Hur bygger jag ett pumphus som kan hålla radon filter, bergvärme och vattentank?

Huset är byggd sent 1600 talet och vi har klämt in allt under trappan. Det går knappt att jobba där. Egen brunn ligger ca 5 meter från huset, hög tryck ur den.
ALLA förslag välkomna. Hjälp
Lillian
 
Lillian Värmland Lillian Värmland skrev:
Hur bygger jag ett pumphus som kan hålla radon filter, bergvärme och vattentank?

Huset är byggd sent 1600 talet och vi har klämt in allt under trappan. Det går knappt att jobba där. Egen brunn ligger ca 5 meter från huset, hög tryck ur den.
ALLA förslag välkomna. Hjälp
Lillian
Har ni möjlighet att bygga något på typ 3-5m2 rakt över brunnen?
 
  • Gilla
Lillian Värmland
  • Laddar…
Det är ju en del extrapyssel att inte ha bergvärmepumpen i huset dock. Behövs kulvert och rejäl elmatning till uthuset…
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Bygga ett teknikrum dtekt mot huset är inte fel och det bör som sägs vara minst 3 X 2 meter, gärna större. Pappslöjden är bra. klippa till ett rutat papper för varje del som ska vara där, varje ruta 5 cm vid skala 1;100
Blir att pussla lite med flytt av bitarna, men fungerar utmärkt.
 
  • Gilla
Lillian Värmland
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det är ju en del extrapyssel att inte ha bergvärmepumpen i huset dock. Behövs kulvert och rejäl elmatning till uthuset…
Håller helt med. Men å andra sidan behöver man ju sällan jobba mycket med den, så det kanske räcker att flytta ut filter etc för att göra det mer lättarbetat?
 
  • Gilla
Lillian Värmland
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Har ni möjlighet att bygga något på typ 3-5m2 rakt över brunnen?
Jo, det går, har mycket mark.
 
Lillian Värmland Lillian Värmland skrev:
Jo, det går, har mycket mark.
Om du har mycket mark, det passar bra med en byggnad där och du ligger utanför detaljplan och andra regler som kan göra det lovpliktigt att bygga något sådant så är det väl mest att börja fundera på vilka saker du vill ha i pumphuset, hur du vill att man ska komma åt kring dem och arbeta samt hur huset ska se ut.
Behöver du bygglov måste du även undersöka vilka begränsningar/krav som det innebär.

Ett förslag är att du ritar på papper, dator eller klipper och pysslar så att du blir nöjd och sedan lägger in bilden här så kommer du nog få många goda förslag.
Din första fråga var lite för "öppen" för att resultera i konstruktiva lösningar, då vi inte vet hur det ser ut, dina förutsättningar, budget och så vidare.

Men, tänk på att det kommer bli en hel del kostnader utöver att bygga ett nytt isolerat uthus.
Dels behöver du en kulvert som @mexitegel skriver, dels kommer du behöva göra en hel del förändringar i rördragningarna i huset i samband med detta och sedan kommer du behöva justera kollektorslangen till bergvärmen. Troligtvis kommer du behöva tömma ur en hel del brine, fylla på nytt, men det är nog inte fel att räkna in ett totalt byte av slang i budgeten.
 
  • Gilla
Lillian Värmland
  • Laddar…
Jag hade varit lite försiktig med att bygga en extern byggnad som hanterar vatten. Vad händer om det blir ett långvarigt strömavbrott? Det gäller ju i så fall att pumphuset är väldigt välisolerat så att det klarar av det. Jag hade nog försökt bygga ett liknande teknikrum i/intill huset.
 
  • Gilla
Lillian Värmland
  • Laddar…
Jag är i Kanada just nu, tillbaka 7 december då jag kan fota det befintliga. Spar pengar på plats men naturligtvis vill man vara så effektiv och klok med dem. Börja kännas vid 70 000:-
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.