Hej
Jag vill bygga ett utekök på min befintliga altan. Köket ska i stort sett ut som den på bild (bilden är lånad från grillbloggen.nu just för visualisering) med skillnad att taket ska luta åt andra hållet.
Taket ska vara 4 meter bred (Framkant) och 3 meter djup. Vad skulle ni välja för dimensioner på virket för att slippa en extrastolpe i mitten på framsidan, spännvidd på 4 meter mao. Bor i Stockholm, dvs. snözon 2.
Stort tack på förhand.
Jag vill bygga ett utekök på min befintliga altan. Köket ska i stort sett ut som den på bild (bilden är lånad från grillbloggen.nu just för visualisering) med skillnad att taket ska luta åt andra hållet.
Taket ska vara 4 meter bred (Framkant) och 3 meter djup. Vad skulle ni välja för dimensioner på virket för att slippa en extrastolpe i mitten på framsidan, spännvidd på 4 meter mao. Bor i Stockholm, dvs. snözon 2.
Stort tack på förhand.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag utgår från att du ska ha ett lätt men täckt tak. Med c/c 600 mm för takbjälkarna föreslår jag 45x195 mm C 24. Bärlinan i framkanten bör vara i limträ, 78x270 mm eller bättre. Det kan vara enklare och billigare att få tag i 90x270, vilket inte är någon nackdel.
Stort tack för snabbt svar. Vad vore lämpligt att ha på stolparna?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är ju delvis en utseendefråga. Konstruktionsmässigt funkar allt från 70x70 och uppåt (vanligt konstruktionsvirke C 24). Det är snyggast om en limträbalk ligger på limträstolpar. Minsta dimension på sådana är 90x90.
Än en gång, tack för snabba, utförliga svar, det är till stor hjälp.J justusandersson skrev:
Klicka här för att svara