Hej

Detta blir min första post här på forumet; jag har tjuvläst lite grann genom åren men nu har jag själv gått och blivit med hus och det är dags att skaffa ett användarkonto :)


Huset är snart 100 år gammalt och till-/ombyggt i omgångar, senast för en handfull år sedan då ett uterum glasades in och integrerades i inomhusmiljön. Vissa detaljer i huset osar snickarglädje och andra har inte helt den touch jag skulle önska om jag hade varit där och snickrat själv...

Första projektet blir att klä om väggarna i det inglasade uterumet, nu sitter breda plankor uppskruvade. Idén i sig är estetiskt ganska tilltalande, men arbetet är grovt utfört och brädorna sitter glest. Vissa brädor har slagit sig och gör att väggen är för ojämn för att jag ska kunna fästa ett vitrinskåp som når upp till taket utan att det blir svårt och konstigt. Planen är att ta ner de gamla brädorna och sätta upp nytt ytskikt. När jag tog ner ett gammalt skåp och började ta bort planket fann jag byggplast uppnitat mellan det som tidigare var yttervägg och planket som nu utgör innervägg. Finns det någon anledning att göra på det viset? Det känns lite kontraproduktivt att försöka avskilja två inomhus-skikt från varandra med ångspärr... eller är det något jag inte förstår? Jag skulle helst vilja ta ner plasten innan jag sätter upp nytt ytskikt men vill inte missa någon viktig detalj.

Tack på förhand
Linus
 
  • Ojämn vägg med glest monterade, breda träplankor och synlig byggplast bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.