Hej.

Ska bygga en attefallstillbyggnad 3,6 x 3,6 m.

Kommer stå på plintgrund och Det infällda golvbjälklaget kommer att vara uppbyggt av 220x45 c24 virke.

Spännvidden kommer att hamna på 3,6 m och det kommer att stå på två plintrader. Frågan är, då jag kommer ha nockbalk i limträ, kommer jag behöva limträ som sista golvbjälke där nockbalken ska vila på? Typ en 225x56 eller räcker det med 220x45 C24 utan plint under?

tack för svar!
 
Den bästa och enklaste lösningen är att låta nockbalken vila på två limträpelare som i sin tur står direkt på var sin plint. Även om lasten på respektive pelare inte är så stor, kan de behöva vara ganska långa, vilket minskar valmöjligheten. Fördelen med pelare av limträ är dessutom att de kan få samma bredd som balken. Ska man ställa pelaren på en golvbjälke, måste man känna till de exakta måtten för att kunna räkna på punktlasten och indirekt bjälkens dimensioner.
 
J justusandersson skrev:
Den bästa och enklaste lösningen är att låta nockbalken vila på två limträpelare som i sin tur står direkt på var sin plint. Även om lasten på respektive pelare inte är så stor, kan de behöva vara ganska långa, vilket minskar valmöjligheten. Fördelen med pelare av limträ är dessutom att de kan få samma bredd som balken. Ska man ställa pelaren på en golvbjälke, måste man känna till de exakta måtten för att kunna räkna på punktlasten och indirekt bjälkens dimensioner.
Tack för svar. Förstår att det är den absolut bästa lösningen. Men finns inte möjlighet att ha en plintrad i mitten, tyvärr.

Somsagt, regelstommen kommer att vara 3,6 x 3,6 m. Takhöjd 2,3 m med en taklutning på 22 grader. Öppet till nockbalk.

Tanken är att fästa nockbalken i befintlig byggnad där man stöttar i regelstommen med en limträbalk. Och sen om det går att vila den på en golvbjälke längst ut?
 
Det går givetvis, men man måste räkna på det för att få fram lämpliga dimensioner. En punktlast på ca 1000 kg är ganska mycket.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.