J
justusandersson: Det naturliga sättet att göra ett uterum till ett gammalt hus är att utforma det som en veranda med snickarglädje, men den lösningen ställer vissa krav på symmetri som inte finns här. Därför tänker jag att man kan testa en lite ovanlig utformning som inte leder till jämförelse med verandor. Att placera pardörrar i det avskurna hörnet tycker jag är en bra idé. Se min bild som en
36 svar · 6,7k läst
·
M
MetteKson: [citat] Ursäkta, jag formulerade mig otydligt. Du ska göra ansökan/anmälan innan du påbörjar ditt bygge, annars blir det ett svartbygge. Måste du bygga 10 kvm? Du har inte möjlighet att minska till 9,2 kvm och klara dig inom frigebodsbestämmelserna? Bor du inom detaljplanelagt område? Edit. Ser att du redan svarat på min fråga gällande 10 kvm.
15 svar · 2,0k läst
M
MetteKson: Jag får inte ihop vad som är tillbyggnad och vad som är befintlig byggnad utifrån fotot och skisserna. Kan du förtydliga?
1 svar · 944 läst
·
BirgitS
BirgitS: Något som första bilden i inlägget https://www.byggahus.se/forum/threads/inspiration-foer-framtida-garage-groventre-tack.445347/ ? Fast då bredare och inga trappsteg upp. Det är ju en klassisk typ av förstuga/vindfång som kan passa på ett hus som är lite klassiskt utformat.
1 svar · 1,1k läst
·
H
Hussetusse: [citat] Strunta i huset du kommer att göra dej själv och grannarna olyckliga
38 svar · 16,2k läst
·
A
Alexunden: [citat] Framförallt skulle det vara roligt att se lite unika tillbyggnader.
1 svar · 812 läst
R
rawen77: Hejsan alla Hsr lyckats komma över 2 moduler (totalt 30x2 m2) tillsammans med grundläggning och montering m.m för ett bra pris . Just nu så håller byggarna på med att anlägga plintgrund för att sedan sätta ner modulerna och montera ihop dem + bygga ihop med befintligt hus. Har dock lite frågetecken som jag försökt ta upp med byggaren men inte fått svar på . Första är hur djupt
0 svar · 1,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Så här skall ni väl bygga? Lite bilder från googling på farstukvist: [bild] [bild] [bild] Annars finns ju den här (ungefär). Dvs sadeltak på entrén under takkupan: [bild]
5 svar · 4,2k läst
·
J
Jonnyy: Hur har det gått med era planer? :)
37 svar · 16,7k läst
·
F
fribygg: Nej
3 svar · 2,5k läst
A
abdull: Hej! Efter att jag fick bygglov kommunen bett mig om konstrektionsritning för tillbyggnad. Kommunen vill veta vilken lösning för platta på mark ska anslutas till befintlig hus? Husgrund är torp. Är det någon som kan hjälpa med hus ska den ritas och på vilken lössning.
0 svar · 1,7k läst
·
Rickard.
Rickard.: Riktigt snyggt (y) det är något alldeles särskilt med takterrasser, helt annan känsla än balkonger och altaner även fast det egentligen inte är det. Idag finns det väl ingen anledning att inte se till att tätskiktsystemet också är godkänt utomhus (vilket ditt kanske är) för sånt finns ju lättillgänglig. Finns också mer "seriösa" (läs överkurs) lösningar på samma sak men
8 svar · 10,3k läst
·
M
Malibu666: Försöker rita upp balkong men blir inte riktigt klok på bjälklag m.m. för bästa hålfastighet. Har utgått ifrån dimensioner på limträ från Byggmax. Det jag funderar mest på är: 1. Räcker det med trall + takpapp för att hålla tätt? Eller måste man ha någon form av underlagsspont? 2. Hur löser man bäst hörnpelare? Funkar lösningen jag har med 42x180 + 90x90? Som i ett slags
0 svar · 1,5k läst
H
husdrommaren: Tack för svar! Både pumpen och braskaminen når fint i den befintliga delen. Pumpen ger en jämn värme men kaminen är mera ojämn, men det blir lätt varmt överallt. Dock så är det ju bara 35 kvm och pumpen är dessutom rejält överdimensionerad. Jag tror att den egentligen är för 40-120 kvm. Anledningen till att vi valde den var för dels underhållsvärmen 8-15 grader C. Samt att den
7 svar · 2,2k läst
·
P
PrimroseSwedes: Hej, Vi hittade en platt och stor tomt på Värmdö och bestämde oss för att slå till. På tomten står två hus, ett på 60 kvm från 1995 (Annebergshus) och ett på 40 kvm från 1960. Vår tanke är att bygga ut boytan ganska mycket, fast fortfarande så att vi "får mycket" för pengarna. Några tankar vi hade var att bygga en 1,5 bredvid huset och ansluta det med huvudbyggnaden. Den andra
0 svar · 924 läst
·
T
Träkåk: [citat] Tack!
