Utbyggnad och tillbyggnad
AndersS: Min tolkning är att du inte behöver anmälan/bygglov utifrån din beskrivning, då det är en mindre tillbyggnad av huvudbyggnaden och att du inte gör några VA-förändringar. Men att "löst" prata med kommunen är aldrig fel, men läs gärna anvisningar/information på Boverket innan du kontaktar kommunen. Har vid ett tillfälle fått felaktigt första svar, men vi diskuterade vidare och
johanssonjohan: Hej, Jag har möjlighet att inreda ny vindslägenhet i landshövdinghus i Majorna i Göteborg. Frågan är hur ljud och brandkrav ska lösas. Brandkonsult har meddelat att det räcker att brandsäkra uppifrån, minst 3 lager golvgips. Har undersökt olika lösningar för brand och ljud bland annat Webers system med stepisol skivor (20mm) och lister tillsammans med ett 30-40mm lager
Jormby: Jag har försökt att välja bolag som gjort liknande hus tidigare, men tyvärr är många dåliga på att återkoppla. Jag är lite emot att behöva tjata på företag, det borde vara tvärtom. Visst är det säkert många som begär massor av offerter och sen inte hör av sig, men ändå.
hempularen: Omtvistat vet jag inte, räddningsverket har gett ut föreskrifter för hur vätskan skall hanteras ur brandsäkerhetssynpunkt, om det sedan påverkar möjligheten att bygga över hålet vet jag inte. Oftast så går det ju plastslang nedgrävd till hålet (och ner i hålet), om den är tillåten att ha nedgrävd under huset vet jag inte. I praktiken borde ju inget kunna hända, nedgrävningen
Mikael_L: [citat] Jo men det finns andra sorter än dig. Som arbetar i större mer anonyma städer, där ens rykte inte spelar lika stor roll. Men det visste du nog redan. ;)
Arnie: Hittar inget forum för flerfamiljshus - så försöker få några synpunkter här. Bor i bostadsrättsförening. Kommunen vill bygga ett 14 våningars punkthus 15-20 meter från kortsidan på bostadsrättsföreningen. Det skall bli ett s.k. trygghetsboende (men ej äldreboende) Huset kommer att bli tre gånger så högt som övriga omkring - bestående av villor och 3-vånings flerfamiljshus.
Anna_H: Går det inte att ha förvaringen längre in i hallen och ha mer av entré i utbyggnaden? Vore bra med en ritning så att man kan se lite mått och proportioner.
Lou_Zeur: Hej! Jag ska bygga en tillbyggnad på 18kvm (3x8 längs med den befintlig hus.). Jag började gräva och upptäckte att medan den befintligt husets grundmur sitter på berg ungefär 20cm under märknivå slutar berget uppåt så att vid den ny tillbyggnads grundmur är berget bara 1cm under marknivå. Det finns ca 50cm up till den tilltänkte inomhus golvnivå och det skulle vara helt ok med att
Hans H: Hej Oskar. Jag tycker du ska tänka om, gör källare under utbygget också samt fundera på om du inte behöver mer än 2.5 meter. Yta är aldrig fel. Jag byggde ut 5.2 meter 1 1/2 plan med källare. Dvs förlängde huset från topp till tå. /Hans
Globetrot: Vi tänkte inte göra något själva och vill ha kvalitet, dock masonitskive tak, inte råspont...då det är sådant idag. Har tidigare hört att det kostar ca 180000 att bygga en takkupa m fönster o fixa ytan inne. Efter rot, ink material. Om man räknar 600.000 är man framme då?
Elffors: Vad roligt, Jag gör exakt samma sak just nu! Dvs tillbygnad med badrum o tvättstuga i nedervåning samt extra barnrum i övervåning. i ett torpargrundshus från 1909. Det som blev färdigt idag var just avloppssystemet. i mitt fall var det iaf gott iom plats i grund 70-130cm. Vore kul om du kunde berätta mer om bygget om det blev av.
MeanMarty: Någon som har bra erfarenhet av detta? http://www.spu-isolering.se/vind-isolering
sir_daniel: dels taket, samt även isoleringen underifrån, annars kommer du få ett kallras som heter duga där med golvet som är byggt för att vara uteplats
Suhagg: [citat] Innan du ger dig på något kolla vad det är för regler där du tänkt sätta upp huset. Har en kompis som tog ner ett timmerhus och skulle bygga upp men det blev en massa strul med att uppfylla dagens energikrav för "nybyggen".
