Utbyggnad och tillbyggnad
Andrebjarn: Hej! Jag har idag en farstukvist på mitt hus, trall på plint som golv och skärmtak på det. jag vil nu flytta ut utedörren och bygga in farstun. Den kommer inte bli större än 1,6 * 3 m. Jag har lästa att det kan baseras på flertalet plintar men det känns som att en platta är att föredra. Eller? Vilken sort är att föredra? //Andreas
injonil: Du kanske inte läste det som du avstod från att citera i mitt inlägg? ;) Men visst kan man resonera kring vad som blir lönsamt eller inte när det gäller att fixa till ett hus innan försäljning. Åsikterna brukar gå isär rejält (se gamla trådar om detta). En besvärande faktor för den som vill renovera eller bygga ut utan att göra något själv är att få husspekulanter vet att det
xulionation: Yes, rörelsefog var det som jag var ute efter. Nu vart det ingen r-fog. Tiden får utvisa om det hade behövts.
jimbob 78: Hej! Jag har byggt ett vinterisolerat uterum i anslutning till mitt vardagsrum på huset. Jag har ett skjutparti i vardagsrummet som jag måste öppna för att komma ut till uterummet. Hur ska jag göra med ventilationen i vardagsrummet? Jag ska sätta ventiler i uterummet men hur får jag in frisk luft i vardagsrummet? Ska jag sätta vanliga galler i vardagsrummet och låta luften gå igenom
Elffors: Bygger ut nu i 1½plan 17m2 i markplan. Det blir badrum plus separat tvättstuga i nedre plan och barnrum på övervåning. ca 400tk men det som gör att det drar iväg för mig var bygge av pannrum plus ny pannanläggning, nytt tak på hela kåken och en mindre köksrenovering, dessutom åker hälften av de gamla fönstrena ut när huset ändå är sönderkapat.
estwing: haha ja du är inte bannad där... mvh estwing alias speedomac
camelot: [citat] Tack för svaret! Värmen bekommer oss inte. :D Här är förresten en bild på det vi tycker är ett problem: notera alltså hur mörkt det måste vara i rummet under balkongen, samt att huskroppen egentligen slutar en bit in. Kan man möjligen ta bort hela överhänget (balkongen) och korta av taket någorlunda billigt (vi behöver egentligen inte det extra utrymmet som skulle kunna
huggan: Ändrar fortfarande inte på faktum att resten av källaren är oisolerad och har varit det i över 50 år utan problem. Och ska jag isolera under måste dränering sänkas och då kan det inte rinna ut i diket som det gör idag. Så det är väldigt många saker det drar med sig om man ska isolera.
Danne12345: Spännande. Hur stor kommer den bli och hur har ni gjort med planlösning mm? Kommer starta mitt projekt i sommar så kommer bilder då med :)
TureStella: Hej Jag har en villa från -79 där ena sovrumsväggen ligger mot garageväggen, garaget är ouppvärmt på en platta på mark. Jag hade tänkt att slå upp väggen mellan huset och garaget och använda en del av garaget som "garderob" ca 3-4 kvm. Min tanke är att lägga byggplast mot garageplattan (ångspärr) och sedan cellplast som isolering och spånskiva/laminatgolv på det. Regla upp med
sir_daniel: låter vettigt att bo in er och "lära känna" ert hus
bonnen: Om stödmuren är 70cm hög, är det bara att backa emot med lastbilen, är ju en ypperlig lastrampshöjd.
xulionation: Vår hall på lite dryga 8 m2 kostade 55000:-. Plattan med golvvärme blev dyrast, 25000:-. Det mesta (förutom el, vvs och lägga klinkers) gjorde vi själva. Byggfirma skulle ha det dubbla efter rot.
