Planerar att göra en liten, 8 kvm, utbyggnad på huset av 30 cm isoblock. Vad är lämpligt att sätta på insidan? Räcker det att putsa den eller behöver jag sätta reglar och gipsskivor? Jag vill göra den så tunn som möjligt eftersom jag tänker att isoleringen i murblocken är tillräcklig. Utsidan av väggen kommer att bli putsad.
 
Putsa insidan, blir strålande. Är det ovan mark räcker det att köra ett C putsbruk direkt. 6-10 mm.
 
  • Gilla
Jon Norberg
  • Laddar…
F falkn skrev:
Putsa insidan, blir strålande. Är det ovan mark räcker det att köra ett C putsbruk direkt. 6-10 mm.
Det finns något som heter rödgrund - behöver jag inte lägga på det innan jag lägger på putsbruket?
 
Om det bara är puts och frigolit så blir det problem om ni vill fästa eller hänga upp något på väggarna.
En 45*45 regel så har du en installationsvägg som du sen isolerar, gipsskivor eller osb och gips så är det klart.
 
  • Gilla
Jon Norberg
  • Laddar…
Det är en tänkvärd aspekt!
 
Jon Norberg Jon Norberg skrev:
Det finns något som heter rödgrund - behöver jag inte lägga på det innan jag lägger på putsbruket?
Inte på leca om det är ovan mark och dessutom med isolering mellan inner- och ytterskikt. Det skadar dock inte. Du kan slamma tunt med rödgrubd/a-bruk först.
 
A Argastesnickaren skrev:
Om det bara är puts och frigolit så blir det problem om ni vill fästa eller hänga upp något på väggarna.
En 45*45 regel så har du en installationsvägg som du sen isolerar, gipsskivor eller osb och gips så är det klart.
Invändig isolering där är inte helt rekommenderat. Man tappar dessutom hela den värmelagrande aspekten med att ha ett tungt material innerst.

Lättbetongskruv i lecan drar ordentligt. Inga oroblem att hänga upp grejer med det.
 
F falkn skrev:
Inte på leca om det är ovan mark och dessutom med isolering mellan inner- och ytterskikt. Det skadar dock inte. Du kan slamma tunt med rödgrubd/a-bruk först.
Ok
 
F falkn skrev:
Invändig isolering där är inte helt rekommenderat. Man tappar dessutom hela den värmelagrande aspekten med att ha ett tungt material innerst.

Lättbetongskruv i lecan drar ordentligt. Inga oroblem att hänga upp grejer med det.
Jag pudlar direkt.
Läste nog lite hastigt.
Varför vet jag inte men fick för mig att det var frigolit block som man fyllde med med betong typ bewi energi vägg och inte lecablock.
Därför som jag skrev som jag gjorde.
 
Okej! Så är du lite mer på Falkn’s linje att puts funkar bra även på insidan?
 
Jon Norberg Jon Norberg skrev:
Okej! Så är du lite mer på Falkn’s linje att puts funkar bra även på insidan?
Definitivt.
 
  • Gilla
falkn och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Definitivt.
Tack! Det känns bra att få hjälp att bestämma sig :D
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
Nu har jag funderat lite till :cool:. Huset jag bor i, som är byggt 1958, har någon form av skivor monterade direkt på lättbetongstenarna med hjälp av en sorts bruk. Det ser ut som det är någon blandning mellan gips- och betong i skivorna. Kan jag göra på samma sätt i utbyggnaden - alltså montera någon sorts skivor, typ gips, direkt på Lecablocken? Jag tänker att fukt inte transporteras in genom PUR-isoleringen i Leca-blocket. Eller tänker jag fel? Det skulle definitivt spara mycket tid och arbete om jag skulle slippa putsa insidan och istället sätta upp skivor.
 
Jag mailade Weber, som tillverkar Lecaprodukterna, och frågade vad de rekommenderar på insidan av en vägg murad med isoblock och fick det här svaret:

Vi rekommenderar att man fräser in installationer och sedan putsar väggen.

Detta för att man då kan dra nytta av murverkets egenskaper i form av värmelagring och få ett väldigt behagligt inomhusklimat.

Du skulle mycket väl kunna sätta gipsskivor på väggen, det förekommer ibland.

När installationer är klara ser man till att väggen är grundas heltäckande med 103 Rödgrund.

När det torkat, kan man sätta upp gipsskivor. Finns flera sätta att sätta upp dom med, men vi brukar hänvisa till att ”klistra” upp med Gypsum Naturgips. Tanda på det på baksidan på gipsskivan och tryck fast. Eventuellt kan man sätta fast någon enstaka skruv i skivan till dess att Gypsumen härdat.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.