2 svar · 2,8k läst
G
GG1: [citat] Med det sagt är det lätt att gå vilse bland oseriösa skrivelser på ämnet. Snubblade över den här: https://www.svenskfastighetsutveckling.se/2021/03/22/kallare-vind-eller-vaning-dom-fran-mod-ger-vagledning/ … där man lätt kan uppfatta det som att MÖD tagit hänsyn till just det som TS nämner. Utan att ha läst domen förutsätter jag att det bara är någonting författaren i
5 svar · 6,0k läst
·
L
Lars Plantlös: Uppdatering. Mätta in allt igen, med mer seriös utrustning. Allt ligger där det ska, jag hade mätt från felaktiga punkter. Så allt ligger OK. Pust. Tack för svaren iallafall.
5 svar · 2,1k läst
A
andhak2802: [citat] Ja förmodligen har du rätt, har kontaktat varenda firma inom 7 mil känns det som och i stort sett alla är fullbokade. Anledningen till att jag skrev här är att jag hoppades på att det skulle finnas arbetslösa/pensionärer eller liknande som har kunskap. Behöver inte nödvändigtvis vara snickare.
6 svar · 1,1k läst
BirgitS
BirgitS: Det är väldigt svårt att få till det så att ens eget företag kan få lov att betala hyra till en själv. Det blir lätt en skattepliktig inkomst. Skatteverket har bra information både på webben och vid kontakt som Daniel skriver.
2 svar · 1,2k läst
HiddenDingo
HiddenDingo: [citat] Lutar nog åt det hållet, mer enhetligt utseende och i slutändan blir det nog inte så mycket förvaring av kläder och dylikt eftersom det är kallt.
2 svar · 3,8k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Vi får väl hoppas att TS är lite mindre osäker när det har gått så många år ;)
4 svar · 2,5k läst
·
B
BSOD: Jag förstår, låter rimligt. Fixa fall mot golvbrunn hänger nog mest på gjutaren, men även att man får betong av rätt kvalite (inte för löst). Är man flera när man gjuter är det ju lättare att få till sådant på ett bra sätt.
4 svar · 3,4k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Välkommen till forumet! Du bör inte ladda upp filer med så mycket privat information eftersom sånt kan missbrukas av någon. Man måste påbörja ett bygge inom två år från att bygglovet har beviljats och det måste vara klart inom fem år. Du får nog förklara bättre vad du har för fråga.
1 svar · 1,6k läst
J
justusandersson: Om du har ett hus med fasadtegel, vilket jag misstänker, så är det regelstommen inanför teglet som är bärande. Du behöver inte alls riva tegelväggen, men det blir lättare och ofta snyggare om du fortsätter med träpanel. Du sätter en plåt som täcker teglets överkant och som går bakom träpanelen. Det är inte självklart att lasterna på den bärande stommen ökar jättemycket.
1 svar · 1,8k läst
J
justusandersson: Om du bara ska ha en bärlina kommer lasten på denna att ligga runt 7,5 kN/m. Med 4,7 m avstånd mellan pelarna behöver du använda limträ 90x360 till bärlinan under förutsättning av att denna är skyddad från väder och vind.
2 svar · 1,4k läst
·
N
nauleem: [citat] Det blev riktigt bra, arbetet genomfördes våren 2019 och blev precis som det var tänkt. Passade på att byta alla fönster samtidigt så det tog lite längre tid. Plattan gjöt jag dock hösten innan. Det blev ett valmat tak istället för en stor jäkla gavelspets. Ytterhörnen är inte 90 grader utan istället 50%.
7 svar · 16,5k läst
·
Mazen
Mazen: Byggmax 600x1200 https://www.byggmax.se/takgips-p07212 K-Rauta 600x1200 https://www.k-rauta.se/produkt/gipsskiva-norgips-kortplank-fasad-13x600x1200mm/5709636380320 Sök på kortplank alt takgips el på norgips.
1 svar · 2,2k läst
Helly74
Helly74: [citat]
7 svar · 5,9k läst
·
Helly74
7 svar · 5,9k läst
·
M
Marcus posse: Ser ut som mögelpåväxt.
8 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.