på exakt, men uppskattningsvis är det väl kanske 6-8 upp till golv övervåning från källaren där pannan står
Hur injusteringen görs beror bl.a. på vilka termostatventiler det är.
Klicka här för att svara