Halloj

Skulle gärna vilja ha råd och ideer hur jag kan göra en uthyrningsdel med minimal påverkan av resten av lgh om jag sen vill sälja den om några år.

Jag tänker helt enkelt stänga av en del av lgh med nya dörrar men behöver öppna upp nya .

Tänker också bara installera ett litet kylskåp och lite överskåp med mikro etc. ALltså inte göra ett fullt kök.

Tar tacksam emot feedback :)

• Ritning av lägenhetsdel med markerad sektion för uthyrning; inkluderar sovrum, balkong och WC/D.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösning för lägenhet med markerad yta för uthyrningsdel, inkluderar två sovrum, hall och WC/D.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Hej!

Gäller det på vilket av de två sätten som det är bäst att komma in i det större rummet?
Då skulle jag säga det med ingång från hallen för då blir inte det lilla rummet ett genomgångsrum, vilket gör det mer lämpat som sovrum. Kanske det blir bättre om öppning inte är där du har ritat, utan på den lilla väggen som går höger-vänster i ritningen?
Då kan vrån framför garderoberna användas som "kök".

Ha en fristående mikro som kan ställas på kylskåpet eller någonstans där hyresgästen tycker att det passar.

Var dock beredd på att hyresgästen kan köpa en kokplatta etc. och därmed blir det en del fettfläckar på väggen och taket bredvid.

BirgitS BirgitS skrev:
Hej!

Gäller det på vilket av de två sätten som det är bäst att komma in i det större rummet?
Då skulle jag säga det med ingång från hallen för då blir inte det lilla rummet ett genomgångsrum, vilket gör det mer lämpat som sovrum. Kanske det blir bättre om öppning inte är där du har ritat, utan på den lilla väggen som går höger-vänster i ritningen?
Då kan vrån framför garderoberna användas som "kök".

Ha en fristående mikro som kan ställas på kylskåpet eller någonstans där hyresgästen tycker att det passar.

Var dock beredd på att hyresgästen kan köpa en kokplatta etc. och därmed blir det en del fettfläckar på väggen och taket bredvid.
Hej

Tack för snabbt svar! Exakt, det är detta med genomgångsrum jag har tänk inte är bra...särskilt om man skall återställa vid försäljnings sen.
Tänkt att ha kylskåp och överskåp där det går in.
Tyvärr där det är markerat med svart är där min "del av lgh" börjar så ser ingen annan lösning att ha dörröppningen där jag har ritat.:)

BirgitS
Jag tänkte på den lilla vågräta väggen ovanför din röda ring. Men det står kanske hallgarderober där?
Om det är så och garderoberna är flyttbara så skulle de kunna flyttas och ställas framför öppningen mellan hallen och matrummet, då slipper du att sätta upp en vägg där.

Jag skulle vara försiktig med att ha en bestämd plats för kyl och mikro eftersom det låser hur hyresgästen kan möblera och tänka kring användningen av rummen.

Tänk bara på att förankra dina planer med föreningen så att du verkligen få okej på det du vill göra.
Lägenheten är egentligen inte din. Bara rätten att bo där. Så man har inte full frihet att göra vad man vill

Att börja göra om väggar och dörröppningar kan de ha synpunkter på.
Sen även om du inte tänkt göra ett fullgott kök så kan där finnas krav på ventilationen att ta hänsyn till.
Likaså om det krävs någon ändring av vattenledningar för att få till rinnande vatten i det nya "köket"

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
S Stuff skrev:
Nja, de får faktiskt inte säga nej till ingrepp i väggar som inte är bärande.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nja, de får faktiskt inte säga nej till ingrepp i väggar som inte är bärande.
Så kanske det kan vara. Kan vara värt att läsa på i stadgarna.

Tänker inte bara på bärigheten utan börjar man stänga igen öppningar och/eller öppna nya så kan man också påverka hela lägenhetens ventilation

• Gilla
Mörner och 1 till
  • Laddar…
skulle det inte funka att göra 2 lösa väggar som du spänner mot golv/tak en med dör in i din lägenhet efter dom röda linjerna istället, behöver du inte göra hål i vägg ???

S Stuff skrev:
Tänk bara på att förankra dina planer med föreningen så att du verkligen få okej på det du vill göra.
Lägenheten är egentligen inte din. Bara rätten att bo där. Så man har inte full frihet att göra vad man vill

Sen även om du inte tänkt göra ett fullgott kök så kan där finnas krav på ventilationen att ta hänsyn till.
Likaså om det krävs någon ändring av vattenledningar för att få till rinnande vatten i det nya "köke
S Stuff skrev:

Likaså om det krävs någon ändring av vattenledningar för att få till rinnande vatten i det nya "köket"
Hej! Skall bara ha kylskåp inget rinnande vatten, så tänkte inte på att det skulle ha något att säga till om. KOmmer kolla med dem ändå! Bra poäng. Eftersom jag bara byter plats på en dörröppning tänker jag inte att den kan påverka då den inte är bärande samt fortfarande en dörröppning men det kanske påverkar ventilationen.
S Secondhandhomsted skrev:
skulle det inte funka att göra 2 lösa väggar som du spänner mot golv/tak en med dör in i din lägenhet efter dom röda linjerna istället, behöver du inte göra hål i vägg ???
Hej, detta är en tanke! Tack! Men tänker att detta "förstör " lite lgh om jag säljer den eller rättare sagt jag måste ta ner dessa väggar och det är kankske det enklaste alternativiet. Medans de andra kan fortfarande funkar som en ny planlösning. Men ditt förslag kanske är enklast för du behöver inte stänga eller öppna bara bygga en ny dörr dock blir det inte så privat för de jag hyr ut till eftersom jag måste fortfarande komma in och ut i min lgh

L Lissiejohnston skrev:
Hej, detta är en tanke! Tack! Men tänker att detta "förstör " lite lgh om jag säljer den eller rättare sagt jag måste ta ner dessa väggar och det är kankske det enklaste alternativiet. Medans de andra kan fortfarande funkar som en ny planlösning. Men ditt förslag kanske är enklast för du behöver inte stänga eller öppna bara bygga en ny dörr dock blir det inte så privat för de jag hyr ut till eftersom jag måste fortfarande komma in och ut i min lgh
Jo men gör du 2 väggar mot ditt kök och i en dörr in till dig så blir det ju 2 lägenheter, för hallen lär väll vara genmensam eller hur kommer du in i din del?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.