2 610 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Um-beräkning tillbyggnad
Vi ska göra en tillbyggnad och kommunen vill ha um-beräkning. Jag har kollat på energiberakning.se och Rockwool.se men jag fattar knappt nåt alls tyvärr. Måste man fylla i alla dessa flikar och hur sjutton ska man veta allt? Hur vet jag t ex systemverkningsgrad och täckningsgrad? Jag vet inte ens vad det betyder. Känns verkligen som en djungel. Finns det något enklare program för detta som även dumma jag kan förstå? Eller är det bara att köpa in tjänsten från någon som har koll på hur man gör...?
Med hjälp av Anavitor gjorde vi sådana här beräkningar på universitetet. Jobbar tyvärr inte med programmet idag, men det var relativt smidigt och förståeligt.
Energiberäkning och effektberäkning, värmepump, isolering, BBR, DVUT, U-värde, EPBD 2010/31/EU, 2018/844 (energiberakning.se)
Där kan räkna ut U-värdet för varje yt del, bygga upp den som man tänkt bygga den och prova sig fram.
När man räknat fram varje dels u-värde (dvs vägg/fönster/golv/tak/dörr) och dess yta så multipliserar man U-värdet med ytan. Summerar de olika delarna resultat, delar detta med den sammanlagda ytan och där har vi UM värdet.
Där kan räkna ut U-värdet för varje yt del, bygga upp den som man tänkt bygga den och prova sig fram.
När man räknat fram varje dels u-värde (dvs vägg/fönster/golv/tak/dörr) och dess yta så multipliserar man U-värdet med ytan. Summerar de olika delarna resultat, delar detta med den sammanlagda ytan och där har vi UM värdet.
Klicka här för att svara