Utbyggnad av litet hus från 1928

2k läst  8 svar

1. 20talshuset
    Medlem Nivå 1
    Hej alla byggahusare!

Vi har ett litet hus från 1928, 90 + 45 kvm enligt bifogad skiss och vi funderar på hur man på bästa sätt kan bygga till detta utan att förstöra huset äldre charm totalt.

Önskemålen är många, och kanske är det en utopi att lösa allt. En utmaning är det i alla fall!

Bottenvåning
    - ny entré närmre uppfarten
    - ett badrum med dusch, tvättmaskin och torktumlare (tillgänglighetsanpassat)
    - ett större kök, gärna mot utsikten

Övervåning
    - 1 stort sovrum
    - 2 mindre sovrum
    - badrum med dusch, som man når utan att behöva gå igenom ett annat rum

Kruxet är..
    enligt detaljplanen får vi bara bygga i ett plan och med taklutning 22° (idag har vi 38°). Handläggaren menar att taklutningen är en mindre avvikelse som vi säkert kan få igenom. Att få bygga i två plan är desto värre. Däremot finns det ju möjlighet att göra en bygglovsbefriad tillbyggnad om 15 kvm, och den får göras i 2 plan.

Är det någon av er som har några kloka idéer?
    Egna erfarenheter?
    Har stenkoll på hur man får göra med de 15 kvm?

Är tacksam för all input!

2. Ögonfröjd
    Medlem Nivå 6
    Hej, jag har inte koll på regler bara på utseende snyggast hade ju varit att förlänga huset bakom befintliga köket så den gamla utbyggnaden kommer i mitten. Men om jag förstod rätt så går inte detta?! Om du då gör den lilla utbyggnaden större med en våning där uppe så löser det väl rätt många önskemål? Köket och vardagsrum kanske kan byta plats? Med en ny ingång från altanen?

3. 20talshuset
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Tack för input! Det hade blivit snyggast, men tyvärr får vi inte bygga så nära tomtgräns på den sidan. Har ca 2 meter kvar att bygga på och det är kanske onödig mkt jobb för lite yta?

Alltid kul att få lite nya ögon på saken. Har du fler idéer?

4. Gammelnörden
    Medlem · Nivå 13
    Jag har gjort ett förslag som går ut på att dela upp utbyggnaden till två mindre utbyggnader för att behålla de nätta proportionerna på huset. Jag har utgått ifrån 1930-talets lite stramare estetik för att kunna behålla fönsterna.
    Den befintliga utbyggnaden som idag är entré och wc, tänker jag att man använder som tvätt- och duschrum. Storleken på det utrymmet förhåller sig i så fall till BBR:s rekommendationer 300x170cm med förhoppningen om att det inte behöver ändras särskilt mkt alls i storlek.
    Vardagsrummet flyttas till nuvarande köket och får ett burspråk som gör att rummet känns större och lite mer speciellt. Burspråkets storlek förhåller sig till begränsningarna mot gränsen i norr (2m?) och till sovrummet ovanför så att det får en utgång till en balkong genom det befintliga fönstret. För enkelhetens skull när jag ritade tog jag mått efter den idag befintliga utbyggnaden för entrén.
    Jag visste inte hur altanen såg ut så jag habrovinklade en upphöjd med ett enkelt smidesräcke i 30-talsstil. Över de två ytterdörrarna lade jag till två små nätta plåttak i 30-talsstil med grunda cylinderformade utomhuslampor monterade mot "taket".
    Ett litet fönster in till hallen gjorde jag också eftersom jag inte visste hur fasaden och fönsterställningen såg ut mot söder. Men hallen skulle bli mer praktisk tror jag med ett mindre fönster mot väster för att frilägga väggyta till upphängning av ytterkläder och en hallspegel.
    Övervåningen är jag lite osäker på var och hur mycket murstocken skrymmer. Beroende på var den är finns det två förslag till hur man skulle dela av utrymmet till sovrum. Förslaget med en gång runt murstocken är bara gångbart om man får plats med huvudändan på en dubbelsäng mot väggen vid trappan. Beroende på hur takstolarna är beskaffade kanske man kan utnyttja kattvindarna till sängnischer om barnsovrummen blir för smala.
    Badrummet placerar jag i en ny utbyggnad över nuvarande balkong, ritat med samma taklutning som huset, eftersom ni tycktes vilja kämpa för det vid en bygglovsansökan. Kanske är det möjligt att vara så pass återhållsam att en uppdelning av utbyggnader och ändringar håller sig till 15 kvm?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2018-10-25 kl. 12.21.12.png

5. Ögonfröjd
    Medlem Nivå 6
    Denna utbyggnad har vi gjort på vårt hus. 15kvm stort sovrum som i framtiden kan bli en del av vardagsrummet om vi vill. Är framför allt nöjd med taklutningen som fungerar väl till huset!

• Laddar…
  6. H
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Finns det möjlighet att få ta del utav ritningar eller flera bilder på eran tillbyggnad då jag är i planer att bygga ett liknande bygge med samma typ utav mansardtak som ni har på original huset.

Tack på förhand.

7. Ögonfröjd
    Medlem Nivå 6
  8. Ögonfröjd
    Medlem Nivå 6
    Kolla min Instagram så ser du fler bilder på huset och även under tiden det byggdes ut.
    Lycka till

9. H
    Medlem Nivå 1
    Tack för att ni delade med er. Det blir nått liknande som vi ska igång med fast vi har valt att gjuta en platta istället.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: