Vi spånar lite för en eventuell tillbyggnad.

Vi har ett hus med torpargrund från ca 1900. Vi har lite delade åsikter om badrum. Jag tycker vi ska göra ett nytt i den nya delen och slippa våtutrymmen i den gamla. Min sambo tycker vi ska behålla det där det är och göra det lite större.

Avloppsrören är dragna i krypgrunden. Vi planerar att byta golv på den del där avloppen går.

Skulle det medföra en stor kostnad att flytta avlopp etc 10 meter?
Allt annat kommer ju ändå göras om.

Det finns kanske fler aspekter än just ledningslängden.

Själva kostnaden för 10m avloppsrör är försumlig i sammanhanget, men röret skall läggas med fall, på 10m behöver du ca 20cm fall, och röret själv är 110mm. Räcker höjden i krypgrunden, annars kanske man måste börja gräva ner röret också.

Vid det nya badrummet kommer ni att behöva en avloppsavluftning som skall gå upp genom yttertaket, gäller att det finns lämplig plats att gömma röret på vägen uppåt. Kan gå att lösa med en vacuumventil också.

Ytterligare en sak att tänka på är sträckan för varmattenledningen från pannan eller varmvattenberedaren, kan ta lång tid att få fram varmvatten på morgonen.

En klar fördel med att bygga i nya delen är att då kan ni bygga det nya klart innan det gamla rivs.

Edit: jag kan ha fel om fallet, kanske räcker med en cm per meter.

Vad roligt, Jag gör exakt samma sak just nu! Dvs tillbygnad med badrum o tvättstuga i nedervåning samt extra barnrum i övervåning. i ett torpargrundshus från 1909.
Det som blev färdigt idag var just avloppssystemet. i mitt fall var det iaf gott iom plats i grund 70-130cm.

Vore kul om du kunde berätta mer om bygget om det blev av.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.