Hej :)

Jag är en totalt nybörjare på allt bygg och engelska är mitt första språk så jag ber ursäkt om nånting är bokstavat eller låter fel! 🙈

just nu vill vi utnyttna att bygga ut 20 kvm då vi bor utanför deltajil område och sammanhållen område.

Däremot har frågan dykt upp gällande tomt grans, vår granne blir kalmar kommuns grus väg som när jag mäter är 4.8meter- 5meter bort från vart vill bygga (vid oliker punkter) så enlikt boverket kommer vi klara att vi är inte närmare an 4.5meter.

Men, när jag kolla på lantmäteriet då stå det är det är 2meter från gransen till vägen.

Trafikverket säga 5meter.

Men hur kan detta stämma? Då vi har en väldigt tydligt staket med stakt metal rör som har varit där innna vi flyyade hit, då staket har ersätt en gammal mur väg som syns på flygg foto.

min fråga är våga vi bygga , behöver vi lantmäteriet att kommer ut? Eller bara ansök till kalmar kommen om att "granne" säga det är ok?
Känns mycket mer jobb nu an det skulle vara för vi vet vi är inom granser för att bygga utan bygglov :(

Har bifogat lite bilder.

är super tacksam för all hjälp <3

• Karta över byggplats med markeringar, inklusive "lantmäteriet säga 2 meter" och området Kalmar. Visar avstånd mellan fastighet och väg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Karta från Trafikverket med en avståndsmätning som visar 5 meter till närliggande byggnader, mätverktyg öppet, inzoomningsalternativ synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lita inte på Lantmäteriets webbkarta, den är bara ungefärlig. Detsamma gäller Trafikverkets karta. Dessutom är det 4,5 meter till din gräns som behövs, inte 4,5 m till vägkanten.
Begär ut fastighetskartan från lantmäteriförrättningen (avstyckningen) istället, och se om de metallrör du nämner kan vara riktiga gränsmarkeringar.
Och hör med kommunen vad det skulle kosta att märka ut gränsen mot vägen (staketet kan man nog inte lite helt på heller).

• Gilla
Snorkmaiden
  • Laddar…
Ska göra tack så mycket att du tog tid att svara, visst inte ens vart man skulle börja men nu kan vi går från detta :)
tack :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.