613 läst ·
2 svar
613 läst
2 svar
Fukt vatten innertak
Hej.
Jag har byggt en utbyggnad och hittar fukt mellan isolering och mot luftspaltsskivan,
Har alltså byggt ett sadeltak med luftspaltsskiva.
220 takstolar, 220 isolering med luftspaltsskiva i cellplast
Jag kan se in vid takfoten att råsponten är torr.
Jag ska alltså nu montera spontad panel på läkten inne.
Jag tänker att det har varit hål och brister i plasten mot isolering som gör att värme hittar upp.
Vågar man sätta igen taket? Något som haft likande problem? Jag tänker att såhär har man väl byggt i alla tider
Jag har byggt en utbyggnad och hittar fukt mellan isolering och mot luftspaltsskivan,
Har alltså byggt ett sadeltak med luftspaltsskiva.
220 takstolar, 220 isolering med luftspaltsskiva i cellplast
Jag kan se in vid takfoten att råsponten är torr.
Jag ska alltså nu montera spontad panel på läkten inne.
Jag tänker att det har varit hål och brister i plasten mot isolering som gör att värme hittar upp.
Vågar man sätta igen taket? Något som haft likande problem? Jag tänker att såhär har man väl byggt i alla tider
Redigerat:
Är det fuktigt på undersidan av luftspaltsskivan? Är det kallvind eller är det ett parallelltak? Personligen hade jag inte satt upp någon takpanel innan jag viste varifrån fukten kommer. Har du ett luftläckage så du får kondens får du fixa det först plus att det är bra att göra en bedömning om hur mycket fukt det rör sig om, verkar det torka eller behöver du riva upp och hjälpa till med uttorkningen?
Det är ett parallelltak och jag verkar ha luftström från ena takfoten till den andraCentano skrev:
Är det fuktigt på undersidan av luftspaltsskivan? Är det kallvind eller är det ett parallelltak? Personligen hade jag inte satt upp någon takpanel innan jag viste varifrån fukten kommer. Har du ett luftläckage så du får kondens får du fixa det först plus att det är bra att göra en bedömning om hur mycket fukt det rör sig om, verkar det torka eller behöver du riva upp och hjälpa till med uttorkningen?
Däremot så är det som du säger att jag har fukt på undersidan av frigoliten.
Jag var ute och kikade och ser att från takfoten (jag har byggt med noll i takfot/alltså ingen takfot) och där ser jag om jag lyfter litet på fotplåten att det ser torrt ut, däremot om det har betydelsen så ser jag tejpen som inte ser helt tät ut, jag har alltså tejpat mellan luftspalsskiva och ner mot hammarbandet där isoleringen ligger emot, det jag menar med det är att där kan det komma in tjuvluft in mot isoleringen
Och det kan då göra att det bildas kondens ? Men det är här jag blir lite fundersam
Klicka här för att svara