B
bjornroth: Hej, ser att det är fler än vi som försökt få någon ordning på det här. Som trådstartare tänkte bara berätta hur det gick för oss: vi gav helt enkelt upp tankarna på attefallstillbyggnad (åtminstone att på något sätt försöka kombinera det med bygglovet). Vi bygger nu vår bygglovstillbyggnad och med tanke på hur fruktansvärt dyrt redan det har blivit är det tveksamt om vi
35 svar · 10,5k läst
·
V
villafridhem: Vi bor i ett gammalt hur där en tillbyggnad, tidigare uterum, är ombyggt till sovrum av tidigare ägare. Detta rum har alltid varit kallt så vi har misstänkt att något är vajsing med isoleringen. Golvet är vanlig betongplatta. Jag har nu rivit gipsen och upptäkt bland annat råttbon i isoleringen i väggarna samt att det drar som tusan i övergången mellan golv och tak. Rummet har två
0 svar · 1,2k läst
·
C
Ciki: [citat] Ok intressant med tätningen under skenan. Enligt weland så ska det inte vara någon tätning mellan skenan och taket personligen tycker jag att det ska vara det känns att det blir tätare så. Har du någon bild på din installation? Se länk nedan [MEDIA=youtube]msEl4JijW78[/MEDIA]
2 svar · 814 läst
Zlatkoman
Zlatkoman: Hej alla kloka. Vi håller på att bygga ett uterum som kommer ha ett kuvert tak. Eller med andra ord halvt valmat tak. Där kommer fästas en bärlina i husväggen som takstolarna ska fästas i. Enligt konstruktionsritningen så ska vi använda balkskor joma gf 380. Allt väl så långt. Men på denna takkonstruktion så går två takstolar snett ut från bärlinan. Och här kommer mitt problem.
0 svar · 1,3k läst
Grillen
Grillen: [citat] Det är väl en Ökning av 600kkr men att dom räknat med en ökning av 100-200kkr, alltså inte den totala budgeten för utbyggnaden
5 svar · 2,5k läst
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Helt rätt. Attefallstakkupor är dock undantagna från krav på bygglov. I de flesta fall krävs det en anmälan för att uppföra sådana takkupor. Inom vissa områden får attefallstakkupor inte byggas utan bygglov. Källa: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/takkupor/
4 svar · 1,5k läst
T
Turbo123: Jag gjorde en tillbyggnad 2021 och det är väl ca 40m2 byggyta totalt. Jag byggde allt själv, så jag kunde underlätta för elektrikern maximalt. Elen omfattade rejält med uttag, plejdpuckar, infällda spottar ovan garageport, belysning och uttag utomhus m.m. Tillbygget består av garage, ett litet arbetsrum och ett uterum. Elen anslöts då till befintlig elcentral i huset. Total kostnad
4 svar · 3,1k läst
Rebeckaf
Rebeckaf: Vi har ett minimalt badrum som skulle behöva byggas ut med ungefär 1,3 m2 för att få till en bra duschplats. Nuvarande badrum vilar på källargrund. Utbyggnaden skulle ske mellan entretrappa och an annan utbyggnad med plintgrund. På den plats där vi vill bygga ut går idag rören till energibrunnen (bergvärme). Vi är med andra ord inte så sugna på att vare sig bygga över dessa eller
0 svar · 954 läst
H
hempularen: OM vi förutsätter att du har något bakom gipsen som skruvarna kan bita i. Så kommer inte gipset att skadas. Skruvar du fast en regel mot gipsskivan, så sprids kraften ut på rätt stor yta. Däremot en skruv direkt in i gips försänker sig själov, och fortsätter man skruva så går huvudetr rakt igenom skivan. Det som man kan råka ut för är om skivan är dåligt monterad, så att det
3 svar · 1,4k läst
·
K
Kingfries: [citat] Hej, jag hade byggt ut vardagsrummet precis som ni tänker. Men jag hade lagt sovrummet i våningen ovanför dvs gjort utbyggnaden i två plan. Dels för att spara på mängden grundläggning och tak men framför allt för att jag inte är så förtjust i ett sovrum med direkt anslutning till vardagsrummet. /Odd
2 svar · 1,2k läst
·
N
Nisse777: Hur kan man enklast lägga till ytterligare ett avlastningsgolv uppe på kallvinden, kan man lägga balkar från mittgångens stötter ut mot takstolarna? De ligger med 120 cm mellanrum, blir det inte lite svajigt att bara ”fästa” golv, bräda-skiva bara vart 120cm? Och hur fäster man balken så den blir ”centrerad på 120cm mellanrum eller hur gör man så att balken blir fäst rakt ut
0 svar · 754 läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Om föreningen inte ändrar markens höjd påtagligt eller bygger stödmurar så krävs inget marklov respektive bygglov för en trappa. Det finns krav på hur tomter respektive trappor ska utformas i BBR. De ska följas men det är s a s BRFen som beslutar hur man tolkar BBR i första hand. Men anmäler någon trappan i efterhand så kan kommunens tillsyn ställa krav på den om den inte följer
1 svar · 1,7k läst
BirgitS
BirgitS: Menar du sida av ytterväggen eller insida/utsida av vad? Gips är fukttåligt så de måste sitta på insidan av ångspärren (plastfolien). Normalt är gipsen det som man målar eller tapetserar på.
