Hej medlemmar.

Tänkte äntligen ställa min första fråga till det enda forumet som är intressant.

Jag håller för tillfället på att avsluta en tillbyggnad av mitt gamla torp. (Jag är medveten om att det inte är så snyggt men snälla bespara mig era smakråd)

Jag köpte torpet 2009, då ca 60 kvadrat fördelat på sovrum, kök, vardagsrum och ett litet badrum. Tvättstuga och vedbod i uthus. Byggde verkstad på ca 130 kvadrat för fem år sedan. Jag och farsan gör allt förutom el och VVS.

Utbyggnaden är också ca 60 kvadrat med övervåning/loft. Tyvärr har jag nu insett att mitt planerade hål för trappan till loftet är för litet. Jag kommer därför behöva kapa två takstoler om det är möjligt.

Orginaltorpet:
Svartvit ritning av ett torp med tillbyggnad, visar husets form och struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med utbyggnad:
Linjeteckning av ett torp med tillbyggnad, som visar husets form och struktur från ett fågelperspektiv.
Skapa konto

Utbyggnadens stomme:
Linjeteckning av en takstolskonstruktion som en del av en byggnads utbyggnad.
Skapa konto

Takstol och bjälklag:
Linjeteckning av takstolar som utgör en byggnads stomme, med tydliga avgränsningar för ett trapphål.
Skapa konto

Dagens trapphål (min förhoppning var att det skulle räcka med ett hål på 900mmx1110mm för att slippa såga i takstolar):
Line drawing of roof trusses with a planned, too-small staircase opening that needs enlarging for loft access.
Skapa konto

Linjeteckning av takstol och bjälklag med markerat område för ett planerat trapphål.
Skapa konto

Har dock insett att jag måste göra hålet större. För att få hålet 900mmx2310mm istället så måste jag kapa två takstolar.
Ritning av takstolar med ett markerat rektangulärt område föreslaget för uppsågning i en byggnadsstomme.
Skapa konto

Finns det någon här på forumet som vet hur man på bästa sätt förstärker bjälklaget/takstolarna för att klara dom nya lasterna? Gärna en smidig lösning. Det är limmat och skruvat golvspån på golvet, jag tänker att jag får såga upp det och förstärka innan jag börjar såg i takstolarna.

Tacksam för svar!

Bästa svaret

R RolfRolf skrev:
Hej medlemmar.

Tänkte äntligen ställa min första fråga till det enda forumet som är intressant.

Jag håller för tillfället på att avsluta en tillbyggnad av mitt gamla torp. (Jag är medveten om att det inte är så snyggt men snälla bespara mig era smakråd)

Jag köpte torpet 2009, då ca 60 kvadrat fördelat på sovrum, kök, vardagsrum och ett litet badrum. Tvättstuga och vedbod i uthus. Byggde verkstad på ca 130 kvadrat för fem år sedan. Jag och farsan gör allt förutom el och VVS.

Utbyggnaden är också ca 60 kvadrat med övervåning/loft. Tyvärr har jag nu insett att mitt planerade hål för trappan till loftet är för litet. Jag kommer därför behöva kapa två takstoler om det är möjligt.

Orginaltorpet:
[bild]

Med utbyggnad:
[bild]

Utbyggnadens stomme:
[bild]

Takstol och bjälklag:
[bild]

Dagens trapphål (min förhoppning var att det skulle räcka med ett hål på 900mmx1110mm för att slippa såga i takstolar):
[bild]

[bild]

Har dock insett att jag måste göra hålet större. För att få hålet 900mmx2310mm istället så måste jag kapa två takstolar.
[bild]

Finns det någon här på forumet som vet hur man på bästa sätt förstärker bjälklaget/takstolarna för att klara dom nya lasterna? Gärna en smidig lösning. Det är limmat och skruvat golvspån på golvet, jag tänker att jag får såga upp det och förstärka innan jag börjar såg i takstolarna.

Tacksam för svar!
Draglasterna som de två takstolarna som du kapar måste överföras till intilliggande takstolar.
Att du kapar bjälklaget är ett mindre problem. Lasterna från bjälklaget kan du överföra till väggen under.
Du behöver nog en konstruktör som räknar på detta.

Du kan inte förskjuta trapphålet så att endast en takstol behöver kapas?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Jag kan inte hjälpa dig med det byggnadstekniska, men nog fan tycker jag det var snyggt(y)

• Gilla
RolfRolf och 1 till
  • Laddar…
Su har ingen planlösning du kan lägga upp. Kan ju finnas bättre lösningar för trappan.

• Gilla
danielstenberg
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Draglasterna som de två takstolarna som du kapar måste överföras till intilliggande takstolar.
Att du kapar bjälklaget är ett mindre problem. Lasterna från bjälklaget kan du överföra till väggen under.
Du behöver nog en konstruktör som räknar på detta.

Du kan inte förskjuta trapphålet så att endast en takstol behöver kapas?

Tack Tompafix!

Jag har tyvärr inte möjlighet att förskjuta trapphålet. Lyckades dock få kontakt med takstolskonstruktören som bekräftade din ståndpunkt. Jag fick några givande tips så det känns inte så omöjligt längre.

Trevlig helg!

mowatom skrev:
Jag kan inte hjälpa dig med det byggnadstekniska, men nog fan tycker jag det var snyggt(y)
Tack så hjärtligt!

R RolfRolf skrev:
Tack så hjärtligt!
R RolfRolf skrev:
Tack Tompafix!

Jag har tyvärr inte möjlighet att förskjuta trapphålet. Lyckades dock få kontakt med takstolskonstruktören som bekräftade din ståndpunkt. Jag fick några givande tips så det känns inte så omöjligt längre.

Trevlig helg!
Flytta dörren vid trappen och sätt en L-formad trappa in i det rummet :rofl:

• Gilla
RolfRolf
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Flytta dörren vid trappen och sätt en L-formad trappa in i det rummet :rofl:

Bra idé! Tyvärr så är badrummet innanför dörren redan färdigt.

• Gilla
Tompafix
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.