Hej, önskar tips och inspiration på hur man kan bygga ut en 1-plans villa :)
Både utsida och planlösning invändigt.

Beskrivning av huset:
80 kvm rektangulär villa med öppet i nock i ena änden där kök och vardagsrum finns.
Kortsidorna vetter åt väst-öst och långsidorna syd-nord.
Huset är byggt på platta.

Vi börjar bli trångbodda och vill få några till sovrum och ett badrum där ett badkar kan rymmas.
Vi har pratat om att bygga ut med 1.5 plan ca 60-80 kvm.
Av flertalet skäl är det lämpligast på tomten att bygga åt öst och sydöst.

Enklast antar vi är att förlänga huset men en vinkel tycker jag är mer estetiskt tilltalande.
Men vi bor till så att det ska rymmas en stor mängd snö på taket och har läst om att den där vinkeln ofta är orsaken till fuktskador när snön samlas där.
En tillbyggnad med vinkel åt söder dock med stora glaspartier i sovrummet hade som varit trevligt ändå :)

Så har ni tips om hur ni själva byggt ut, bilder eller länkar så är allt av intresse!

Som det är nu pratar vi om att vi borde bygga ut men det stannar där för vi vet inte hur vi ska göra. Har försökt att googla men hittar inget som passar vår lilla villa.
Det kan mycket väl finnas alternativ vi har förbisett så allt är av intresse!

Lägg upp ett par bilder på huset, och nuvarande planlösning så ramlar nog tipsen in fortare. :)

• Gilla
skärgårdshus
  • Laddar…
skärgårdshus skrev:

Beskrivning av huset:
80 kvm rektangulär villa med öppet i nock i ena änden där kök och vardagsrum finns.

Vi börjar bli trångbodda och vill få några till sovrum och ett badrum där ett badkar kan rymmas.

Enklast antar vi är att förlänga huset men en vinkel tycker jag är mer estetiskt tilltalande.
Men vi bor till så att det ska rymmas en stor mängd snö på taket och har läst om att den där vinkeln ofta är orsaken till fuktskador när snön samlas där.
En tillbyggnad med vinkel åt söder dock med stora glaspartier i sovrummet hade som varit trevligt ändå :)

Så har ni tips om hur ni själva byggt ut, bilder eller länkar så är allt av intresse!

Som det är nu pratar vi om att vi borde bygga ut men det stannar där för vi vet inte hur vi ska göra. Har försökt att googla men hittar inget som passar vår lilla villa.
Att det är risk för vattengenomträngning för att det är en vinkel på huset var något jag inte ens vetat om, vi bor i ett hus som ser ut som ett + lite mera vinklar än vad du avser, har än så länge inga fuktanvisningar, huset från början byggt innan 1929 tillbyggt av mig så att det blev mera vinklar, inte ens de läcker in. Det handlar om byggteknik inget annat, vatten råkar inte bara slinka in i ett tak eller genom vägg eller grund, då rör det sig om konstruktionsmissar helt enkelt.
så bygg gärna så många vinklar du vill, bara du gör det rätt med ränndalar och hur panelen är avslutad i vinkelinnerhörn.
Fick en gång ett påstående slängt i ansiktet att det inte går att göra på mera än ett sätt om man har liggande panel i ett innerhörn, helt rätt sa jag, man sätter en regel som är behandlad, vertikalt och sätter panelen dikt an mot den, då blir det tätt, personen fånstirrade på mig och gick därifrån, tror att "hen" gick hem och gjorde rätt i fortsättningen, snickare är ett släkte för sig.....

• Gilla
skärgårdshus
  • Laddar…
Handritade skisser av ett hus sett från fyra olika väderstreck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av ett hus med angivna rum som allrum, bastu, tvättstuga och sovrum.
Skapa konto

Så här ser huset ut idag!

Vi har lite speciella förhållanden med mycket snö som dels ligger på taket och smälter och sen ska kunna kana av med. Det blir en del kraft och tyngd. Men bygger man bara rätt så ska det väl inte vara problem.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
skärgårdshus skrev:

Beskrivning av huset:

Hej vi har ett långsmalt hus och vi byggde ut två sovrum till våra barn detta är ett götenhus från 84...

vi tog en arkitekt som ritade huset vi hade två krav huset skulle inte se tillbyggt ut och det skulle vara ljust .. och han lyckades :) 3D-rendering av ett långsmalt, ljusgrönt enplanshus med tillbyggda sovrum.
Skapa konto

Ett långsmalt grönt hus under renovering med oavslutad tillbyggnad och byggmaterial på marken.
Skapa konto
Utbyggnad av ett långsmalt hus vid skymning, med synlig träkonstruktion och en stege på verandan.
Skapa konto
Ljust och modernt barnrum med en accentvägg i rött, trägolv, fönster och väggmonterad TV.
Skapa konto

På bilderna är det inte riktigt klart.. men idag e det fint och klart :)

vi byggde rum med öppet upp till nock då vi inte har det i resten av huset bir lite wow effekt när man öppnar dörrarna..
Viktigt när du bygger e ta in en konstruktör som kan detta med hur tjocka balkar mm ska vara.. att gissa kan bli en riktigt dyrköpt historia ...

Redigerat:
Tac,, vad fint det blev! Tror dock att ert hus är större från början? Vi måste bygga ut mer med ca 2-3 rum och ett till badrum. därav funderingen att bygga 11/2 plan. Man skulle tex kunna ha ett vuxen sovrum och förvaring på övervåningen... Kanske är lika att kontakta en hustillverkare och be dom rita efter våra önskemål och ideer? Lite svårt bara när man inte vet vad man vill. Men någon som sett ett vinkel hus med 1 1/2 plan och 1 plan? det låter ju lite avigt...

Vårt hus var 117 kvm .. Finns ju dom som byggt på en våning också men det är dyrt projekt. hade jag varit dig så hade jag nog anlitat en arkitekt dom har ju öga för sådant kan få ut maximalt av boytan .. Visst det är dyrt men åh andra sidan när det ska byggas så fixxar denna alt med byggglov osv. Detaljerade ritningar mm . Sådant sparar tid och pengar i slutändan när du ska börja bygga. Det blir liksom inga frågor bygget stannar inte och byggarna kan räkna genom ritningen exakt hur mycket material det går åt mm.. Ritningen är ju även guld värd vid offertförfrågningar ... mm
Du vill ha 2 sovrum och ett badrum Badrum brukar bli en dyr i historia då du ska ut vatten och avlopp och även kanske golvärme mm. Sovrummen blir ju inte alls lika dyra. Sen beror ju allt på hur händig man är.. Jag själv jobbar inom yrket så jag tog in ett byggbolag som jag jobbat mycket med så fick dom göra grunden och skalet så det var vind och vatten tätt. sen gjorde jag resten själv.. . Lycka till hoppas att kommer till skott... Ps tänk på att en budget inte alltid kommer stämma.. Mitt bygge kostade ca 500 tusen kr Dyrt men värt det i en överhettad marknad

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nyfiken o väcker denna tråd igen då vi går i samma tankar gällande utbyggnad. Hur blev det för trådskaparen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.