Utbyggnad och tillbyggnad
Jonatan79: Ok, jag hoppas jag har fel, jag menade iof BTA, inte BYA för BYA är 15m2 i detta fall.
fribygg: [citat] Och dessutom på 'dyr' ort med många storstadsbor bland fastighetsägarna.
Onsalakorven: [citat] Hej, Vi har använt vanlig svart lasyrfärg. Än efter två vintrar ser det bra ut, men vi får se till våren. Tanken var eventuellt att lägga plåt uppe på pergolan men det får nog vänta. Inget beslut ang taket ännu men vi funderar nu igen på att sätta rinbor uppepå, men det skyddar ju ej mot regn... beslut beslut
Träkåk: Har du möjligen även gjort simulerad vy från sidan, sett 90° mot ovan?
Joaquin: Vi har idag ett platt tak (80-talshus) och jag har funderat lite på att resa taket och bygga in det i vinkel med resten av huset. Men först måste jag kolla om man får det, men då slog en sak mig. Det har gjorts förändringar på garaget av tidigare ägare. Kan jag bli skyldig att fixa något om det i sin tur inte gått rätt till? Låt säga att tillbyggnaden inte har bygglov eller
Swahnen: Hej. Börjar med att ursäkta den "fina" bilden men ska försöka förklara vad jag menar. Vi har byggt till en övervåning på del av huset med så kallat taklyft. Isoleringen i mellanbjälklaget nu är där den gamla vinden var och fortfarande är i resten av huset. Det har inte satts någon diffspärr eller vindskydd mot vinden och den nya delen så min fråga är om detta är fel. Jag
Duddy Latte: Vi har en sommarstuga med pulpettak med invändig takhöjd på 190cm i ”låga” sidan och 245cm i ”höga” sidan. Nu vill vi höja väggarna med 50cm runt om, och ja, det blir snyggt och kommer inte att se konstigt ut eftersom vi dessutom kommer att bygga ut. Frågan är hur går man till väga för att höja väggarna (och därigenom också taket)? Tar man bort gamla taket först och
Mario0202: Tanken är att där var det finns ett rött sträck ska jag öppna upp och detta är 5m
BirgitS: Om luckorna var serieproducerade så är nog inte den tillverkaren intresserad av att tillverka bara några enstaka luckor. Den typen av luckor med utfrästa speglar var populära för några årtionden sen och tillverkades av många på den tiden. Jag tror det blir bäst om du vänder dig till en lokal möbelsnickare.
J_W_M: [citat] Se där, får nog läsa igenom artikeln. Har dock inte upplevt något problem på vårt hus.
Danne213: Hej finns det någon här som har ett komplett uterum från Halle fasadanslutet med pulpet tak? Skulle behöva lite mått i bakkant på uterummet om det är nån vänlig själ som har ett! Mvh
Johan456: En garderob går bra, samma sak med typ tvättmaskin etc. Inredning som sluter tätt är inte bra, tänk typ en matta. Ett tips är att istället köra T2Röd med Reflectaskivor. Då behöver du inte spackla, kabeln kan klippas och problem med märken på ett trägolv blir mindre. Skulle faktiskt inte rekommendera T2 blå under ett trägolv. Ebeco har också en tunn film man kan lägga direkt
Viktor9204: Vi ska sätta upp ett oisolerat aluminiumpulpet från willab till våren. Vi har valt glastak samt säsongen vår-höst + på partierna. Grunden är en gjuten platta med 200 isolering samt elslingor. Vi har väl egentligen spikat lösning men lite nyfiken på vad ni hade gjort för att undvika att ställa stolpar och skenor direkt mot betongen. Vill inte ha en reaktion om 10 år finns två
mattiashammar: Hej har exakt detta bekymmer jag med inför ett kommande uterums bygge, hur fick du till dit? bilder???
Hep: Låter som att det beror på kommun. Återkom gärna med svar och vilken kommun det är, så har den som söker nästa gång åtminstone ett facit för den kommunen.
Noramasen: Jag kan rekommendera att snörasskydd ska gå hela vägen beroende på annars kommer det att bli en snedbelastning på taket vilket kan få olyckliga följder på huset. Visst kan man se tills att skotta bort snön ovanför detta skydd. Men vem gör då det? Sedan kan det också ha att göra med vilken snözon det är.
Träkåk: [citat] Jag har också torpsrgrund från 1907 i gamla delen.Omvänd fuktvandring, är inte det ett problem vid platta på mark, om dåligt isolerad och golvvärme bara?
Andrk: [citat] Tusen tack för detta, det har varit otroligt värdefullt i vår dialog med snickare och entreprenörer. Det ser nu ut som att vi kommer få ihop det med egen hjälp, tippa allt skräp (de räknar med att bara tippavgiften skulle kunna ligga på 50’000 på ett projekt som vårt), byggstäda, riva och gör allt invändigt etc.. Även om det i sig inte är ett litet jobb då det kommer
hempularen: Men se till att ha bygglov på det du vill bygga istället, innan du river. Finns en risk att du inte får bygga nytt alls. Men att det däremot går bra att riva och bygga nytt i samma lov.
Dolpan: Hej! Vi behöver hjälp att hitta en arkitekt i Stockholmsområdet för att ge förlag på en utbyggnad i markplan till vår enplansvilla. Vi har idag ett vinkelhus och kommer inte själva på en bra lösning för att bygga ut så att vi får två sovrum till, ca 30 kvm. Vi väger detta alternativ mot att lyfta taket men då får vi onödigt stort hus (befintligt 165kvm + 120kvm övervåning).
Dolpan: [citat] Hej! Vi är i samma situation och har samma funderingar. Vi har tagit in offert från 2 företag på taklyft och pratat med en arkitekt för utbyggnad i markplan. Vi behöver hitta en annan arkitekt då den vi pratat med inte passade oss. Men för att ge en grov prisbild (vi bor i norra Sthlm) så kommer taklyftet m prefab gå på ca 2 miljoner + invändigt (vi räknar med 500 ksek- 1
KalleKe: 1 vecka byggde vi vårt på efter plattan var klar. Inklu golvläggning (klinker)
Matti_75: Det är bara att flytta. Titta hur den är monterad och kopiera till motsatt sida. Bygg igen hålet som blir med samma material som övriga taket
Tobzter: Nu är en offet skickad till Nässjo Takstolfabrik, se va man får för svar
ACELM: Hej! Vi har ingen öppen spis och planerar att förstärka grunden för att frimura en spis + rökkanal & skorsten och därefter sätta in en kamininsats. Söker tips på firmor I sthlm/norrort som kan bistå med detta- antingen de som både murar och säljer insats, alternativt företag som säljer insatser + "byggsats" för att man själv murar upp. Tänkte enl bilagd bild..
robbanhed: Har slutfört jobbet, ska hålla bevakning på det, verkar funka bar och blir nog svalt och skönt på sommaren.