3 svar · 801 läst
T
topmount: Plocka bort lockläkten, såga ett snitt i fasaden, slå in ett fönsterbleck i snittet och spika sen tillbaka lockläkten avsågade med lite distans till plåten,
5 svar · 1,2k läst
rastapappa
rastapappa: [citat] Jajjamän. Redan med i planerna
4 svar · 860 läst
·
Z
Zaffina: [citat] Kan ju vara värt ett försök. Inte öppet i ändarna men det har suttit uppe i många år.
4 svar · 3,1k läst
M
Mr 242: Hej, Jag skall bygga in en farstukvist så det blir ett isolerat rum. Tanken är att det skall bli pärlspont på innerväggarna, men började fundera på om jag kan lägga pärlsponten direkt på ångspärren eller om jag behöver en plywood eller liknande först? Kanske är det direkt olämpligt att lägga panel i direkt anslutning till ångspärren och jag behöver en luftspalt?
0 svar · 1,8k läst
·
J
Jesper mångsysslare: [citat] Hej det beror nog på vad leca utbyggnaden ska användas till o uppvärmt utrymme eller typ badrum annars brukar fogskum förankra bra i både leca o trä och leder inte fukt så bra när det torkat
1 svar · 1,8k läst
·
D
datja: [citat] Nej. Nu är det 10-11 år sen men det slutade under en miljon kr och på det fick vi rejält med ytterligare area motsvarande ökning av väggyttermått på 5 x 11 m i 2 plan.
34 svar · 4,6k läst
·
R
Anonymiserad 405730: [citat] Själva teglet går bra inomhus, men murningen ser ju därefter ut som ni själva ser..
3 svar · 1,0k läst
·
G
Gromit: Är det någon isolering i takbjälklaget, eller är det helt enkelt mellan yttre och inre råspont (som det ser ut att vara)? Du vill helst fortsätta med övervåningens isolering i samma skikt. Rättast är att plocka ner den inre råsponten, montera luftspalt mot takbotten och sen isolera resten av tomrummet. Upp med skivmaterial (eller råspont) igen. Om det är ett gammalt hus med lite
4 svar · 2,0k läst
·
makhno_
makhno_: Så vitt jag vet kommer man inte undan från att rita. Foton och skanningar blir underlag man ritar av helt enkelt. Har jobbat mycket med inskannade punktmoln och det är rätt knepigt. Ritningar är förenklingar och jag har ännu inte sett program som fixar detta automatiskt. För fasadritningar funkar det bra att rita av fotografier tagna med kameran perfekt horisontellt så att vertikala
1 svar · 1,4k läst
K
Kapten svart: [citat] Har du björkplywood på väggarna?
3 svar · 1,8k läst
·
Håkan Hansson
Håkan Hansson: [citat] Vår tillbyggnad i putsad lättbetong med tegeltak (BTA 50 kvm BOA ca 42 kvm) kosta ca 1 miljon ca 20-25 kkr/kvm. Ungdomsdel med 2st sovrum öppet upp i nock, enklare kök och wc/dusch. Gjorde väldigt mycket själv inkl plattan med golvvärme. Hantverkare kom och murade 365mm block, stomreste med nockbalk, la enkel papp för tätt tak och satte fönster och dörrar samt putsat utsidan.
1 svar · 2,8k läst
W
Anonymiserad 405730: Har du timmerväggar så kan det vara lurigt att gå för nära hörnet, ingen på forumet kommer kunna ge dig ett svar utan man behöver öppna upp för att se konstruktionen samt hur knuten är förbunden..
3 svar · 946 läst
BirgitS
BirgitS: Om det gäller trä så kan du pröva med att först skura med såpa och sen bleka med oxalsyra. Men pröva först någonstans där det inte syns, om det skulle bli sämre.
1 svar · 547 läst
G
Gadd: Tack. Det kan vara en kompromiss, men en ramp både på golvet inomhus och till terass är en besvärande lösning. Rampen måste också ha en filt under mot parketten, som jag tänker?
4 svar · 752 läst
surris
surris: [citat] Okej, är det helt nybyggt? varför masonit under gips i så fall? Du behöver ett underlag som funkar för lerkliningen och det funkar inte med masonit. Dessa funkar bland annat: fibergips, träfibeskiva för puts eller råspont.
3 svar · 834 läst
useless
useless: TS tänkta konstruktion är tydligen strikt hemlig så ni kan sluta spekulera nu.
9 svar · 1,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.