L
Hej!
Gjort en tillbyggnad utanför detaljplanerat område. På situationsplan så utgick jag ifrån nuvarande byggnad när jag satte ut tillbyggnaden i bygglovet. (Använda skalan på pdf och ritade till tillbyggnaden) Detta var på en ”enklare karta”, för när jag pratade med bygglovsavdelningen så såg dom ingen risk med att hamna för nära någon. Allt bra så långt, jag tänkte då i all stress ”kan inte spela så stor roll, bara jag inte är för nära tomtgräns” Huset färdigbyggt, slutbesked klart, inflyttat. Sen har jag slöläst lite på forum o sett trådar om folk som hamnat fel enligt situationsplan. Går efter det ut för att dubbelkolla, ser att jag felar upp till 3meter från situationsplan! Men jag är ändå 20meter från tomtgräns. Huset jag utgick ifrån låg alltså fel på kartan.
Vad gör jag? Ska man korrigera detta? Låta det vara? Hur allvarligt är det? Jag har inte byggt för stort eller ”för nära” tomtgräns. Känner mig jävligt dum o jävligt stressad nu.
Tacksam för svar

Två alternativ:...

Låt det vara. Ingen kommer att bry sig före nästa byggnation...

Aternativ 2:

Kontakta kommunen och berätta och uppdatera kartor etc.

Jag tror inget av alternativet för med sig särskilt stor risk/kostnad.

/ATW

L Lars Plantlös skrev:
Vad gör jag? Ska man korrigera detta? Låta det vara? Hur allvarligt är det?
Detta är inget kunnigt juridiskt råd för jag har egentligen ingen aning om rättsläget eller vad som är bäst, men jag hade inte gjort något alls utan bara hoppats på det bästa och tagit problemet om det eventuellt skulle dyka upp. Klokt eller korkat skulle framtiden få visa.

Välkommen hit!

Eftersom felet består och inget nytt fel begåtts så skulle jag luta mig tillbaks och somna om.

L
Tacksam för svaren så långt.
För att förtydliga för dom som kanske tänker ”vilket pucko, varför har han gjort si eller så”.
Jag dubbelkollade kartan från lantmäteriet, att den stämde i längmått, jag stakade även ut måtten jag fick fram när jag skalade i bluebeam (när jag la in tillbyggnaden på kartan). Men detta var lite grovt, eftersom vi pratar tomt på 4000kvm, där huset i princip ligger i mitten så är det lätt för mätfel. Så jag uppskattade grovt att det stämde. Sen tänkte jag naivt, ”kan inte spela så stor roll, jag är +20m från tomtgräns” och jag utgår ju från huset som redan står på fastigheten. Nu i efterhand så känns korkat, men lätt o vara efterklok.

L
Uppdatering.
Mätta in allt igen, med mer seriös utrustning.
Allt ligger där det ska, jag hade mätt från felaktiga punkter. Så allt ligger OK. Pust. Tack för svaren iallafall.

• Gilla
BengtH och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.