teamswix: Ska ta ner vägg som slutar mot murstocken för att öppna upp rummet o installera braskamin. Kommer svetsa ihop en rektangulär konstruktion gjord av 2 u balkar, 1 i balk o ett plattjärn i botten. Hela faderullan skruvas fast i golv o murstock sen kommer en hea balk (för att stödja taket där väggen togs bort)att vila på i balken i toppen. Bredden på murstocken är 50cm där detta
Ancilla: Detta är mitt första inlägg här på forumet. HOppas jag skriver på rätt plats. Vi funderar på att bygga ett eget hus eftersom alla gamla är så otroligt dyra där vi bor. Vi har ännu inte bestämt en eventuell leverantör men om aman köper tex ett Älvsbyhus med oinredd vind. Ni som har inreett en sådan vad har det kostat om man låter en firma sköta jobbet? Ancilla
trojlee: jo har följt den tråden men den inkluderar ju bl a nytt kök osv....hade velat veta ungefär hur stort projekt det är att öppna upp innertaket...samt om någon som kanske har gjort det kan uppskatta en kostnad:)? / M
Jante: Hejsan, vi byggde ut våran stuga för några år sedan. Kravet vi hade var ett extra sovrum, ett extra badrum och mer förvaring. På framsidan hade vi en entre med en lite glasveranda. Vi valde att bygga ut i vinkel, så på framsidan har vi nu 3x5 m i två plan förskjutet åt ena sidan vilket ger oss ett vindskyddat hörn på framsidan där vi har ett trädäck med utgång från
Globetrot: ...projektet kommer innebära flytt av icke bärande vägg och såklart nya ytor inne, golv, gips o tapeter....bara det drar nog iväg på 100.000 ca är min gissning. Huset är totalt 165 kvm.....80 kvm övervåning då....
Sia SS: Hej, läste att någon ville bygga ut sitt hus uppåt. Vi bor i ett sjuttiotals gult stenhus och på hela vår gata har man byggt på 1/2-plan. Fördelar är att man slipper flytta, vi har kvar yttertaken mellan våningarna vilket gör att ljud inte färdas på samma sätt mellan våningarna, detta tycker vi är jättebra.Sen har man kvar hela trädgården fast att man får fler kvadratmeter. Om
Baloo: Byggde dock inte lösvirke, men vårat tog 11 månader, och då var ALLT klart när vi flyttade in!
byggankan: Sedan så får du ju göra rotavdrag på tillbyggnad också. Skulle tro att en tillbyggnad snarare går på 10-15000 kr kvm. Vårt hus har kostat ca 10000 kr/kvm ovan grund (1-plans). Men då har vi gjort mycket själva. Standarden är hög men inte exklusiv. Att inte behöva dra VVS gör det ju helt klart billigare, men vad är det för uppvärmning? Elelement?
norrbottenstorpet: Var tvungen att kolla upp hur skrivningen ser ut i den nya BBRen. Det har tillkommit en förtydligande tabell:
LinusJohansson81: Jag ska gjuta en platta för en tillbyggnad till vårt hus om ligger i suturäng. Jag ska gjuta plattan på den övre delen av tomten. Hela den nuvarande grunden är dränerad. Frågan är hur man gör när man gjuter plattan emot befintlig grund. Man kommer ju inte åt dräneringen om det skulle behövas göras om eller om man får andra problem. Finns det någon som vet hur man tänker i det
Marlen Eskilsson: När vi byggde till fick vi göra en energiberäkning av tillbyggnaden. Resten av huset behöver du inte ta med.
KalleF: Tackar för vettigt och snabbt svar. Verkar som om det finns lite att ta i med andra ord. Är det någon som har tips på hur man skall kunna få behålla sitt lov på tillbyggnad utan att behöva söka nybyggnadslov är jag mycket tacksam.
daviden: Troligen finns takstolar som vara som kommer utgöra tvärgående bjälkar om du väljer att ta bort övervåningen. Att ta bort övervåningen kommer nog kosta en hel del. Bygga til kostar runt 10-20 tkr per kvm om allt lejs bort. Det låter som ett omständigt sätt att få högt till tak. Bygga nytt ?
Anna_H: På en altan är nog el smidigast, isoleringen under är ju förståss A och O då. Mina föräldrar (med 40 cm isoelring) har trägolv med trasmattor på, de värmer sitt uterum med en liten fläkt, typ kupévärmare på 1500 watt, det tar inte många minuter att få upp dräglig temperatur även om det är 20 minusgrader. Men ska man ha klinkergolv är golvvärme absolut att föredra. Vet inget
Dr.SiC: För att det inte ska räknas som en extra våning, vilket antagligen inte detaljplanen tillåter, så är det viktigt att du håller dig till en bredd under 60 cm där det är över 1,90m i takhöjd, precis som i dokumetet på sid 4 som cecilia72 länkar till. Jag har själv byggt ett loft där det är ca 40cm brett över 1,90. Iom att jag har 45 graders vinkel på taket blir alltså taköjden
thomas33: Det som grustagen kallar Samkross 0 - 30 hade jag använt. Då packar det sig bra och ligger stabilt. Sand är det sista skiktet under plattorna vid plattläggning och inte alls lika bra att fylla ut med.