Hejsan alla
Hsr lyckats komma över 2 moduler (totalt 30x2 m2) tillsammans med grundläggning och montering m.m för ett bra pris .
Just nu så håller byggarna på med att anlägga plintgrund för att sedan sätta ner modulerna och montera ihop dem + bygga ihop med befintligt hus.
Har dock lite frågetecken som jag försökt ta upp med byggaren men inte fått svar på .
Första är hur djupt groparna som plintarna skall gjutas i skall vara ? Har själv kommit fram till ett djup på ca 1-.3- 1.5m för att undvika framtida sättningar (bor i Mälardalen), men byggaren verkar nöja sig med 80 cm . Kan detta verkligen funka ?
Det andra är deras fördelning av plintarna.
Dom har fördelat 8 plintar på varje modul, vilket verkar rimligt för mig. Men raderna är inte fördelade på hörnena på varje modul, utan mitten där själva ihopmonteringen kommer vara, saknar plintar och kommer iom detta "hänga" fritt.
Är det verkligen rimligt att inte förlägga en plintrad i mitten där i mina ögon det kommer kunna svikta då ihopmonteringen är just där och att det ändå är 2 hörn som borde bära upp en del vikt . Eller kommer det inte påverkar markant då det bara är ca 1.5 m mellan plintarna just där ?
Hoppas det framgår vad jag menar, annars kan jag skissa upp något på paint om det skulle behövas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.