Vi planerar en tillbyggnad på betongplatta intill nuvarande fasad. Det blir ett låglutande (5 grader) pulpettak med råspont och dubbelfalsad plåt. Snözon 2,5. Jag försöker ta hjälp av byggbeskrivningars dimensioneringsprogram för att dimensionera takbalkarna. Det finns ingen mall som stämmer perfekt, men "altan med tak" och "förråd" är liknande byggnader med pulpettak. När jag matar in våra mått ger dessa mallar helt olika resultat. Jag förstå att en skillnad är att "altan med tak" räknar in att det kan komma snöras från det högre hustaket men även om man väljer 0 graders lutning på hustaket blir det stor skillnad. Någon som kan förklara vad mer som skiljer?

Spännvidden är drygt 3 meter och jag kan acceptera cc60. Vid "förråd" räcker 45x170 men för "altan med tak" krävs 45x220.

Jag vet inte riktigt hur hustakets lutning ska hanteras. Vi har ca 30 graders lutning men kraftiga snörasskydd. Om jag anger lutningen 30 grader krävs C30 45x220, men jag kan inte se att det finns på bygghandeln. Jag hoppas att C24 45x220 ska räcka och intuitivt känns det väl dimensionerat, men enligt byggbeskrivningar är det för klent, iaf när jag räknar på "altan med tak".

Alternativet är såklart limträ, men spontant känns det orimligt dyrt. Bör jag följa byggbeskrivningars "altan med tak" eller lita på känslan att cc60 C24 45x220 är väldimensionerat för en spännvidd på drygt 3 m trots att hustaket lutar ner mot tillbyggnaden (när snörasskydd finns)?.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.