Hej!
Jag har precis slagit till på en träkåk i Enskede utanför Stockholm. Jag funderar på att bygga till ett rum i varje plan, d v s 15 kvm i källaren, 15 kvm i entréplan och 15 kvm i övre plan. Tyvärr är det antagligen några meter lera under huset.. är det någon som lagt ut ett sånt jobb så att jag kan få en fingervisning om hur mycket det kan tänkas kosta?

Vi fick offert på liknande tillbyggnad, 4x4,3 meter i vinkel mot befintligt hus. Mansardtak på bef. Och skulle även bli på tillbyggnad. Bor i Värmland. Bara sovrum, inga våtrum. Källargrund. Offerten låg på 750tkr men om det verkligen var lera som vi misstänker så skulle det kosta ca. 1000kr/ton att deponera utöver offerten om jag minns rätt.

Ok, det är inte jättebilligt men kanske kan vara värt det. Får bli att ta in någon offert.

Hej, hur har det gått? Blev det runt 750tkr? Jag tycker det låter väldigt mycket men kan ha fel, hade varit intressant att få mer svar från personer som har byggt ut både nedan- och ovanvåning.

Stockholmförort. Bygger ut i två plan, 24 kvm vardagsrum på betongplatta med vattenburen värmeslinga och 15 kvm sovrum ovanpå. Totalt 39 kvm.
Totalentreprenad.
Trästomme med puts.
Budget ca 1700000.
200000 är fönster, fönsterdörrar, golvklinker och tak. 1500000 resterande byggmaterial och arbete inkl. grunden.
Tog in fyra olika offerter och de låg mellan 1,6 och 2,5 mkr. ”Going rate” verkar vara 35-40’ per kvadratmeter. Dyrare om det är kök eller bad.
Har en kompis i Arvika dom tog in offert på utbyggnad och hans kostnad/kvm låg i närheten. Dom skrinlägger planerna.
Tyvärr hade jag och min fru redan lagt ca 100000 på arkitekt och bygglov när vi började ta in offerter, vi hade mentalt räknat 30’/kvadrat efter bl a råd här så en smärre chock när vi inser att det nog blir 500000 dyrare. Så antingen ”elda upp” 100000 eller äta gröt i några år.

Vi har planer på att bygga ut vårt hus i framtiden eftersom vi vill ha köket på baksidan istället för framsidan plus en gästtoalett. Jag hoppas vi slipper räkna med 30 000 - 40 000 kronor per kvm när det är dags. Jag har sökt på forum och där har det varit mest 15 000 - 20 000 kronor per kvm, sedan skiljer det sig beroende på var man bor i landet.

Räkna 30-40 om du lägger ut allt och inte gör något själv. Tror inte det avviker jättemycket ute i landet (har kompis i Arvika som just skrinlade utbyggnad när han fick offert som låg där).

Om vi tar mitt exempel då, inget badrum eller kök i utbyggnaden för det ska vara i det äldre delen av huset där det finns både vatten och avlopp. Då blir det alltså 40 000 kronor gånger 25 kvm, det blir en miljon vilket jag tycker är väldigt överpris för en enkel utbyggnad med platta.

O Onyx1 skrev:
Om vi tar mitt exempel då, inget badrum eller kök i utbyggnaden för det ska vara i det äldre delen av huset där det finns både vatten och avlopp. Då blir det alltså 40 000 kronor gånger 25 kvm, det blir en miljon vilket jag tycker är väldigt överpris för en enkel utbyggnad med platta.
Räkna med uppåt 1 mkr om du inte gör något själv.

• Gilla
olssonvbg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.