Hej,

Enligt vår detaljplan får vi inreda en vind samt souterrängvåning.
Det finns ingen begränsning på vare sig byggnadshöjd, nockhöjd eller totalhöjd.

I dagsläget är huset ca 13,9 x 8,4 m, och har souterrängsvåning samt ett till standard våningsplan.
Det vi nu funderar på är att framöver göra ett så kallat "taklyft" och lägga till en vindsvåning.

Min fundering då är hur man skapar mest boyta genom att tillföra en vind, utan att riskera att det blir en "våning" och inte "vind".
Jag har läst om 0,7 m-regeln - dvs mindre än 0,7 m från vindsbjälklaget till byggnadshöjden är det en vind.
Men jag har också läst på Boverket om att det finns ett undantag från när det planet ska räknas som en våning:
Om avståndet mellan våningens golvnivå och byggnadshöjden är mindre än 1,5 m.
Är inte detta motsägelsefullt?
"Översida vindbjälklag" borde väl vara typ samma som "våningens golvnivå", och kan man därför bygga ca 1,5m extra takliv för ännu mer bobar vindsyta utan att man riskerar att det blir en riktig våning?
Vad är det som gäller?

Huset ligger i Nacka kommun om det hjälper.

Undantag Boverket:
Dokument med text om undantag från en byggnads våningstal enligt Boverkets bestämmelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustration 0,7 m-regeln:
Illustration av ett hus i snitt som visar regler för vind och våning med måttangivelser för 0,7 m och 1,5 m.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh,
Martin

Kolla med den bygglovsansvariga på kommunen! Dom tolkar reglerna väldigt olika!

Ta en kik i min projektråd, vi har gjort taklyft! Eller ja, vi håller på!

Om du har en takvinkel som är över 45grader blir nocken byggnadshöjden

När vi byggde i Enköping 2015 fanns även en regel om max 1,9m rums höjd för att inte räknas som våning.

Kolla med kommunen vad som gäller

Bild1 refererar väl bara till Boverkets "Exempel på reglering av byggnadsverks höjder och våningsantal" - vilket inte har någon som helst relevans i tolkning av dessa regler?

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Som @GG1 skriver, den första texten gäller inte och är inget du kan använda dig av i ditt fall.

[bild]
Så här svarar Huddinge kommun på en fråga liknande TS.

[länk]
Med det sagt är det lätt att gå vilse bland oseriösa skrivelser på ämnet. Snubblade över den här: https://www.svenskfastighetsutveckl...ind-eller-vaning-dom-fran-mod-ger-vagledning/

… där man lätt kan uppfatta det som att MÖD tagit hänsyn till just det som TS nämner. Utan att ha läst domen förutsätter jag att det bara är någonting författaren i det här fallet helt missuppfattat.

Någon annanstans diskuterades det huruvida det var OK att gå högre än 0,7 meter på en sida förutsatt att den fasaden inte var beräkningsgrundande. Rätta mig om jag har fel, men just det måttet har väl ingen utvändig påverkan och ska därför inte ha med saken att göra?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.