villan är byggd i 2 våningar och bärverket på tak är fackverk.denna blå markerade vägg har vi tänkt för att ta bort för att bygga ut köket. behöver vi avväxla det med balk eller det behövs inte?
Tack!

• Planritning av tvåvåningsvilla med blåmarkerad vägg som planeras tas bort för att bygga ut köket. Fråga om behov av avväxling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Menar du att den lilla vindsytan ovanför det övre våningsplanet har fackverkstakstolar?
Det spelar i så fall ingen roll när det gäller bärande väggar på det undre planet.
För det kan väl inte vara fackverkstakstolar på det övre våningsplanet när det finns rum där.

Bärighet bör utredas av en byggkonstruktör på plats, särskilt om det saknas tekniska ritningar och beskrivningar.

Men det ser ut som att det går mycket rör i den väggen.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
P
Den väggen är med största sannolikhet bärande för bjälklaget..

• Gilla
Karl-Ove Qvarfordt och 3 till
  • Laddar…
Jag är uppväxt i exakt ett sådant hus och min pappa bor fortfarande i det.

Jag tror faktiskt inte att den är bärande, tror den kallas teknikvägg i dessa hus då allt vatten och avlopp är fördraget i den.

I de flesta av dessa hus är det helt öppet (markerat vrum och matplats) i skissen utan nån form av avväxling eller balk. Jag kan väl tycka att taket där känns lite svajigt men konstruktionsmässigt är det ok...

Men, det är vad jag TROR och jag skulle aldrig ändra konstruktionen i huset utan att faktiskt veta.

• Gilla
Naima Moosavi
  • Laddar…
Vad har du för bjälklag mellan bottenplan och övervåning? Är det ett betongbjälklag (ex.vis HDF-bjälklag) KAN det vara fribärande 9 m men är det ett träbjälklag borde både den aktuella väggen och väggen mellan hall/sovrum vara bärande. På din ritning ser dock inte vägglinjen mellan hall/sovrum ut att vara bärande vilket gör att detta måste kontrolleras av en konstruktör på plats. Finns det ytterligare ritningar (ex.vis en sektionsritning) kan de underlätta förståelsen.

• Gilla
Naima Moosavi och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att den lilla vindsytan ovanför det övre våningsplanet har fackverkstakstolar?
Det spelar i så fall ingen roll när det gäller bärande väggar på det undre planet.
För det kan väl inte vara fackverkstakstolar på det övre våningsplanet när det finns rum där.

Bärighet bör utredas av en byggkonstruktör på plats, särskilt om det saknas tekniska ritningar och beskrivningar.

Men det ser ut som att det går mycket rör i den väggen.
Tack för svaret! ja, exakt, den lilla vindsytan ovanför det övre våningsplanet har fackverkstakstolar. hur bred denna villa kan vara max utan inre stöd( pelare, inre bärande vägg)?

Ingenjören Ingenjören skrev:
Vad har du för bjälklag mellan bottenplan och övervåning? Är det ett betongbjälklag (ex.vis HDF-bjälklag) KAN det vara fribärande 9 m men är det ett träbjälklag borde både den aktuella väggen och väggen mellan hall/sovrum vara bärande. På din ritning ser dock inte vägglinjen mellan hall/sovrum ut att vara bärande vilket gör att detta måste kontrolleras av en konstruktör på plats. Finns det ytterligare ritningar (ex.vis en sektionsritning) kan de underlätta förståelsen.
Tack för svaret, här är bilden på bjälklaget mellan bottenplan och övervåning.det verkar att det är träbjälklag.,
Det finns inte tyvärr fler ritningar...

• Träbjälklag med isolering mellan bottenplan och övervåning synligt genom öppet golv, inga ytterligare ritningar finns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
N Naima Moosavi skrev:
Det finns inte tyvärr fler ritningar...
Är inte bilden i ditt första inlägg bara en del av hela ritningsbladet?
Det ser ut så i alla fall och då brukar det finnas t.ex. en sektionsritning.
Om du inte har något mer så bör kommunen ha det.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Testa och riv den
Ingen minns en fegis

• Haha
  • Wow
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.