Jag vet att det skrivits en del om detta men hittar inget som kan hjälpa mig. Jag har ett gammalt hus, byggt 1909 som jag vill bygga ut lite. En ny hall ska byggas vid kortsidan jämte befintlig hall. Det rör sig om en mindre tillbyggnad i ett plan, 2,6 x 3,7m med snedtak. I befintlig hall finns det en trappa till övervåningen och den slutar ganska nära långsidan och ytterdörren. Jag kommer att behöva korta av den lite vilket är för att få till en öppning mot kortsidan som leder ut till nybygget och den nya ytterdörren. Min första fråga är, hur mycket måste denna öppning handikapanpassas? Jag skulle vilja ha en öppning på max 80 cm för att inte första trappsteget ska bli för kort. har läst om 76cm, 80cm och 100 cm. Vad får jag göra?
Fråga 2, i samband med att jag gör tillbyggnaden på kortsidan så öppnar jag ju upp ett hål i väggen. Kortsidan är knappast bärande va? Måste jag sätta upp en balk ovanför öppningen? Tacksam för svar!