6 333 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Limträ/takstolar
Hej, ska bygga tak och balkarna skulle behöva vara ca 7,5m långa. Lutningen ska vara ca 5grader. Ska vara plåt på taket. Tänkte sätta dubbla 220 reglar ihoplimmade och skruvade samt två till ovanpå så det blir va 440mm höga och avstånd på cc60 mellan.
Hur räknar jag fram om det håller???
Hur räknar jag fram om det håller???
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
I princip så behöver du en byggnadsingenjör som räknar på det. Skall du ha bygglov för detta så måste du kunna presentera hållfasthetsberäkningar.
Om du inte formellt behöver beräkningar så kan du prova att själv räkna på limträbalkar, finns beräkningsprogram hos tillverkarna på nätet, ex. Moelven.
Sedan är den konstruktion du tänker dig inte lika bra som en riktig limträbalk. Men om en balk med jämförbara mått visar sig vara en rejäl överdimensionering, så kanske du kan chansa med din konstruktion.
Ett kritiskt moment i din konstruktion är hur du skall sammanfoga den övre och undre delen. Kan du sammanfoga det så att de två delarna sitter helt stumt mot varandra, så får du en konstruktion som kan bli jämförbar med en köpt limträbalk med samma mått. Dock lite sämre.
Du kanske borde titta på vad det skulle kosta att köpa motsvarande limträbalk, eller Kertobalk. De är inte så himla mycket dyrare än motsvarande virke.
Köper du från en takstolsfabrik så får du dessutom giltiga konstruktionsritningar/beräkningar. En takstolsfabrik kommer att kunna dimensionera optimalt, ev. kanske hitta en helt annan billigare lösning. Ge dem bara förutsättningar i form av mått och maximal höjd.
Om du inte formellt behöver beräkningar så kan du prova att själv räkna på limträbalkar, finns beräkningsprogram hos tillverkarna på nätet, ex. Moelven.
Sedan är den konstruktion du tänker dig inte lika bra som en riktig limträbalk. Men om en balk med jämförbara mått visar sig vara en rejäl överdimensionering, så kanske du kan chansa med din konstruktion.
Ett kritiskt moment i din konstruktion är hur du skall sammanfoga den övre och undre delen. Kan du sammanfoga det så att de två delarna sitter helt stumt mot varandra, så får du en konstruktion som kan bli jämförbar med en köpt limträbalk med samma mått. Dock lite sämre.
Du kanske borde titta på vad det skulle kosta att köpa motsvarande limträbalk, eller Kertobalk. De är inte så himla mycket dyrare än motsvarande virke.
Köper du från en takstolsfabrik så får du dessutom giltiga konstruktionsritningar/beräkningar. En takstolsfabrik kommer att kunna dimensionera optimalt, ev. kanske hitta en helt annan billigare lösning. Ge dem bara förutsättningar i form av mått och maximal höjd.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Är ju bara ett problem att hitta virke som är 7,5 meter.
Limträ är starkare än helträ IOM att kvistarna hamnar huller om buller.
Limträ är rakare.
Man kan bombera limträ för att kompensera nedhängning.
Det kostar inte skjortan.
Två 220 på varandra blir inte 4 ggr så starkt som limträ blir.
Protte
Limträ är starkare än helträ IOM att kvistarna hamnar huller om buller.
Limträ är rakare.
Man kan bombera limträ för att kompensera nedhängning.
Det kostar inte skjortan.
Två 220 på varandra blir inte 4 ggr så starkt som limträ blir.
Protte
Snabb beräkning på snurran. Så behöver ni minst 115x270 limträ. Jag skulle vara skeptiskt att använda mig av hem meckade balkar. Inte för att det inte ska hålla men lite svårare att räkna på det själv. T.ex. om ni limmar 2 par 2x225 på varandra. Kan man räkna med att man får en full samverkan mellan paren? fixar man skruvlimningen bra på alla balkar?
Fick pris på 10st limträbalkar o de skulle kosta 48 tusen 😖
Sammanfogningen tänkte jag köra spickbläck med 5x80 skruv så dem går genom båda reglarna.
Ska kolla med Nässjö takstolar också för dem reglarna jag tänkte bygga kostar ca 1000kr styck.
Sammanfogningen tänkte jag köra spickbläck med 5x80 skruv så dem går genom båda reglarna.
Ska kolla med Nässjö takstolar också för dem reglarna jag tänkte bygga kostar ca 1000kr styck.
700kr så sätter man cc 60 så blir det 20st 14000kr
[Köper du från en takstolsfabrik så får du dessutom giltiga konstruktionsritningar/beräkningar. En takstolsfabrik kommer att kunna dimensionera optimalt, ev. kanske hitta en helt annan billigare lösning. Ge dem bara förutsättningar i form av mått och maximal höjd.[/QUOTE]
Vi gör en tillbyggnad ( 6200x5300 mm) och tänkte köpa direkt från takstolarfabrik. Jag har fått offert från ett företag o de har skickat oss konstruktionsritningar på balk o pelare. Behöver jag kontakta med någon konstruktör eller byggingenjör sen ? Tillverkarna ritningar är proffsiga och de följer ISO standard så de har väl 100% koll när de ritar och levererar balkena ?
Vi gör en tillbyggnad ( 6200x5300 mm) och tänkte köpa direkt från takstolarfabrik. Jag har fått offert från ett företag o de har skickat oss konstruktionsritningar på balk o pelare. Behöver jag kontakta med någon konstruktör eller byggingenjör sen ? Tillverkarna ritningar är proffsiga och de följer ISO standard så de har väl 100% koll när de ritar och levererar balkena ?
Klicka här för att svara