Hej
Jag vill bygga ett utekök på min befintliga altan. Köket ska i stort sett ut som den på bild (bilden är lånad från grillbloggen.nu just för visualisering) med skillnad att taket ska luta åt andra hållet.
Taket ska vara 4 meter bred (Framkant) och 3 meter djup. Vad skulle ni välja för dimensioner på virket för att slippa en extrastolpe i mitten på framsidan, spännvidd på 4 meter mao. Bor i Stockholm, dvs. snözon 2.
Stort tack på förhand.

• 3D-rendering av ett utekök med trästomme, grill, bänkar och tak, med bakgrund av en rödbrun träskärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag utgår från att du ska ha ett lätt men täckt tak. Med c/c 600 mm för takbjälkarna föreslår jag 45x195 mm C 24. Bärlinan i framkanten bör vara i limträ, 78x270 mm eller bättre. Det kan vara enklare och billigare att få tag i 90x270, vilket inte är någon nackdel.

• Gilla
ValNeg
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag utgår från att du ska ha ett lätt men täckt tak. Med c/c 600 mm för takbjälkarna föreslår jag 45x195 mm C 24. Bärlinan i framkanten bör vara i limträ, 78x270 mm eller bättre. Det kan vara enklare och billigare att få tag i 90x270, vilket inte är någon nackdel.
Stort tack för snabbt svar. Vad vore lämpligt att ha på stolparna?

Det är ju delvis en utseendefråga. Konstruktionsmässigt funkar allt från 70x70 och uppåt (vanligt konstruktionsvirke C 24). Det är snyggast om en limträbalk ligger på limträstolpar. Minsta dimension på sådana är 90x90.

• Gilla
ValNeg
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det är ju delvis en utseendefråga. Konstruktionsmässigt funkar allt från 70x70 och uppåt (vanligt konstruktionsvirke C 24). Det är snyggast om en limträbalk ligger på limträstolpar. Minsta dimension på sådana är 90x90.
Än en gång, tack för snabba, utförliga svar, det är till stor hjälp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.