Hej!

Jag har köpt ett gammalt hus som är byggt på 1800-talet. Ansökte om att få göra en tillbyggnad och fick ett bygglov för om och tillbyggnad.

Då jag började renovera det befintliga huset upptäckte jag fler och fler saker som behövde åtgärdas. Det var ruttna brädor, murkna bjälkar, trämask m.m.. m.m..

Droppen kom då ena längan med stenmur som huset stod på rasade. För att försöka göra det bästa av situationen och få ordentlig ordning på grunden tog jag ned huset för att rädda det som räddas kunde och för att man skulle kunna få lagat stengrunden ordentligt.

Samtligt material ligger på tomten i ett tält för att det skall kunna sättas upp igen.

Dock har jag fått ett samtal från kommunen som nu säger att jag måste söka lov för nybyggnation eftersom jag "rivit" huset.

1. Får jag inte ta ned mitt hus för att sedan sätta upp igen?
2. Kan en person på byggnadsnämnden riva upp ett tidigare beslut om bygglov?
3. Vart går gränsen för att få ta ned och sedan sätta upp?

Vad kan jag göra? Jag vill inte ha ett nytt hus och att bygga upp ett nytt med gammalt material kan aldrig tillgodose dagens energikrav eller handikappsanpassning.

Är det någon som har tips eller egen erfarenhet av samma sak? Om man flyttar ett gammalt timmerhus från Norrland till Skåne klassas det då som nybyggnation?

Tacksam för svar.

Kalle

Ja flytt av hus är nybyggnad.

I princip så har nog kommunen rätt, du har rivit huset (utan rivningslov). Det har diskuterats lite här om var gränsen går mellan rivning och renovering. Det har påståtts att så länge man tillfälligt lämmnar en vägg eller tom. en vertikal regel så är det renovering. Jag är osäker på vad som gäller och det verkar tolkas lite olika i olika kommuner.

Troligen beror mycket på kommunens inställning till projektet, dvs. om de vill se ett nytt hus, eller om de gärna hjälper dig med en snäll tolkning av reglerna. Mycket beror ju också på varför kommunen nu ingriper, har de själva upptäckt att du rivit, eller är det en nitisk granne som påpekat det.

Beroende på lite vilken dokumentation som finns över din "rivning" så kanske du kan smälla upp några diskreta hsudelar som de inte nödvändigtvis har sett. Och påbörja diskussionen. Du behöver ju inte direkt ljuga, det går att formulera sig på många sätt.

Du kanske borde tala med en advokat, eller blanda in en arkitekt med god förankring på orten som kan prata "samma språk" som handläggaren.

Redigerat:
Tackar för vettigt och snabbt svar. Verkar som om det finns lite att ta i med andra ord.

Är det någon som har tips på hur man skall kunna få behålla sitt lov på tillbyggnad utan att behöva söka nybyggnadslov är jag mycket tacksam.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.