Knösen: Se även http://www.viivilla.se/Gor-det-sjalv/Fasad1/Gjut-en-platta-pa-mark-42296
larsbj: Det finns alternativ om byggnaden/utbyggnaden är mindre än 100 m2 Länk till BBR för den som vill läsa nedanstående i sitt sammanhang http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2011/Regelsamling-for-byggande-BBR.pdf Kopierat ur BBR: Som alternativ till kraven i avsnitt 9:2 och 9:3 för byggnader där golvarean Atemp uppgår till högst 100 m2, fönster- och dörrarean Af
TorpAnders: Till tekniska förslag/lösningar på tillbyggnader? Tänker då främst på mer detaljerade beskrivningar som tar upp sånt som hur man dockar ihop utbyggnaden mot befintligt grund, vägg och tak osv. Sitter just nu och skissar på ett "påhäng som ska innehålla grovkök/tvätt, wc/bad och en entrehall. Befintligt hus har torpargrund bestående av natursten, timmerstomme utvändigt
JaJu: Hej. Vi är nya på forumet och skulle vilja fråga om det är någon här som har erfarenhet av att "lyfta/höja" ett hus? Vi har ett litet hus på ca 70m2 (≈6x12) som ursprungligen är byggt som en rektangulär sommarstuga/storstuga på ca 22m2 (≈4x5) och resten är byggt som en 1,5 m breddning på "sommarstugan" och resterande som en liten rektangel (≈7x6). Hmm, omständig
Tallbarr: Från Åtvidaberg så vet jag att man kan beställa så dom bara gör montaget vilket innebär att dom monterar våningen och gör tätt tak sen får du göra hur du vill med resten ifall du vill göra det själv eller låta någon annan göra resten, men det är ju ett alternativ om du vill hålla nere kostnaden på montaget. Däremot så rekommenderar jag att du låter en firma göra jobbet
Eliza77: Jo, det vet jag men med tanke på att det finns ett bygglov för nytt hus så borde det inte vara några problem att bygga om förrådet om det integreras i det nya huset. Frågan är bara om det är värt det?
_bystrom_: [citat] Allt över ca 500mm är väl egentligen bortkastat, vill jag minnas. Max isoleringseffekt uppnås däromkring. Och - ja - jag kan absolut ha fel, men vill minnas att jag och mannen som isolerade mitt bygge pratade kring detta. Apropå nämnda bygget, och vad som krävs för att klara kraven med eluppvärmning. Ursprungsbyggnaden om 65kvm var eluppvärmd, och för enkelheten skull blev
Henrietta70: Jupp - norr och öster =O/ En vinterträdgård finns annars på önskelistan =O) Oxå ett huvudbry =O) Taket är bra - fuktar endast på ett ställe under nockpanna. Som på bilden skulle vara det enda som kan funka - du har rätt.
hempularen: Källartakets tjocklek bestäms ju i någon mån av att det skall få plats avloppsrör, även utrymme så att dessa kan krökas uppåt ex. vid toan. man kan iofs dra det synligt i källartaket, men då försvinner ju ändå användbar höjd. Det borde ge den tunnaste yttertakkonstruktionen om man kör med stålbalkar, men då kanske vinsten går förlorad med isolering för att undvika
STEAVE: Ett förtydligande till mitt tidigare inlägg. Detta är ett sätt att kunna gjuta en platta, och att då behålla samma höjd och utseende som den befintliga grundmuren. "Krypgrunden" blir då fylld med oorganiskt mtrl, och fukt o mögelproblem är eliminerade.
lvedin: Jag har en preliminär byggplan se link: http://www.flightsim1.com/byggplan.pdf Jag har en del frågeställningar. Jag skulle också tycka det var roligt om någon hade synpunkter eller ändringsförslag på min plan. Här är några frågor jag funderat på: Går det att göra håltagningen för dörrar i dessa bärväggar ? Kan man schakta för kallförådet samtidigt som man behåller hela den
daviden: Vi har fått två offerter, 236 tkr för 24 kvm källare inklusive murade väggar, samt 330 tkr för 45 kvm källare inkl murade väggar. Inklusive golvvärme och isolering mm. Innehöll rivning av gammal krypgrund dessutom.